Slutredovisning av Om Får och Foder med julklapp på köpet

Svenska Fåravelsförbundet ansökte hösten 2018 om finansiering för projektet ”Kompetensutveckling Foderplanering för Får och Lammproducenter”, som senare fått det lite kortare namnet ”Om Får och Foder”. Grunden till ansökan var en utlysning av projektmedel för utbildningsinsatser från EU och Jordbruksverket, i spåren av torkan 2018.
Syftet med projektet var och är att sätta fokus på vikten av att vi som djurägare har god planering inom området foder och foderhantering. Målet är en ökad kompetens hos fårägare, så att vi står bättre rustade för såväl normalår som år då väder eller klimatpåverkan ger sämre skördar. Projektet godkändes under försommaren 2019, och de digitala utbildningstillfällen som planerats startade upp hösten 2019. Det rullade sedan på med digitala föreläsningar och fysiska gårdsbesök fram till oktober 2020. Projektets genomförandedel är snart avslutad, och vi arbetar nu med slutredovisningen.

Digitalt gårdsbesök den 21 december 2020 och du är välkommen!

Som överraskning och JULKLAPP till er alla, från Svenska Fåravelsförbundet och oss som jobbar med Om Får och Foder, erbjuder vi dig att delta i det sista gårdbesöket, vilket genomförs digitalt via Teams redan nu på måndag den 21/12, med start kl 14.
Theo Den Braver och gårdsfolket Therese och Peter Andersson Nyby Gård strax utanför Borlänge tar emot och visar runt genom videolänk. Kan du ta dig en paus i julstöket under ett par timmar på måndag eftermiddag så anmäler du dig till Theo Den Braver direkt, maila ditt intresse till Theo.denbraver@gardochdjurhalsan.se.
Du får en länk att koppla upp dig genom av Theo senast söndag kväll. Vänta inte med din anmälan, antalet deltagare är begränsat. Ingen deltagaravgift tas ut för det digitala gårdsbesöket.
Nyby Gård – fokus på flexibla lösningar och automatisering
Gården som vi får besöka håller 460 tackor främst av köttraskorsning, men gården har även renrasiga finulls- och gotlandstackor. Grundtanken på denna gård är att digitalisera, automatisera och elektrifiera sin verksamhet. Lösningar på gården är flexibla för att möjliggöra snabb omställning av produktionen, ifall förutsättningar förändras. Flexibla lösningar är vad som gäller för såväl logistik, inredning, foderhantering och produktionen i stort. Man har satsat på automatiserad foderhantering med exempelvis bandfoderfördelare och stationär fodermix. Nyby Gård lammar fyra gånger om året och har som mål att underlätta arbetet genom olika tekniska lösningar.
Theo guidar oss under besöket och för en dialog med Therese och Peter som delar med sig av sina erfarenheter. Beroende på hur många frågeställningar som framkommer är det svårt att säga hur länge besöker pågår, men räkna med minst ett par timmar. Förbered en termos med kaffe och några goda bullar, och bänka dig bekvämt framför datorn på måndag eftermiddag.
Det här är en julklapp till dig som har möjlighet att följa med, välkommen!
Nyby
Peter och Therese hälsar oss välkomna till Nyby Gård!