Pressmeddelande: Svensk ULL en outforskad skattkista!

På Fårfesten i Kil träffas nu ullproducenter och konfektionsindustrin för att göra ULL-affärer. På samma plats lanseras också Sveriges första kollektion i svenskproducerad lammnappa.

Den 1 mars hålls ett B2B-möte på Fårfesten i Kil i ULLens tecken. Svenska Fåravelsförbundet har bjudit in fårägare/ullproducenter, ullförädlingsföretag samt konfektionsindustrin för att kunna visa på den mångfald och kvalitet som finns av svensk ull. Flera kända svenska klädkedjor har nappat på denna inbjudan. Förra årets möte renderade i flera goda samarbeten bland annat med Filippa K och Röjk Superwear. I år hoppas vi på ännu flera givande samarbeten och företag som Fjällräven, Tiger of Sweden samt Tordyvel har visat ett stort intresse.

Under Fårfesten i Kil (den 1-3 mars) kommer Svenska Fåravelsförbundet också att visa upp ett antal produkter tillverkade av svensk lammnappa. Produkterna är garvade och sydda i Sverige av en råvara som annars kastas bort eller i bästa fall exporteras till utlandet för en spottstyver. Målet är att höja värdet på ännu en förbisedd råvara som dessutom bidrar till öppna landskap och biologisk mångfald.

Claudia Dillmann
Ull och Skinnansvarig för Svenska Fåravelsförbundet
Kontakt: Claudia Dillmann

7W8A9084