Prins Charles inviger ”The Wool Project”

 

Prinsen av Wales har riktat blickarna mot modebranschen när han i dagarna lanserade en kampanj som ska ge ökad efterfrågan på ull.

Han vill att mode-, tyg- och isoleringsbranscherna samarbetar för att framhålla ullens kvaliteter i projektet kallat "The Wool Project".

Prins Charles har länge stöttat lammproducenterna och kanske framför allt de uppe i bergen. Bland annat så har han tidigare med stor framgång lanserat Mutton Renaissance, där man har lyckats få kött från äldre får att ses som den eftertraktade delikatess det är!

Representanter från ullindustrin i Storbritannien, Australien och Nya Zeeland ska tillsammans med modeföretag som t ex Marks & Spencer informera allmänheten om ullens fina egenskaper med start i en kampanj som hålls veckan innan London Fashion Week i september 2010.

Ullprojektets ordförande John Thorley säger att ull är en miljövänligare produkt än många material tillverkade av människan.

Här kan du läsa mera:

Prinsen av Wales egen hemsida.

Artikel i modetidningen Vogue.

Brittish Wool Marketing Board.

The Telegraph.

Översättning & bild: Emma Rosenmüller.