Hundradelar avgjorde fårklippningsfinal

Fårklippning är verkligen en fullblodssport! Det bevisades återigen på årets Fårklippnings-SM under Elmia Djur- och Inomgård i Jönköping. Efter en hårresande rafflande final skiljde endast 19 hundradelar av en sekund vinnaren från tvåan.

De senaste årens gigant på fårklippningsscenen, Torbjörn Svensson från Gotland, fick se sig slagen på målfoto av Magnus Woulo från Örebro.

När saxarna stängts av efter finalen ledde Torbjörn med två sekunder över Magnus, men efter domarnas besiktning av de klippta djuren, när de tittar efter klippskador och hur välklippta djuren är, så står Magnus som vinnare med minsta möjliga marginal. Vilken rysare!

Magnus Woulo (till höger) vann Klipp-SM 2013 med minsta möjliga marginal efter en riktigt rafflande final. Tillsammans med tvåan Torbjörn Svensson (mitten) ska han representera Sverige i Klipp-VM till våren 2014. Fårklipparförbundets ordförande Martin Sjunnesson tog tredjeplatsen i SM. På fjärde plats (ej på bild) kom nyblivna svenska medborgaren Rocco Zander. Stort grattis!

Nu blev ju Torbjörn inte helt lottlös för det. Dels erhöll han Lammproducenternas pris ”Cleanest pen” för de mest välklippta djuren totalt. Dessutom så är det ettan och tvåan i SM som kvalificerar sig till fårklippnings-VM så Torbjörn och Magnus får göra sällskap till Golden Shears World Championship, som anordnas i Gorey på Irland 17-25 maj 2014.

Vi har ju även väldigt duktiga tjejer som klipper får I Sverige. Damfinalen bjöd på en riktig aha-upplevelse i form av den unga Matilda  Andersson från Ydre i Östergötland. Efter att endast klippt får i ett år sopade hon banan med sina medtävlande (och även några i herrarnas tävling!) Välförtjänt fick hon även priset för ”Årets Rookie” i tävlingarna. Detta är en tjej som kommer att gå långt!

Tre suveräna tjejer gjorde upp i damfinalen. Gladast av alla var Matilda Andersson som vann. Till vänster tvåan Margareta Jonsson och till höger trean Susanne Pripp.

Matilda Andersson har bara klippt får i ett år men var suverän på fårklippnings-SM. Välförtjänt blev hon utsedd till ”Årets Rookie”. Här får hon pris och kram av ”mister Klipp-SM” Torgil Brönmark.

Knarrhult Open
På fredagen anordnades tävlingen Knarrhult Open som till skillnad från SM även är öppen för utländska klippare verksamma i Sverige. Vi har flera mycket duktiga klippare som kommer till Sverige varje år och klipper våra djur. De senaste åren har tävlingen också vunnits av klippare från andra länder men i år gick vinsten till Sverige. Efter en mycket spännande final  stod Torbjörn Svensson som vinnare. Tvåa kom Darryl Keenan som tidigare vunnit Knarrhult Open flera gånger. Trea kom Krystian Jarosz från Polen. Krystian vann tävlingen då den senast avgjordes på Elmia, 2011.

Spänningen vid prisutdelningen är olidlig! Här har Torbjörn Svensson just fått veta att han vunnit Knarrhult Open. Tvåan Darryl Keenan och trean Kristjan Jarosz gratulerar varandra.

Publimagnet
Vi har tidigare sett att fårklippningarna är en av de största publika tillställningarna på Elmia-mässan och årets upplaga befäste detta. Publiktrycket var stort och under finalerna så var det packat med folk i fårhallen. Detta är mycket bra reklam för fårnäringen i Sverige.

Fårklippning är verkligen en publiksport. De två speakrarna Martyn Sandercock och Torgil Brönmark ser till att hålla stämningen på topp.

Hela gänget klippare och arrangörer tillsammans på klippscenen. Större bild ››

Ett stort tack till alla engagerade människor som anordnade dessa oförglömlig klipptävlingar på Elmia!

Text och Foto: Einar de Wit