Inbjudan till webinformationsmöte om fårsjukdomen CODD

Tisdagen den 19 januari kl. 19.00-21.00
Det första fallet med CODD (Contagious ovine digital dermatitis/Smittsam digital dermatit hos får) i Sverige kom under 2019 och under hösten 2020 konstaterades ett andra fall av CODD, också det i Skåne. CODD är vanlig i Storbritannien, orsakas av bakterier som ger avlossning av klövkapseln och därmed även kraftig hälta. Förutom att det är mycket smittsamt är den även mycket svår att behandla och det finns idag ingen metod för att sanera bort sjukdomen från drabbade besättningar. Det behövs mer kunskap hos varje fårägare och vi måste kraftsamla i fårbranschen för att förhindra att CODD etablerar sig i Sverige.
Syfte med informationsmötet är:

• Ökad kunskap om CODD
  • Förebygga smittspridning om CODD

Kvällens program:

• Gudrun Haglund-Eriksson, Svenska Fåravelsförbundet och Tomas Olsson, Sveriges Lammproducenter inleder.
  • Djurhälsoveterinär Ulrika König från Gård &Djurhälsan föreläser om CODD.
  • Representanter från Skånes fårintressenter informerar.

Kvällen modereras av veterinär Anna Forslid från LRF riks.
Du kommer kunna ställa generella frågor: antingen i förväg i anmälningsformuläret, eller skriva i chatten under mötet. Vi tar INTE ta upp gårdsspecifika frågeställningar.
Anmälan
Via detta formulär senast den 17 januari. Så skickas länken till mötet ut kvällen före mötet. Har Du frågor eller problem med anmälan, Kontakta Annika Sällvik, LRF Skåne: 010-1844183, annika.sallvik@lrf.se
Vill Du få mera information om CODD så rekommenderar vi följande film.
Varmt välkomna!

• loggorCODDinfo