Karin och Bengt Ericson, Ekeby gård, Eskilstuna

Nominerade av Södermanlands Läns Fåravelsförening

SoDERMANLAND_StinaEricson2

Foto Stina Ericson | Hämta högupplöst

Fårbesättningen består av ca 220 tackor, framförallt av raserna Texel/Dorset. Lamning sker i januari och i april-maj. Uppfödning av slaktlamm med produktion under större delen av året. Lammen levereras till ”Fällmans kött” i Stockholm för direktförsäljning till restaurang. De är med i den sk Fällmansgruppen, där det verkligen krävs kvalitetslamm vid leverans.

Tackorna sätts i fokus på gården. Deras motto är: ”Att serva tackorna, lönar sig”

Motivering:
Med noggrannhet, kunskap, planering, ekonomiskt tänkande och inte minst ett gott djuröga, sköts besättningen oklanderligt i alla lägen.

Arbetet i fårstallet blir ibland tungt, enär de arrenderar gamla byggnader som ej får ändras eller byggas ut. Eftersom gården ligger intill Eskilstuna stad, blir den automatiskt en s.k. ”Öppen gård”, dels för allmänheten, dels för fårbönder med kurser samt för skolor med bl.a. ”Jorden och skogen i stan” – aktiviteter.

Karin o Bengt kompletterar varandra på ett föredömligt sätt. Förutom arbetet på gården är Karin utåtriktad och föreningsaktiv i bl.a. LRF, Baggauktion, Fåravelsföreningen, Julitadagen, medan Bengt helst sköter mycket av det praktiska arbetet på gården.

SoDERMANLAND_StinaEricson1
Foto Stina Ericson | Hämta högupplöst