Årsstämma på Gotland 2016

Einar är på väg till härliga Gotland och årets höjdpunkt, förbundsstämman. Han kommer att rapportera här på hemsidan, och på Facebook.

Text och foto: Einar de Wit

gotland16_10

Lammriksdagen är i full gång med många intressanta föredrag. Gimrarna berättade om erfarenheter hittills on djurvälfärdsersättningen. Bland annat fick vi veta att drygt hälften av landets får är med i systemet, betydligt fler än förväntat.

gotland16_9

Många utställare är på plats i Suderbys härliga lokaler.

gotland16_8

Nu startar lördagens program med Lammriksdagen på Suderbys herrgård på Gotland.

Inleder gör ordförande Magnus Jönsson genom att presentera Handlingsplan Lamm. Många intressanta föreläsare står på dagens program.

gotland16_7

Nu har alla fårägare vackrat till sig och väntar på middag med en mugg Gotlandsdricke i handen. Nu väntar kajpsoppa och helstekt gotlandslamm.

gotland16_6

Resa med förhinder! Det har varit flygkaos i landet de senaste dygnet och det har ställt till problem för vissa resenärer till stämman. Anna och Ann från Jämtland fastnade i Stockholm och anlände inte till Tofta förrän stämman var över på fredag eftermiddag. Men de var glada ändå, för de kom lagom till festen!

gotland16_5

Varje år delar SF ut sitt speciella pris till en person som gjort stora insatser för den svenska lammnäringen. I år gick priset till Ulf Ekholm för hans mångåriga arbete med avel, utbildning och rovdjur.

Tyvärr är inte Ulf närvarande på Gotland men eftersom han också blev invald i styrelsen efter avgående Angelica Skarin så får vi många tillfällen framöver att stifta bekantskap med honom.

gotland16_4

Här förbereds kvällens festmåltid! Curre och hans crew grillar 4 lamm. Årsmötet hålls i en lokal alldeles bredvid och alla sitter och känner den lovande doften!

gotland16_3

Ordförande Magnus Jönsson håller inledningsanförandet på stämman.

Det är positiv anda i fårbranchen, uppåtgående priser, stort intresse från konsumenterna och ett bra utgångsläge inför framtiden.

gotland16_2

Nu är stämman igång och första punkten är ordförandekonferens.

Ett bra tillfälle för direktkommunikation mellan lokalavdelningarna och styrelsen. Efter lunch startar årsstämman.       gotland16_1

– Jag ser fram emot härliga människor, intressanta möten, god mat och en äkta gotländsk atmosfär.