Marie Sjödin, LammBUTIKEN i Äpplerum

Nominerad av Södra Kalmar Fåravelsförening

Sedan 1600-talet har gården i Äpplerum vandrat mellan far och son eller dotter. 1854 kommer Stina Persdotter hit och det är dags för något nytt. Stina planterar en äppelkärna som växer till ett stort och starkt träd som ger ett saftigt, smakligt äpple med glaskärna alldeles lagom till att sommaren går mot sitt Nu är det åter dags för något nytt i Äpplerum. En gårdsbutik där det gamla och det nya kan mötas. Där gårdens honung kan provsmakas, där handen kan känna den mjuka, lockiga fällen från ett lamm. Ett lamm som betat sommarens gräs och örter och som ger en fäll som kan glädja någon i många år framöver. En chans till ett möte mellan nu och då.

I skinnbo´n finns den mjuka ullen och de vackra skinnen från gårdens lamm och får. I matbo´n finns lammkött och ett varierat utbud av naturell och smaksatt honung samt andra delikatesser. Fåren och bina ser till att markerna förblir rika på örter och blomster i en äkta biologisk mångfald.

När Lammbutiken i Äpplerum fyllde 10 år Johannes Sjödin

Motivering

Med en beundransvärd energi och känsla för smak och stil har Marie Sjödin skapat Lammbutiken i Äpplerum. Butiken är öppen året om och erbjuder allt vad får och lamm ger i form av ull, garn, kött, chark och skinn. Basen är Maries besättning på 50-60 Gotlandstackor med fina resultat såväl vid mönstring som slakt. 2022 producerade Marie 100 % butikslamm som såldes i butiken. Marie driver verksamheten själv och förutom att hon styckar själv förädlar hon även skinnen till vackra västar och snygga inredningsdetaljer. Bäst av allt är såklart att hon lever på sina får genom Lammbutiken i Äpplerum est 2012 som på ett smakfullt och inspirerande sätt lyfter svensk småskalig lammproduktion.

Foto Tommie Skoog

Foto Ölands turistbyrå