Våren tar för sig

veckobrev

5 april 2019 | Lammboom i många fårhus, vilket troligen betyder ett ordentligt sömnunderskott i läsekretsen. Hoppas att ni trots det välkomnar lite fredags-läsning.

Det blev hela 11 nomineringar till Årets Fårföretagare 2019, några vi känner igen från förra året och många nya. Alla är spännande, högt engagerade fårföretagare och motivationerna är bra. Jätteroligt tycker vi! Vi börjar presentera dem nästa vecka.

Två motioner till årsstämman kom in i tid, de kan läsas i nästa Fårskötsel som kommer den 3 maj.

Stiftelsen Svensk Fårforskning beslutade förra veckan om vilka projekt som ska få ta del av de utlysta medlen. Sex ansökningar hade inkommit, varav tre projekt beviljades:

• Strategier och lönsamhet vid flasklammsuppfödning
  • Vilka faktorer påverkar kvalitet på nappaskinn
  • Livdjur och parasitsmitta i svenska fårbesättningar

Det var en bra bredd på de inkomna ansökningarna och många intressanta infallsvinklar. Tyvärr kunde vi inte bevilja fler projekt eftersom SSF har begränsade resurser. Vi hoppas att de avslagna projekten kan söka medel från andra håll, så att även de kan förverkligas.

Avräkningspriset har stuckit iväg åt rätt håll de senaste veckorna efter en lång och djup svacka. Äntligen. De senaste åtta veckorna har priset varit uppe på högre nivå än någonsin för perioden. Scans satsning på Köttmästarens Utvalda kan vara en bidragande orsak, och att det nu delvis råder brist på lammkött.

tungalamm_1912
Grafik: Jordbruksverket

Många har anmält sig till Stämma och Lammriksdag. Hotellet ser till att hålla några extra rum, så har man svårt att bestämma sig redan nu finns det möjlighet att anmäla sig fram till Skärtorsdag den 18 april (i mån av plats). Anmälan till Britta. Temat för Stämman är lammköttskvalitet, förädling och smaker i kombination med upplevelse! Vi får uppleva och avsmaka produkter från kvalificerade mathantverkare som gör prisad ost, chark och glass av får- och lamm. Välkommen till en helg med många smaker i Dalarna!

En pressrelease om smittskydd har skickats ut brett till svenska medier. Vi känner att vi behöver söka sätt att också nå fårägare som inte nås via våra kanaler. Men ämnet verkar inte vara så lockande, hittills klen effekt och inte ens lantbrukspressen har nappat vad vi har sett. Har du en idé om hur vi kan sprida kunskapen i en bredare krets utan att vara för pekpinneaktiga så tipsa! De nytillkomna smittorna är skrämmande och allvarliga, men om man följer de rekommendationer som tagits fram är man säker. Misströsta ska vi inte, men vi måste fortsätta att informera.

Gård & Djurhälsan har uppdaterat sina rekommendationer och djurägarförsäkran gällande fotröta inför livdjurförsäljning, riksbedömning etc. Samtliga dokument finns här.

Vill du gå seminkurs i år? Att seminera får är ett utmärkt sätt att förnya avelsmaterialet i besättningen med minimal risk att föra in nya smittor i besättningen. En endags seminkurs ger de kunskaper som behövs, och krävs för att få behörighet av Jordbruksverket att seminera i den egna besättningen. Gård & Djurhälsan arrangerar seminkurser för fårägare och de vill väldigt gärna få in intresseanmälningar för att kunna planera årets kurser. Anmäl intresse på Gård & Djurhälsans hemsida!

Ordnar ni lammsläpp, öppen gård eller andra arrangemang där ni får besök till gården? Det är oerhört positivt då avståndet mellan stad/land och konsument/producent behöver minskas. LRF har bra manualer till hjälp när man ska ordna gårdsbesök och liknande. Både för att skydda djuren och besökarna!

Sveriges Djurbönders Smittskyddskontroll (SDS) där vi är med har haft telefonmöte. Organisationens arbetar för att alla livdjursimporter ska göras på ett smittsäkert sätt.

Möte med Jordbruksverket angående projektet om utökad utevistelse för får. Mötet var positivt, men nu inväntas en kommande rapport från Vetenskapliga rådet som är viktig för det fortsatta arbetet.

Ytterligare ett möte hos Jordbruksverket, detta gällde smittskydd. De medel för djurhälsa som Jordbruksverket fördelar har inte räknats upp från regeringshåll på länge, vilket gör att pengarna urholkas när allt blir dyrare. Mötet jobbade med att söka vägar att få pengarna att räcka längre, men var överens om att både Jordbruksverket och djurägarorganisationerna behöver arbeta ännu hårdare för att nå fram till politiker.

SF får del av dessa pengar för att utveckla djurhälsodelarna i Elitlamm. När vi använder hälsodelarna i Elitlamm får vi inte bara bra koll och dokumentation i vår egen besättning, utan bidrar också till den djurhälsostatistik som Jordbruksverket vill ha i utbyte för att hjälpa oss ekonomiskt att utveckla programmet. Tack alla som bidrar till detta kollektiva arbete, det gör skillnad ska ni veta!

Claudia har blivit intervjuad av Broderiakademin om svensk ull. Broderiakademien har 1100 medlemmar och temat för deras kommande medlemstidning är material, och där kommer ju ullen naturligtvis in. Vi pratade svensk ull och dess framtid och hälsade på hos fåren.

Hjordis

Katarina Thurell som intervjuade Claudia tog en fin bild på ungtackan Hjördis, ett av förra årets napplamm. Foto Katarina Thurell

Guldsponsor2019Veckans Guldsponsorpresentation: KLS Ugglarps

KLS Ugglarps slaktar och styckar bara svenskt kött. Unika koncept utvecklas i samklang med kunderna för att tillgodose konsumenternas önskemål. Verksamheten omfattar gris, nöt och lamm. Allt från styckningsdetaljer till färdiglagade produkter – enbart av svenskt kött från utvalda gårdar. I dagsläget har KLS Ugglarps 12 % av landets lammslakt, man har under året ökat sin lamm- och fårslakt med 17 % och man vill gärna med er hjälp öka ytterligare. KLS halalslaktar alla lamm och det gör att de kan sälja hela lammet, även delar som skalle och njurar. KLS Ugglarps har en stark vilja att öka tillgången på lammkött, vill hjälpa till att lyfta lammbonden, höja slaktvikterna och jobba med frystinade detaljer för att jämna ut ”pucklarna” över säsong. Man jobbar också med att lyfta tackorna och deras värde. KLS Ugglarps prioriterar lammen, möt dem på Stämman i Mora! Eller kontakta Anna Svensson som är inköpare för lamm.

Något som bekymrar många medlemmar denna vår är vildsvinsskador på vallar och beten. Vi råder att kontakta lokala jaktlaget och att försöka få dem förstå skadornas omfattning. Fotografera och dokumentera. Stäng gärna egna rutor för att få ett referensvärde för viltskadornas omfattning på er egen gård. För inspiration, läs om hur man dokumenterar viltskador på på Berga Husby-Oppunda i Södermanland.

LRF samlat material till till Fakta på bordet-möten (möten om viltskador).

I onsdags hade förbundsstyrelsen telefonmöte. Protokoll snart i lokalföreningarnas styrelsers epostlådor. Det kan vara bra att veta att alla medlemmar har tillgång till protokollen från styrelsens möten via sin egen lokala styrelse.

Det har varit ett händelserikt år. Verksamhetsberättelse för 2018 är nästan klar, Britta lägger nu sista handen vid den. Den kommer att publiceras i Stämmokatalogen, och efter stämmohelgen på hemsidan.

Den 15 april planeras ansökan om krisstödet 2019 att öppna. Det är 730 miljoner kronor som ska fördelas till det svenska lantbruket genom ett kombinerat areal- och djurbaserat stöd för att lindra konsekvenserna av torkan sommaren 2018. Jordbruksverket berättar mer här.

Inside information om Ernst Kirchsteigers senaste projekt. En bok av Ernst om hans favoritmaterial kommer snart, och SF har hjälpt till med faktagranskning av kapitlen om ull och skinn. Ernst hyllar verkligen dessa material och fåren som skapar dem, det värmer våra fårälskande hjärtan. Ska försöka komma ihåg att tipsa när boken finns ute.

Nu när lammen anländer i strid ström tipsar vi alla som använder Elitlamm Fritid eller Avel & Produktion om att använda mobilversionen för omgående registrering ute i fårstallet. Att registrera så mycket som möjligt direkt när det händer minskar belastningen på lamningströtta hjärnor.

nya
Första målet råmjölk och samtidigt registrering i Elitlamm Mobil. Foto Britta Wendelius

ordning
Ordning sparar hjärnan och kalorier. Foto Britta Wendelius

Mer helgläsning i LRF Kötts färska nyhetsbrev.

Trevlig helg önskar SF!

rund