Vibert och Inga-Greta Nilsson, Nors nalleverkstad

Nominerade av Svenska Leicesterfårföreningen

För mer än 50 år sedan övertog Vibert och Inga-Greta Nors Gård i Hall på Gotland. Det fanns då en produktion av pälsfår som snabbt därefter kompletterades av ett antal leicesterfår. Deras avelsintresse har varit starkt och de har värnat fårets rastyp, kropp och päls. I många år har de vårdat delar av Gotlands största naturreservat. De har jobbat sida vid sida och företaget har varit i ständig utveckling i form av djuravel, naturvård och framför allt förädling av skinn. Med en nalletokig Inga-Greta och en fingerfärdig Vibert startades Nors Nalleverkstad. Det blev nallar och gosedjur av alla slag och än idag skapas nya varianter. På detta vis har man kunnat ta tillvara och utnyttjat gårdens skinn både som nallar och som hel skinn. De har varit ambassadörer för fårproduktion och förädling av skinn, har rest runt i landet på mässor de senaste 25 åren och har generöst delat med sig av sin enorma erfarenhet. Dessutom är de mentorer av sällan skådat slag för de yngre generationerna på Nors.

Motivering

Svenska Leicesterfårföreningen nominerar Inga-Greta och Vibert Nilsson. I sitt framgångsrika avelsarbete har de producerat värdefulla avelsdjur. Idag finns en flock Engelsk leicester från vår import av nytt blod från Tasmanien. Genom denna investering kommer rasen unika egenskaper att utvecklas. Inga-Greta och Vibert är högst värdiga att erhålla priset som Årets Fårföretagare 2023.

Foto Elisabeth Nilsson