Prissättning upprör fårägare

Källa: ATL
När Sverige är scrapiefritt försvinner subventionen för kadaverhämtning . Nu oroas fårnäringen för kostnadsökningar och kritiserar Lantbrukstjänsts prissättning.

Magnus Jönsson, ordförande i Svenska Fåravelsförbundet gläds åt att Sverige numera är fritt från scrapie, och att kontrollprogrammet har gjort verkan. Kontrollerna har även lett till att under åren har kostnaderna har hållits nere för fårägarna. Utan kontrollerna hade man bara kunnat avla på scrapieresistenta individer, vilket bland annat hade krävt kostsamma DNA-prover.
– Vi har haft ett antal år där vi haft det förmånligt. Tyvärr försvinner nu den förmånen vilket leder till en betydande kostnadsökning för oss. Allt över noll är en stor ökning, säger Magnus Jönsson till ATL.

Anmärkningsvärd kostnad

Dessutom reagerar han på prissättningen från Lantbrukstjänst.
– Det är anmärkningsvärt att kostnaden för att hämta får är betydligt högre per kilo än för ko, gris och fågel. Jag reagerar på prissättningen och ser ingen logik i att kostnaden är avsevärt mycket högre för får.

Att hämta kalv på upp till 100 kilo kostar i dag 476 kronor. Gris upp till 100 kilo 460 kronor. Får kostar upp till 100 kilo 1 015 kronor.

Hela artikeln
ATL: Prissättning upprör fårägare ››