Svenskt kött presenterar nya styckningsscheman

Källa: Svenskt kött
Nu är de här – nya styckningsscheman för gris nöt och lamm har länge efterfrågats. Idag presenterades de på en pressträff på Fotografiska i Stockholm.

– Med hjälp av de nya affischerna vill vi höja kunskapen om kött. Intresset för styckningsdetaljer har ökat kraftigt de senaste åren. Trenden kring "nose to tail-köket" – att ta vara på allt kött – inspirerar. Genom att veta mer om detaljerna kan vi ta tillvara köttet bättre och minska svinnet. Nu presenterar vi nya styckningsscheman för gris, nöt och lamm, säger Maria Forshufvud, vd, Svenskt kött.

Maria Forshufvud:
– Vi vill inspirera till ökad kunskap om kött och köttdetaljer. Våra nya styckningsscheman är pedagogiskt uppbyggda samtidigt som de också är vackra och unikt illustrerade. Vi är stolta och glada över att nu få presentera dem.

Svenskt kötts nya styckningsscheman utgår på klassiskt vis från djurkroppens anatomi och adderar sedan styckningsdetaljerna. Målgruppen är bred. De nya styckningsschemana kommer bland annat att användas i utbildning av butiksmedarbetare. Även kockar, kökschefer och studerande vid restaurangskolor samt självklart intresserade konsumenter kommer att kunna beställa schemat via Svenskt kötts hemsida.

Nyheter på styckningsschemat för lamm
Stek: En del som utgör djurets bakparti. Den består av olika detaljer som med fördel kan styckas ut och tillagas var för sig som till exempel innanlår, rostbiff, fransyska och ytterlår. Rostbiffen passar utmärkt som en portionsstek. Innanlåret som är fritt från senor är mört och fint och kan skivas som biffar.

Här finns pressbilderna ››
Stycknigsschema för lamm (pdf) ››
Bilderna får användas fritt i anslutning till artiklar om Svenskt kött. Ange alltid fotografens namn vid publicering.