Vi kör tre år till – häng på!

veckobrev

25 januari 2019 | Fortsatt seminsatsning, stor ullhunger, nominering till Årets fårföretagare 2019 och rapport från klövhälsokurs är bara några av veckans ämnen.

Styrelsen har beslutat att satsa på seminverksamheten under ytterligare tre år, 2019–2021. För att nå målet att få verksamheten åtminstone självbärnade behöver fler doser säljas och fler kommersiellt gångbara baggar tas in. Det blir kraftsamling och satsning de närmaste tre åren, därefter fattas nytt beslut om verksamheten.

Att seminera får själv är roligt, spännande och ett mycket kostnadseffektivt sätt att få tillgång till avelmaterial av högsta klass. Smittskydd är också ett viktigt argument för att seminera. Vi hoppas att fler besättningar vill prova de närmaste åren. Är du nyfiken, lyssna på Fårpoddens avsnitt om semin. Frågor eller önskemål, kontakta Magnus H. Anmäl intresse för att gå seminkurs på Gård & Djurhälsans hemsida.

riksbohusl18_2

En mycket vacker ungtacka efter seminbagge besöker riksbedömningen i Bohuslän i augusti 2018. Härligt att få sätta händerna i hennes päls och hon fick en fin bedömning som bör ha säkrat hennes plats som rekryteringstacka i hemmabesättningen Passatorp. Foto Anna Bergström

Högsäsong för lokalföreningarnas årsmöten närmar sig. Ni har väl nominerat er egen favorit till Årets Fårföretagare 2019? Varje lokalavdelning får nominera en kandidat som deltar i riksfinalen. Har du inte fått information från din förening om hur nominering går till hos er, kolla gärna med din styrelse.

Information om hur lokalföreningarna nominerar sin kandidat till riksfinalen finns här. Det finns både en blankett och digital inlämning, välj det sätt som passar bäst. Tänk på att en bra motiviering är avgörande för att er kandidat ska ha en rättvis chans att kamma hem priset, så lägg lite krut på att ”skryta upp” er utvalda fårföretagare.

Igår var det officiell start för Vinnova-projektet om ull i en cirkulär ekonomi. En styrgrupp bestående av representanter från LRF, SF (Elof), Smart Textiles/Borås Textilhögskola, Filippa K och Röjk bildades. Projektets nästa steg är att kartlägga hur läget ser ut genom hela värdekedjan, det vill säga från producent till slutprodukt och återvinning (= cirkulär ekonomi). Vi ska vidare titta på hur man kan samverka genom hela värdekedjan och bilda branschnätverk. Vi vill också bygga affärsrelationer genom hela denna kedja.
filippak

Nu är vi igång på riktigt med Vinnovaprojektet. Viceordförande och Jodi Everding från Filippa K med kardad vit korsningsull för framtida industriförädling. Foto Claudia Dillmann

Det blir under Fårfest i Kil repris på förra årets lyckade ull-branschmöte. En möjlighet att mötas för producenter och köpare av ull, ett så kallat B2B-möte. Vi har en stadig tillströmning av företag som söker ull och kommer att bjuda in både stora och små som producerar produkter i ull. Producenter som kan erbjuda ull är varmt välkomna – ni behövs om vi ska ha en chans att stilla ullhungern. Hör av dig till Claudia för mer information.

Det finns intresse för att utbilda sig inom mönstring, listan över intresserade av att gå Mönstringskurs steg 1 och steg 2 har växt sedan förra veckans uppmaning till lokalföreningarna att fundera över om man vill hålla kurs. Vi meddelar respektive lokalförening när vi får in intresseanmälningar.

Lokalföreningar har också hörsammat uppmaningen. Gotland planerar att erbjuda både steg 1 och steg 2 under början av augusti, håll koll på deras hemsida. Ordförande på Gotland Anna T hälsar att även andra än öborna är välkomna! En semestervecka på Gotland inklusive mönstringskurs i august blir årets semestertips. Föredras salta bad så har även Bohuslän planer för en (steg 1) eller två (steg 1 + 2) mönstringskurser.

Djurrättsterrorn ökar dramatiskt i Sverige. Över 200 dåd har utförts mot svenska bönder och djurägare de senaste tre åren, visar en granskning som Göteborgs-Posten har gjort. Artikelserien har rönt stor uppmärksamhet och satt fart på diskussioner. Det handlar bland annat om intrång i bostäder, anlagda bränder, misshandel, telefonterror och mordhot – i många fall riktade mot barn. Mest utsatta är bönderna i Västsverige. Målet med terrorn är enligt GP att få bönderna att stänga sina verksamheter. Man behöver vara prenumerant för att kunna läsa GP-artiklarna.

Vid hot eller trakasserier polisanmäl och sök stöd. Försök att få grannar eller vänner att komma direkt för att stötta. Kontakta SF eller LRFs lokala omsorgsgrupp för uppföljande stöd, eller om ni känner oro för att något ska hända. Viktigt att agera lugnt, vara tyst, ingen närkontakt eller dialog och dokumentera om det är möjligt.

Projektet Ökad utevistelse för får genom ranchdrift som drivs av LRF Kött ska undersöka möjligheter och behov av en mer flexibel lagstiftning när det gäller krav på ligghall för får under vinterhalvåret. Är du intresserad av frågan att öka fårens utevistelse genom ranchdrift, besvara enkäten här.

VD:arna för svenska köttproducerande företag har under veckan gjort ett upprop för hållbart producerad mat. ”Framtiden tillhör de företag som medvetet väljer att producera allt mer hållbara produkter, detta gäller även kött”, skriver de. Läs hela uppropet här.

Guldbagge 2019 tilldelas fårklipparen Matilda Andersson från Österbymo. FÅReningen FÅRfest i Kil vill genom stipendiet Guldbaggen uppmuntra personer som sprider kunskap, inspiration och som möjliggör utbyten av erfarenheter om fåret. Citat ur motiveringen: ”Hennes arbete kommer att få en stor betydelse för att höja värdet på den svenska ullen nu och för lång tid framåt. FÅRfesten vill genom att tilldela Matilda Guldbaggen 2019 också lyfta fram vikten av engagerade fårklippare för att producera ull av hög kvalitet!” Läs hela motiveringen här.

Vi delar Fårfestens övertygelse att duktiga fårklippare som Matilda är en av nycklarna till framtidens goda ullskördar. Stort grattis!

Aktuellt såhär års är gasbrandvaccinering och selén till dräktiga tackor. Läs om det och andra förberedelser inför lamningen i Gård & Djurhälsans senaste nyhetsbrev. Får du inte brevet kan du anmäla dig här.

Glöm inte att boka in klippning i god tid, här finns fårklipparelistan som uppdateras kontinuerligt. Påminner också om att beställa öronmärken så att de finns på plats innan lammen anländer, sen får det räcka med påminnelser för den här gången.

Gård & Djurhälsan erbjuder många bra kurser för fårägare, kolla in deras hemsida. Som lokalförening kan man boka in dem för att hålla sina kurser, se rubriken Kursutbud på samma sida.

Igår höll fårhälsoveterinär Ulrika Köning en kurs om fårens klövhälsa i Uppsala. Britta var på plats för att förkovra sig, tillsammans med ett femtontal andra fårägare. Teori blandat med praktisk övning gjorde att den nya kunskapen direkt omsattes till praktiskt handlag. Ulrika gick igenom olika problem som kan drabba fårens klövar, vad man som djurägare kan göra för att undvika problem och vilka behandlingar som kan vara aktuella. Förbyggande arbete genom regelbunden klövvård är det allra bästa sättet att undvika klövproblem hos får, det var slutsatsen som kursens deltagare fick med sig hem.

saxkurs
Chans att testa olika typer av klövsaxar och lära sig att varken klippa för mycket eller för lite. Foto ovan och nedan Britta Wendelius

UlrikaK

Problemet med fotröta minskat under de senaste tio åren. Men det är en mycket besvärlig åkomma om besättningen drabbas, så att följa rätt smittskyddsrutiner vid inköp av nya djur är jätteviktigt. Ulrikas råd var att alltid vara noga när man väljer att köpa in djur till sin besättning, fråga gärna efter F-status och be om en ifylld Hälsodeklaration. Det ligger i köparens intresse att kontrollera klövarna på djuren noggrant. Ta hjälp om du känner dig osäker! De flesta som drabbas av fotröta har köpt smittan. Här finns Gård & djurhälsans broschyr om fotröta.

Trevlig helg önskar SF!

kaffekunskap
Kunskap sköljs alltid bäst ner med hjälp av kaffe. Kurser kräva dessa drycker, eller hur det nu var. Foto Britta Wendelius

ThomasICA