Victoria Gustafsson, Daltorp, Skövde

Nominerad av Skaraborgs Fåravelsförening

SKARABORG_Foto-HakanLjungkvist

Foto Håkan Ljungkvist | Hämta högupplöst

Besättnigen består av ca 90 korsningstackkor och ca 15 renrasiga Suffolktackkor. Äldre tackor lammar i en gammal mjölkladugård i februari, medan ungtackorna hålls i två av fyra rundbåghallar och lammar i mars. Alla lamm mönstras och några bra suffolkbaggar brukar riksbedömas och säljas på auktion. De flesta av slaktlammen slaktas redan under sommaren. Flera av tacklammen och en del bagglamm säljs till liv. Till gården hör ca 30 ha åkermark och 5 ha naturbete.

Motivering:
Victoria har en mycket välskött besättning och djuren är av högsta kvalitet inte minst genom ett genomtänkt avelsarbete. Hon följer med stort intresse utvecklingen inom fårområdet och utnyttjar nya rön och egna vunna erfarenheter på ett mycket framgångsrikt sätt.

Hon är grundlig och analyserande och ständigt beredd att vidta åtgärder som främjar produktionsresultatet liksom djurens hälsa och välbefinnande. Inget lämnas åt slumpen och hon lägger ner tid på att studera djuren. Stora ansatser görs för att få högsta möjliga kvalitet på grovfodret. Victoria har en planerad betesskötsel som medfört att hon har kunnat minimera parasitangreppen med höga lammtillväxter som resultat.

Vid åtskilliga tillfällen har hon tagit emot besökare på gården och frikostligt delat med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Hon är också en uppskattad föreläsare då hon bl.a. berättat om vad hon anser är avgörande för att nå ett så bra produktionsresultat som möjligt.