Jubileumsull!

logga_100_small

För att fira Svenska Fåravelsförbundets 100-årsjubileum och göra något tillsammans kom idén upp att skapa ett stort ullkonstverk. Något vi kan visa upp på mässor och utställningar för att visa den fantastiska variationen som finns i svensk ull och vad vi kan göra med den. En manifestation för den svenska ullen!

Konstverket kommer att skapas av rutor på 10 x 10 cm av svenska får. Renrasiga, korsningar, allmogefår, köttraser eller vad ni har hemma i fårhuset är välkommet. Rutan kan göras i valfri teknik och vi använder ullens naturliga färger, ingen färgad ull alltså!

jubileumsull

Den första rutan som kom in skapades av Skåningsmåla Mohair. Vi hoppas på många fler!

Till varje ruta vill vi ha dokumentation om ursprunget. Vilka tackor, vilken gård, vilken bonde, vem som klippt, vem som hantverkat, teknik osv. Detta kommer att sammanställas till ett dokument som följer konstverket så att alla som deltagit kan hitta sin del i det. Den fantastiska ullkonstnären Lena Köster kommer sedan att sätta ihop alla rutor till ett färdigt konstverk.

Idén till projektet har väckts av Anna Hedendal som är ullansvarig i Fåravelsförbundets styrelse. Tillsammans med ullexperten Kia Gabrielsson startade hon en grupp på Facebook som heter ”Jubileumsull”. Där kan fårägare och hantverkare vara med och skapa, inspirera och interagera. Kommentarerna hittills i gruppen är mycket positiva och redan har den första rutan skickats in.

Vill du vara med och skapa detta unika konstverk så gå med i gruppen ”Jubileumsull” på Facebook och skicka in din ruta senast den 27 december till:
Anna Hedendal, Lits-Böl 125, 836 91 Lit

Text: Einar de Wit, foto: Anna Hedendal.