Lockigt och glansigt på årets Skinn-SM

På söndag 25 februari är det dags att kora årets svenska mästare i lammskinn.

Skinn-SM arrangeras årligen sedan ett 20-tal åt tillbaka i Sveriges ”skinnhuvudstad” Tranås för att ge fåruppfödare ett kvitto på hur bra de har lyckats med sin avel. Det är grå och vita skinn från gotlandsfår och leicesterfår som tävlar i en rad olika klasser. Skinnen bedöms av erfarna domare som noggrant granskar lock, färg, pälshår och glans. Även färdiga produkter som pälsar, västar och gosedjur får tävla i en egen klass.

I fjol lockade tävlingen ett drygt  40-tal fåruppfödare från hela landet att skicka in runt 140 skinn. I år är det inte omöjligt att det blir fler, i takt med att intresset växer för de glansiga, lockiga och mjuka skinnen.

Under söndagen visas de tävlande skinnen för publiken, som får gå runt och känna och titta på dem och kanske jämtföra med sina egna där hemma. Det kommer även att hållas en ”Skinnskola” där ett par av skinndomarna visar och berättar om hur skinnen bedöms.

Arrangör för tävlingen är rasföreningen Gotlandsfårsföreningen och evenemanget hålls i Parkhallen i Tranås kl 10-15.

Mer information på hemsidan ››

Under Skinn-SM på söndag läggs de tävlande skinnen ut i Parkhallen i Tranås och publiken får gå runt och titta och känna på dem. På eftermiddagen avslöjas vilka skinn som fått flest poäng av domarna, och vilken besättning som får titulera sig 2018 års mästare i lammskinn.

Fåruppfödare från hela Sverige kommer till Tranås på söndag för att tävla i Skinn-SM. Här är några av fjolårets glada pristagare.

Foto Karin Wennås