Fredag/Fårpodd/Förädling

veckobrev

28 juni 2019 | Samt senaste nytt om möte med Nyhléns Hugossons som har största slakteriet i norr, möte med Large Carnivore Initiative, kartläggning av klippare och ullstationer, Elitlammsupportens telefontider och en hel del annat.

En pinfärsk Fårpodd om förädling finns nu för lyssning. Några av Sveriges mest framgångsrika mathantverkare berättar om sina företag, och om de produkter de producerar av fårens kött och mjölk. Missa inte att lyssna till deras spännande berättelser och erfarenheter. Kristina Åkermo från Oviken Ost, En får tackas glassmästare Björn Johansson, Lars Hansson som i Bjärhus gårdsrestaurang serverar gästerna måltider komponerade enbart av råvaror som aldrig lämnat gården och Erika Olsson från Exeptionell råvara.

I tisdags hade vi ett möte med Nyhléns Hugossons som är norra Sveriges största aktör inom slakten. Där träffade Gudrun och Thomas deras VD Magnus Nilsson och ansvarig inköpare Ove Hansson. Nyhléns Hugossons är ett helt privatägt företag med 245 anställda, integrerad grisproduktion, slakt och styckning samt ägande av ett flertal mathantverksföretag. På Alviksgården, där grisarna bor och även slakt och styckning äger rum, är man helt självförsörjande på el och värme från egen biogasanläggning och flispanna.

biogas
Biogasanläggningen som bidrar till att Nyhléns Hugossons är helt sjävförsörjande när det gäller el. Foto Gudrun Haglund-Eriksson

Lammslakten är en väldigt liten del av verksamheten, ca 0,5 % av omsättningen med 120 producenter och i medeltal levererar besättningarna ca 27 lamm. Nyhléns Hugossons framhåller att de gärna slaktar alla djurslagen lamm, nöt och gris, och att man behöver bli bättre på lammsidan för att få en bättre ekonomi i lammslakten. De tar ett stort ansvar för hela Norrlands lammslakt, en stor del är legoslakt för återtag.

Ojämna vikter och kvalitet på lammen som levereras upplevs som ett problem, tillsammans med oregelbunden tillgång över året. Här måste vi alla bli bättre väga våra lamm och planera, så att de levereras när de är slaktmogna. Vi diskuterade lösningar, SFs förslag är att försöka använda mellangårdar för vidare uppfödning och slutgödning av lamm. Det skulle underlätta för många små producenter, speciellt med de långa avstånd som finns i Norrland, och kunna ge mer enhetliga leveranser till slakt. Avtal om återtag av skinn till de besättningar som vill ha sina egna skinn tillbaka ska kunna lösas. Hör av er till Nyhléns Hugossons om detta verkar intressant!

NyHu
Möte med Nyhléns Hugossons. I bild inköpare Ove Hansson, VD Magnus Nilsson och SFs Thomas Eriksson. Foto Gudrun Haglund-Eriksson

Före midsommar deltog vi i ett möte på Grimsö, med Naturvårdsverket och plattformen Large Carnivore Initiative. Detta är en plattform som fungerar som rådgivande till regeringar och EU. Syftet är att förbättra samexistens mellan de stora rovdjuren och lokalsamhälle, men det är inte ett beslutande organ. Plattformen har varit lite omdiskuterad, och LRF har valt att inte delta i detta forum. SF beslutade att närvara för att bilda oss en uppfattning om plattformen. Från Sverige deltog i detta möte SF, Jägarförbundet, Riksjägarna, Rovdjursföreningen, Fäbodbrukarna, Naturskyddsföreningen och Länsstyrelsen i Örebro län.

Vår bedömning efter mötet är att det viktigt att vi utnyttjar denna möjlighet att söka skapa förståelse för de bekymmer som rovdjuren innebär för tamdjuren, och framför allt då för fåren. Vid ett runda bordssamtal framförde vi SFs ståndpunkter. Vi berättade både om hur svensk lammproduktion ser ut i dagsläget, och om hur rovdjuren påverkar oss i vårt dagliga liv på gårdarna. Osäkerheten och rädslan då man får angrepp, orsakad både av rovdjuren och av aktivister, samt hur myndighetspersoner hanterar frågan olika i olika delar av landet. Vi framhöll vad som behöver göras i form av förvaltning och skyddsjakt, samt en önskan om utökad §28 – att vid ett konstaterat rovdjurangrepp kunna få möjlighet till omedelbar skyddsjakt i direkt anslutning till den hage där djuren vistades (inte enbart inne i hagen). Vi upplevde att italienska Valeraia Salvatori, projektledare för Large Carnivore Initiative på EU-nivå, var genuint intresserad av vad vi hade att säga. Vårt budskap framfördes även till Naturvårdsverket och den finska motsvarigheten, Jord och Skogsministeriet.

Även denna vecka har några rovdjursangrepp kommit oss tillkänna. Får har rivits av varg i Stockholms skärgård, stutar utskrämda utanför Askersund och ett lo-angrepp i södra förvaltningsområdet.

Projektet Ull i en cirkulär och biobaserad ekonomi har haft telefonmöte för planering av höstens workshop. Temat för workshopen blir att skapa affärsmodeller. Flera kända klädföretag som är intresserade av samarbete ska bjudas in till denna workshop. Tiger of Sweden, Our Legacy, Houdini, Sätila of Sweden är några av dessa. Även företag inom inredning och hudvård (lanolin) står på listan.

Förutom kartläggning av svensk ullproduktion så pågår en liknande kartläggning av fårklippare och ullstationer i Sverige. All tänkbar information om aktiva ullstationer i Sverige emottages med tacksamhet! Alla som har koll på aktiva ullstationer, hör av er till Claudia, så att kartläggningen kan bli så aktuell och komplett som möjligt.

Forslunda gymnasium i Umeå och YH-utbildningen driftledare lantbruk håller för fullt på med antagning av elever. Thomas sitter med i utbildningens referensgrupp, som bland annat har hand om antagningarna. Nästa antagningsmöte blir i början av augusti.

Som vi berättat tidigare så pågår ett arbete med att digitalisera riksbedömningen av päls och ullraser. Så långt att årets bedömningar blir digitala har vi inte kommit tyvärr, men vi kommer att testköra digitala protokoll i Västerås. Vi hoppas förstås att testet utfaller positivt och att vi kan ha fler delar, om inte alla, klara till riksbedömningarna 2020. Även anmälan till riksbedömningarna, och samordnarnas planering, ska kunna göras via Elitlamm när allt är på plats.

Vi vill lyfta möjligheten att även få årets mest lovande tacklamm bedömda på riksbedömningarna. Vanligast är att man tar med sig sina finaste bagglammen, men tacklamm är lika välkomna och en bedömning av dem är värdefull inför val av livdjur till rekrytering och försäljning. Passa på att nyttja riksdomarnas kunskaper för att välja rätt avelsdjur.

Jordbruksverket har lagt ut beslutade belopp för krisstödet som ska utbetalas 5/7 på sin hemsida. Totalt är det 1,08 miljarder kr som ska betalas ut. En del justeringar i förhållande till de preliminära beloppen har gjorts, får och get får 133 % jämfört med det preliminära beloppet. De anledningar till justering av beloppen som Jordbruksverket lyfter fram är:

• Fler har ansökt än förväntat (fjäderfäsektorn, slaktsvin)
  • Färre har ansökt (får, get)
  • Justeringar i inkomstbortfallskalkylen, t ex större förluster (nötkreatur, får, get)

Foderplaneringsprojektet har rönt uppmärksamhet och några vill redan nu anmäla sig. Det tycker vi är roligt! Mer information kommer så snart datum är satta för de första kurserna.

Årets första avelskörning är genomförd och den 9 juli ska de nya avelsvärdena synas i Elitlamm. Alltid lika intressant för avelsnördarna.

Elitlamsupportens upplever att årets första avelskörning flöt på bra, det var mycket få som var sent ute. Missade man att få med djuren i körningen så gäller det att djuren är registrerade vid nästa brytpunkt, som är den 24 augusti. Fyll på med vägningar och mönstringsresultat tills dess, så blir avelsvärdena säkrare och vi får en bättre värdering på nationell nivå!

Elitlammsupportens och kansliets telefon har högt tryck på måndagar. Det är då de flesta som vill prata med oss ringer, varför man ibland kan få vänta en bra stund i telefonkö. Vi gillar inte alls att låta er vänta, och det händer till och med att vi missar samtal på grund av kö. Tisdag eftermiddag är det däremot väldigt få samtal, så från och med vecka 32 kommer vi att prova en omdisponering av telefontiderna. Det blir då dubbel bemanning på måndagar mellan kl 10-12, och ingen telefontid på tisdagar. Den 5 augusti börjar de nya telefontiderna gälla.

Som brukligt håller Elitlamms support öppet hela sommaren.

Vi beklagar att senaste Fårskötsel blev försenad! De senaste två numren har kommit för sent till de flesta prenumeranter. Det beror på att PostNord inte klarat av att hålla sina löften om utdelningstider och i dagsläget finns inga garantier från PostNord om att de kommit tillrätta med sina problem. Vi ska att se över våra rutiner, för att se om vi på något sätt kan kompensera för postens brister.

Flest epostadresser den 30/9 vinner. Glöm inte tävlingen om att bli lokalföreningen med flest epostadresser i sitt medlemsregister. Priset till vinnande lokalförening är 10 000 kronor. Är du en medlem som vill öka ditt distrikts chanser att vinna, se till att SF har din aktuella epostadress. Meddela Maria centralt, eller din lokalförenings styrelse. Läs mer här.

Trevlig helg önskar SF!

kossemat
Lammfoder i rosa balar och kossornas mat i blå. Nors slår ett slag för herrar, smurfar och barbapappor genom att använda den blå prostataplasten till kossefodret. Foto Elof Nilsson

vindskyddet_redigerad