Johnny och Madeleine Nederman, Nedermans lamm, Hornsund

Nominerade till Årets Fårföretagare 2020 av Södermanlands läns Fåravelsförening
NedermanbyHanna-MärthaNederman
Johnny och Madeleine i fårhuset. Foto Hanna-Märtha Nederman
Johnny och Madeleine bedriver slakt och livdjursuppfödning på Hornsund  utanför Flen. På gården finns 500 tackor varav 400 renrasiga finull som både producerar findorset korsningar och renrasiga djur. Tacklammen säljs som livdjur och bagglammen slaktas och säljs till Fällmankött. Gården har också en produktion av renrasig texel där bagglammen säljs som livdjur till produktionsbesättningar.
Motivering
Förtaget levererar fina lamm både till slakt och liv och är i framkanten i svensk lammproduktion, jobbar tillsammans med Fällmangruppen. Gården är öppen för olika arrangemang ex. Länsstyrelsens genomgång av RAS stängsel, Riksbedömning och som värd för klipp SM.
Johnny kämpar öppet för svensk lammproduktion och gör nytta för hela branschen genom att synas i många olika sammanhang såsom vargdebatten, artiklar om livet som lammproducent och ett oförglömligt inslag i Östnytt från Baggauktion i Linköping. Johnny har ett stort engagemang i baggauktion i Linköping där han syns i rollen som Auktionsgeneral.
En annan del är företaget Tre Lammproducenter som ägs tillsammans med två andra Lammproducenter. Där förses vi med goda råd och nyttiga förnödenheter.