En torrare atmosfär kan förvärra torka och få konsekvenser för skogar och jordbruk

Luften över Europa blir allt torrare på grund av klimatförändringar orsakade av människan, enligt en internationell trädringsstudie där forskare från Göteborgs universitet medverkar. Den torra luften förvärrar risken för torka.

Atmosfären i Europa har blivit betydligt torrare under de senaste årtiondena jämfört med förindustriell tid på grund av utsläpp av växthusgaser. Detta framgår av en internationell trädringsstudie som letts av forskare vid Swiss Federal Institute for Forest, Snow and Landscape Research, WSL. Studien är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Nature Geoscience. I studien medverkar professor Hans Linderholm och docent Kristina Seftigen från Göteborgs universitet, Institutionen för geovetenskaper.

En torrare atmosfär kan förvärra torka och risken för skogsbränder med konsekvenser för skogar och jordbruk, enligt studien.

Konsekvenser för skog och jordbruk

Med hjälp av modellsimuleringar gjorde författarna oberoende tester av resultaten från trädringsdata. Simuleringarna visar att VPD under 2000-talet är exceptionellt hög jämfört med förindustriell tid. En fortsatt ökning av VPD innebär ett långsiktigt hot mot många viktiga ekosystemfunktioner. VPD är särskilt viktigt för jordbruket eftersom grödornas vattenbehov ökar ju högre det är. Detta kräver mer bevattning och skördarna minskar. I skogarna påverkas virkesförsörjningen och kolbindningen är i fara, vilket leder till osäkerhet kring klimatregleringen och kollagringen i dessa ekosystem i framtiden, säger forskarna bakom studien.

Mer utförlig presentation av studien finns här.

Foto Anna Törnfelt