Nödfoder kan döda våra djur

Det är kris för landets djurbönder, men tyvärr behöver jag peka på ännu ett stort dilemma för fårägarna. Just nu nödskördas mycket spannmål till ensilage, som ersättning för uteblivet gräs. Men här finns en stor fara för våra får.

Spannmålen täcker inte jorden på samma sätt som en etablerad vallgröda, det finns helt enkelt mycket naken jord. Nu när jorden är så extremt torr så följer en hel del jord med i maskinernas däck och förorenar materialet, detta gäller framför allt på vändtegarna.  Igår ensilerade en granne sin havre med moderna maskiner, dvs bredspridande slåttermaskin och strängläggare. Dammet stod som en plym över strängläggaren när de körde.

Fåren är extremt känsliga för om det kommer med jord i ensilaget, de får sjukdomen Listerios av det. Det innebär en inflammation i hjärnan och den leder nästan alltid till döden. Får är avsevärt känsligare för detta än nötkreatur.

På vår gård har vi ensilerat vår spannmål i många år, det är ett mycket bra sätt för att få en bra vallinsådd (dvs normala år). Men jag har brukat sälja detta foder till en granne med köttdjur då jag inte vågat fodra med det själv. Vi skördade vår egen havre för en vecka sedan men det följde med så pass mycket jord i balarna att jag faktiskt inte vet om jag vågar använda det i vinter. Det kan bli ett nödfoder som dödar mina djur!

Några konkreta tips till er som måste skörda er spannmål som ensilage:

• Undvik så långt som möjligt att köra över gräset med hjulen. Skörda vändtegarna först så undviker ni att korsa grässträngarna.
  • Undvik strängläggare. Lägg strängar direkt med slåtterkrossen och rör gräset så lite som möjligt.
  • Har ni både får och nötkreatur, ge spannmålsensilaget till korna!

Detta gäller även gräs från vallar som inte skördats på flera år. Där finns ofta sork- och mullvadshögar som gör att det kan komma jord i fodret.

Text och foto Einar de Wit

Havre