Superförmånligt att gå med i SF under hösten

veckobrev

11 augusti | En ganska lugn vecka, men nu börjar höstens möten bokas in i kalenderar och vardagen som väntar efter sommaren gör sig påmind.

Under hösten kommer det att vara mycket förmånligt för nya medlemmar att gå med i SF. En kampanj som erbjuder medlemskap hösten 2017 och hela 2018 för endast 500 kr drar igång den 1 september. Erbjudandet gäller 1 september till sista december, men beökare som träffar oss på Tangarás fårdag får tillgång till erbjudandet redan i morgon, den 12/8.

Fredagen den 25 är sista dagen för att registrera uppgifter som ska komma med i årets andra avelsvärderingskörning. Det är en stor fördel om mönstringsresultat är registrerat innan dess, då får lammen avelsvärden baserade på både egna och släktingars prestationer. Läs om vad du behöver göra i Elitlamm för att få nya eller uppdaterade avelsvärden 2017 här ››

HKScan och de som jobbar i skinnboden har hört av sig om att väldigt många av de får och lamm som kommer till slakt är målade/sprayade med färg. Detta gör skinnen totalt värdelösa! Kontrollhudar köper inga skinn med det minsta lilla färg på. Färgen går inte bort i beredningsprocessen. En uppmaning till alla fårägare oavsett ras och produktion: märk djuren på huvudet, inte i ullen. Kasserade skinn drabbar alla ekonomiskt, ett skinnvärde är inräknat i slaktavräkningen. Ingen ullförädlare vill heller ha färg i ullen. Slutsats: Ingen färg i ull!

Ullen är het, det är så märkbart att vi måste skriva det även denna vecka. Många kurser och arrangemang är på gång i olika delar av landet. Vi märker att det finns ett enormt sug och behov av kunskap, inte bara i våra egna led. Vår satsning för att utbilda fårägare om ullens värde och tillvaratagande kommer kanske att behöva följas upp med mer utåtriktad utbildning? Det finns mycket att göra och är underbart att denna boll är i rullning efter åratal av ull-missbruk.

Ull och Spinn SM 2017 som Wålstedts textilverkstad och SF arrangerar, går i år av stapeln den 30 septembe–1 oktober på Wåhlstedts i Dala Floda. Programmet är inte helt klart men kommer snart. Läs mer på Wåhlsteds hemsida ››

Ersättningsfrågan vid vargangrepp har varit uppe till diskussion då en länsstyrelse betalat ut ersättning enbart efter schablon, det vill säga inte betalt ut ersättning för verkliga kostnader. Se Viltskadecenters rekommendationer om ersättning för skador och merarbete här ››

Planering av höstens ordförandekonferens har startat. Den 21 oktober är det dags för distriktens ordföranden att stråla sammman!

Periodbokslut för första halvåret har gjorts.

Under fliken Elitlamm och menyn Baggauktioner hittar ni information om årets baggauktioner. Och ni som frågar er hur det egentligen går till på en baggauktion, läs Thomas Nordling text om Jönköpingsauktionen.

Sist men inte minst: Idag kommer Fårskötsel! Jag misstänker att brevbäraren har lånat mitt ex för att läsa över helgen, men förhoppningsvis i en brevlåda nära dig!

image1-1

Rapsen tröskas i Skåne. Samtidigt är hallonen i fältkanten mogna och kan plockas till fikapausen. Foto Magnus Jönsson

jubileumsullen

En särskild hälsning idag till Anna Hedendahl som är en av de personer som satt ull-bollen i rullning! Bilden visar Anna tillsammans med Tuulikki Rooke och Lena Köster framför Jubileumsullen. Foto Einar de Wit