Nu drar det ihop sig!

Hoppas sommaren varit bra! Det börjar närma sig den 20 augusti och det är brytdatum för att hinna registrera uppgifter för att få BLUP avelsvärden på era djur.

Om ni har Elitlamm Avel&Produktion registreras:

• 60 dagars vägning (enbart köttraserna får avelsvärden) i vägningslistan under Vägning
  • Mönstringsvägning (110 dagar) och egenskaper från mönstringen under Avel-Mönstring

Tänk på att för att få avelsvärden måste djuren ligga i avelsregistret, dvs ni måste avsluta betäckningsgruppen och föra in djuren i en Omgång.

Elitlamm AvelMini-besättningar registrerar mönstringen på sidan Mönstring.

För både Avel & Produktion och AvelMini gäller att ni avslutar årets registreringar med att stänga Omgången/Omgångarna.

Vi hoppas att ni har haft tillfälle att titta på era djurs avelsvärden från den första körningen som kom i mitten av juli. Om ni inte fått avelsvärden på djuren beror det troligen på att de inte var registrerade i avelsregistret vid sista registreringstillfälle.

Broschyr
Vi har tagit fram en broschyr som handlar om BLUP avelsvärderingen. Ni som är medlemmar i Svenska Fåravelsförbundet har fått den via tidningen Fårskötsel. Ni andra får gärna kontakta kansliet så skickar vi över den till er som hjälp när ni tittar på avelsvärdena. Maila till oss på support@elitlamm.com. Där kan ni också ställa frågor gällande avelsvärderingen och Elitlamm.

Lotta Jansson
Elitlamm Avel