Lars-Göran Staffare och Lena Hall, Bredsjö Mjölkfår, Hällefors

Nominerade av Örebro läns fåravelsförening
Bredsjö foto Frida Edlund
Från vänster stående Emelie Böhl som arbetar som djurskötare sedan 10 år tillbaka och Sara Staffare som är dotter i familjen, utbildad sommelier och kombinerar ansvaret för besöksdelen med arbete med djur och mejeri. Sittande har vi först Lena Hall som främst ansvarar för mejeri, lager och kontorsarbete, men som oss alla också arbetar med djurskötsel. I mitten har vi Lars Göran Staffare som främst arbetar med djur och jordbruk, något som föll sig ganska självklart då han arbetade som veterinär innan får blev hans stora nöje i livet. Sist har vi Carl Johan Granqvist som är nationalekonom i grunden samt utbildad sommelier. I företaget arbetar han med det mesta och fokuserar nu på att lära sig de olika delarna i företaget för att framåt kunna ta över gården tillsammans med Sara. Foto Frida Edlund
Hemsida
1987 startade de upp som gårdsmejeri, redan då var inriktningen mjölkfår och osttillverkning. Det finns ca 80 tackor på gården och ca 12-15 baggar för att hålla olika linjer. Det har även förekommit semin, lagrat egen fryst sperma för att få fram bra djur, det är en liten avelsbas. De har byggt upp en kundkrets till både restaurang och handel. Idag tillverkas det ungefär 4000 kg ost per år, och det är fem personer som jobbar på gården. Den yngre generation som är med och jobbar på gården tänker ta över och driva företaget vidare och utveckla det. Just nu tillverkas två olika sorters ost. Gården har även restaurang som är välbesökt och årligen tar de emot ca 25000 besök, både privatbesökare och gruppresor. Köttet säljs till Scan i dagsläget, framtidsplanera är att även sälja och förädla köttet på gården för att öka värdet.
Motivering
Med stor inspiration, uthållighet och målmedvetenhet har de utvecklat företaget efter de möjligheter som givits. Det har varit ett arbete i både med- och motvind. Med stort kunnande och känsla för marknaden har de lyckats göra sina produkter kända över hela Sverige – Bredsjö Blå!
Bredsjö foto Sara Staffare
Osten Bredsjö Blå, den ost företaget först blev känt för. En lagrad fårost med inslag av roquefortmögel som lagras i sinnerstenskällare mellan tre månader och 2 år. Foto Sara Staffare