Samexistens kräver mer statliga pengar

Nedan kan ni läsa inledningen till Gudrun Haglund Erikssons debattinlägg i gårdagens ATL.

Svensk fårnäring har ett omedelbart behov av en rimlig och långsiktig rovdjurspolitik, skriver Gudrun Haglund Eriksson, Fåravelsförbundet, inför riksdagens omröstning om rovdjurspropositionen.

Svenska Fåravelsförbundet är den organisation som företräder den av rovdjur hårdast drabbade näringen. De svenska lammproducenterna liksom djuren vi håller har ökat en längre tid, men sedan två år tillbaka är den positiva trenden bruten och Jordbruksverket rapporterar 2013 en minskning av de svenska fåren med fyra procent.

Att minskningen skulle bero enbart på rovdjurssituationen är naturligtvis inte korrekt. Det är det heller ingen som påstår då vår näring påverkas av många olika faktorer, i likhet med andra produktionsgrenar inom svenskt lantbruk. Lika fel vore det att påstå att rovdjurssituationen inte har bidragit till minskningen av svenska får.

Läs hela inlägget på ATL ››