Framtidsoptimism i Nya Zeeland

I en artikel ur Southland Times kan vi läsa att merino-farmarna på Nya Zeeland upplever något av en nytändning.

Under 1900-talet var fåruppfödningen bärande för den Nya Zeeländska jordbruksnäringen, men den har under senare år sett sig omkörd av mejeriindustrin som bättre lyckats anpassa sig till globala marknadsmöjligheter. Men nu hoppas fårbranschen att man igen ska kunna bli en viktig del i den Nya Zeeländska ekonomin.

"Om vi ​​kan hitta en modell med en mångfald av inkomster skulle vi kunna bli en betydande del av jordbruks-branschen igen.", säger John Brakenridge som är VD för Nya Zeeland Merino Company (NZM). Med detta budskap turnerar NZM nu runt sydön.

Ett liknande projekt påbörjades för två år sedan då Silver Fern Farms marknadsförde kött under varumärket "Silere alpine origin merino". Köttet är etablerat i många av landets främsta restauranger och kommer att lanseras internationellt under de kommande sex månaderna. Marknadsföringen av merino-kött gick över förväntan och man fokuserade på okonventionella styckdetaljer och story-telling för att skapa ett högre värde.

Andra produkter som kan öka värdet på merinoofåret är skinn, lanolin och mervärdesmat (Functional Food). Läderartiklar i merino-skinn som har ett krokodil-liknande mönster kommer till exempel att säljas på europeiska mässor.

Den växande marknaden för funktionskläder i ull har lyft lönsamheten för merinoullen, och man behöver nu jobba för att säkra tillgången.

Runt 5 miljoner dollar satsas nu för att utveckla marknaderna för ullproduktion, kött och andra biprodukter från fåret.

Läs artikeln på www.stuff.co.nz ››