Baggauktionen i Jönköping firade 50-års jubileum

Auktionen i Jönköping har nu varit verksam i ett halvsekel.

Vi fick in 125 anmälningar och det var ett svårt arbete att banta ner det till 67 djur. Vi tyckte vi hade för få djur 2014 och ökade därför antalet baggar något. Som vanligt är det svårt att avgöra hur stort kundunderlag som kommer för att köpa, hur många strykningar som uppstår och vad veterinärerna hittar för anmärkningar.

På auktionsdagen kom 63 djur till försäljning och 11 förblev osålda. Medelpriset blev 13 300 kr och högsta priset, 36 000 kr betalades för kat.nr 19 Smedstad.

Scans pris för bästa slaktkropp gick till kat.nr 29 Lilla Hult. Silverlocks pris för bra pälskvalitet gick till kat.nr 1 Korphult och Jönköpings Läns Hederspris till Nils-Åke Fags minne för bästa dagsform gick till kat.nr 11 Alltidhult.

Det var en väldigt vacker höstdag för vårt 50-årskalas. Logistiken fungerade fint, alla bilar fick plats och veterinärerna fick god handräckning. Föreningen bjöd alla på kaffe och jubileumstårta som var väldigt god och lantligt lokalproducerad.

För auktionskommittén
Kajsa Walberg

Ett längre referat från auktionen i Jönköping kommer i nästa nummer av Fårskötsel.

Mingelbilder från auktionen i Jönköping här ››