Kia och Bengt Viken, Almungs Gård, Stånga

Nominerade till Årets Fårföretagare 2022 av Gotlands Fåravelsförening

Kia när hon tog emot Gotlands Fåravelsförenings nominering. Foto Lina Mattsson

Kia och Bengt Viken driver Almungs Gård i Stånga med 150 egna tackor, även under konceptet Lammboden. I egen gårdsbutik säljs skinn och sömnadsprodukter, samt eget kött. Köttet styckas och vidareförädlas inom det egna företaget. Man styckar och vidareförädlar även lammkött för alla Gotlands producenter sedan man tog över den servicen från Gotlands Slagteri 2017.

Hemsidor
lammboden.se
almungs.se
Lammboden på Facebook

Motivering

Det som gör att vi vill hylla Almungs Gård inleddes hösten 2017 då Kia och Bengt tog över ansvaret för styckning av återtag av gårdseget kött för alla leverantörer till Gotlands Slagteri och sedan 2018 även från Kruse slakteri. Numer har gotländska lammbönder fantastiska möjligheter att sälja förstklassigt gårdseget lammkött i gårdsbutik.

Kia bidrar med tips på styckdetaljer, tex att dela bringan på mitten till mer säljbara och delikata ribs. 2020 utökades verksamheten genom att köpa in Gute charks maskiner och korvtillverkningen nådde nya höjder. Det finns många spännande recept att välja mellan. Kia är också en ivrare för att äta tackakött där findetaljer tas tillvara och även äldre tackor fungerar utmärkt i en kryddig korv eller rökt till en smaklig fårfiol, med en betydligt högre ekonomisk vinst för tackan än vad slakteriet erbjuder.

Gotland nominerar Bengt och Kia som årets fårföretagare med en verksamhet som lyfter alla Gotlands lammproducenter och allas vår fantastiska råvara!