Rapport från Elitlamms vårmöte

11–12 mars träffades Elitlammgruppen, som består av representanter från Elitlamm AB, SFs styrelse och Elitlamms användarsupport.

Under dessa möten ska mycket hinnas med, pågående arbeten stämmas av, framtida planeras och mer långsiktiga visioner och strategier diskuteras.

Nytt om mönstring
SF vill förbättra dokumentationen av mönstrare och därför kommer alla som mönstrar sina djur i år att ange namn på mönstraren i Elitlamm. Detta kommer att ytterligare stärka avelsvärderingen. Mer information om det praktiska kommer.

EID, hälsa och statistik
Att stödja besättningar som använder EID är prioriterat inför kommande utveckling. Andra områden som det arbetas med är mer stöd för besättningarnas hälsoarbete och fler funktioner på Marknadsplatsen.

Att visualisera statistik är något vi vill att Elitlamm ska göra, det vill säga att presentera grafik över statistik som vi kan få ut via programmet. Möjligheterna är närmast oändliga här, och Rom kommer inte att byggas över en natt, utan detta arbete kommer att pågå löpande.

En del diagram finns redan på plats, titta under flikarna Lamning respektive Dödsfall, där till exempel statistik över ålder och utgångsorsak presenteras. Legat vaken och grubblat över om lamningsboxarna kommer att räcka? Gå in under Lamning > Listor & diagram > Diagram över lamningar, där finns svaret på den frågan. Håll utkik, fler diagram kommer.