Vi värnar våra djur

veckobrev

8 juni 2018 | Vi har ju alla sett hur det går till i Paris när bönderna är arga, de tar djur och traktor med till stan. Vi låter oss inspireras av stämningen men lämnar fåren hemma. Traktorn, tja varför inte? Men viktigast är att många talespersoner för får, och möjligheten att hålla får även i framtiden, finns på plats på torsdag. Mycket om rovdjur även denna vecka, men de tretton sista styckena handlar om helt andra saker.

På torsdag reser vi till huvudstaden för att höja våra röster. Alla som vill och kan, kom dit och MANIFESTERA FÖR FÅR! På torsdag den 14 juni kl 11–12.30 på Vasaplan/Vasagatan, helt nära Näringsdepartementet sluter vi upp för att kräva att bristerna i rovdjursförvaltningen åtgärdas. Mer information här.

taggar
Manifestationens taggar är #vivärnarvåradjur #låtdensvenskabondenfixamaten #betandedjurförbiologiskmångfald Foto Anna Bergström

Uppropets namninsamling kommer i samband med manifestationen lämnas till näringsdepartementet. Sven-Erik Bucht har dock meddelat att han inte kommer vara på plats personligen.

1030 personer har skrivit på uppropet idag. Man kan förstås av olika skäl inte vilja skriva på, och det har vi full respekt för. Men fler än tusen personer borde tycka det är en rimlig begäran att våra myndigheter åtminstone följer fattade beslut och riktlinjer, så vi gör ett sista ryck och sprider uppropet ytterligare en vända och hoppas få hjälp med detta. (Man kan välja att inte få sitt namn publicerat online om man är obekväm med den saken.)

Information om manifestationen har skickats ut till ordförande och sekreterare i SFs distrikt och till rasföreningarna. Sprid gärna informationen vidare till era medlemmar.

Viltskadecenters referensgrupp (tidigare brukarrådet), har haft referensgruppsmöte hemma hos Gudrun Bengtstorp. Förutom Viltskadecenter deltog Naturvårdverket, SLU, representant från södra förvaltningsområdet samt Ulf och Gudrun från SF. Saknades gjorde LRF och länsstyrelsens representant från nord- och mellansvenska förvaltningsområdet. En givande dag med bra diskussioner. Fokus var rovdjursproblemet bland våra tamdjur och deltagarna fick inblick i hur en fårgård fungerar.

refgrupp1
Den här gruppen är en viktig väg för oss att påverka och få förståelse för fårnäringens utsatthet. Foto Gudrun Haglund-Eriksson

refgrupp2
Referensgruppens huvudpersoner träffar de andra huvudpersonerna. Foto Gudrun Haglund-Eriksson

Gård & Djurhälsan har haft sin årsstämma där Ulf valdes till SFs ordinarie representant och Elof till suppleant i Gård & Djurhälsans styrelse. När det gäller får och lamm har trycket på telefonrådgivningen varit rekordstor under våren med över 1000 samtal. Det är mycket nytt på gång och veterinärer och produktionsrådgivare ser fram emot att börja jobba med Elitlamms nya ”gårdsfacit” för att stötta svenska lammföretagare att nå nya höjder.

Strategimöte med Gård & Djurhälsan, Svenska Köttföretagen och Svenskt Kött hölls lägligt inplanerat dagen efter G&D-stämman.

Vi har svarat på en remiss gällande förslag till föreskrifter om bidrag och ersättningar för viltskador.

Inbjudan att delta i fårarrangemangen på Elmia den 24–26 oktober har gått ut till rasföreningarna. Vi hoppas såklart att många vill visa upp sina raser och föreningar på mässan.

De fårföretagare som nominerades till Årets Fårföretagare och som inte var med på Stämman kommer snart att få sina diplom, som nu gått iväg per post. Tar detta tillfälle i akt att säga att nominerad i år inte kommer att vara ett hinder att nomineras igen. Med tanke på hur svårt det var att välja kan mycket väl kommande vinnare finnas bland dessa tolv dedikerade och inspirerande fårföretag.

Listan över mönstrare har uppdaterats. Kontakta mönstrare i god tid, det är många besättningsbesök som ska samordnas och planeras på ekffektivast möjliga vis för våra mönstrare.

För att råda bot på bristen på mönstrare kommer det att arrangeras flera kurser på olika nivåer. Ett helt gäng har kontaktat Britta efter förra veckans uppmaning att anmäla intresse! Men det finns utrymme för fler. Kontakta Britta, ange var ni bor och mönstringserfarenhet.

Det kommer en del mail och samtal om nappaskinn, det verkar som att ryktet om att vi har ett nappaprojekt på gång har spritt sig. Ullen är fortfarande ganska het, trots värmen.

I fredags besökte Peder Björk som är Sundsvalls kommunstyrelses ordförande en fårgård. Han var hemma hos Thomas och Jeanette på Hälla Gård för att få bättre inblick i vad landsbygsföretagare behöver för att kunna driva sina verksamheter. Det kom att handla om vägunderhåll, behov av idrottshall (Hällas fårhus är större än skolans idrottshall), möjligheter att sälja kött och andra lokalproducerade produkter plus en del annat.

Claudia berättar i förbifarten att Norrtäljes REKO-ring har fått ett naturvårdspris som utdelas av Norrtälje tidning och Roslagens Naturskyddsförening. Jätteroligt, säger Claudia, i synnerhet som hela det administrativa arbetet med Facebook-gruppen är helt ideellt. Vill du veta mer om REKO-ring, kanske funderar på att starta upp en, kontakta Claudia så kan hon ge råd och tips på vägen.

Nu är det klart! Tider, platser och allt ni behöver veta inför årets riksbedömning av ull och päls. Observera att kartan uppdaterats med ytterligare en bedömnngsplats, Umeå, och att datum för bedömning i Kalix är ändrat till 1/9.

Påminner igen om Mälar-Hjälmarregionens intressanta kursprogram. Lär om vallodling, utfodring, fårhälsa, byggnader med mera. Det finns kurser för alla fårägre, från nybörjare till de mest förhärdade och erfarna.

Elitlammsupporten påbörjar nu arbetet med att gå igenom djur för vilka det sökts Mutro-stöd. Det gör vi på Jordbruksverkets uppdrag. Ni som sökt mutro-stöd, var noga med att sätta om djur ni satt i avel till livdjur i Elitlamm.

Trevlig helg önskar SF!

dygnetrunt
I övrigt har all vaken tid gått till ensilagekörning, hälsar Elof. Foto Elof Nilsson

rosabal