USA: Lagstiftare i Wyoming sluter upp på tamfårens sida

Några lagstiftare i Wyoming driver frågan att skydda tamfåren från ett eventuellt federalt försök att få bort dem från bete av allmän mark i staten.

Den amerikanska skogsstyrelsen (U.S. Forest Service) har nyligen infört inskränkningar mot bete med tam-får i Payette National Forest i Idaho. Detta för att skydda de vilda hornfåren från sjukdomar. De överväger nu att i större skala inskränka tamfårens rörelsefrihet i Wyoming och andra stater i väster, för att minska hotet mot vildfåren.

Fåruppfödare i Idaho och berörda i andra delstater protesterar mot Forest Services beslut att inskränka betet i Payette National Forest till en federal appellationsdomstol i San Francisco. Ullproducenternas föreningar i Wyoming, Colorado och Idaho har anslutit sig till kampen.