Betalt för ullen, ja tack

veckobrev

12 juli 2019 | Har du haft problem att få betalt för ullen?

Att få betalt när man säljer större volymer ull tar alltför ofta alltför lång tid. Detta är ett problem som vi med ökad frekvens blir uppmärksammade på. Att bonden alltid ska stå för lagerkostnaden och dessutom få vänta ett halvår eller mer på betalningen måste förpassas till förgången tid. Vi hoppas att vi med gemensamma krafter ska kunna förändra synen på betalning för ull. Ska vi få fart på ullmarknaden i framtiden krävs en kulturförändring.

Vi kommer att jobba med frågan och söka prata ihop oss med större aktörer som finns på marknaden. Förhoppningen är att det ska kunna mynna ut i någon slags rekommendation om villkor och betalning vid köp av ull. Vi som fårägare måste tuffa till oss. Vi har en fantastisk råvara som absolut inte får undervärderas. Samtidigt måste förstås även vi hålla hög kvalitet på det vi levererar. Det vill säga, rätt ull till rätt ändamål. Kvalitetsull till kläder och inredning, och trädgårdsullen för sig.

Fina grejer och inte gratis. Foto: Stephan Lombard

Anmälan till SM i ullspinning är öppen. Funderat på att vara med och tävla om titlar i Ull-SM? Tänk på att lägga undan extra fina ullfällar om ni klipper får eller lamm under sommaren. Sista datum för anmälan och inskickade fällar är 10 september 2019. Mer information här (pdf).

På nappasidan händer det grejer! Filippa K är imponerade av våra lammnappaskinns kvalitet och vill veta mer om hur mycket av denna vara FårSverige kan producera (volymer och priser). Fortsättning följer …

Många och långa samtal om vilt och rovdjur med medlemmar, och vi uppskattar att ni hör av er. Stora betesskador av vilt i landets norra delar, mer än vad som befarades. Vildsvinen bökar upp både vall och betesmarker, och på en del håll är de även i spannmålen. Rovdjuren ställer till problem, både angrepp och utskrämda djur. Vi uppmanar än en gång att ta kontakt med oss i förbundsstyrelsen eller rovdjursansvarig i lokalföreningen om ni får ett angrepp, eller vet någon som drabbats och behöver stöd och råd.

En undersökning om hur förekomsten av rovdjur påverkar människors vardag ska på uppdrag av Naturvårdsverket göras av forskare från Göteborg (Annelie Sjölander Lindqvist och Simon Larson), LRF och Svenska Jägareförbundet. SF kommer att medverka i denna undersökning under sensommaren. Inspel från medlemmar är välkomna, kontakta Gudrun. Frågor som ska genomlysas är om förekomsten av rovdjur påverkar hur landsbygdsföretagare och jägare ser på framtiden, om rovdjursförekomst orsakar stress, oro och psykosociala konsekvenser. Också om förekomst inverkar på viljan att bo kvar och bedriva lantbruk och jakt, om berörda upplever att deras ekonomiska förutsättningar påverkas samt hur man ser på befintliga förvaltningsstrategier och skyddsförebyggande åtgärder. Som sagt, här finns chans att förmedla hur du som fårägare ser på dessa frågor.

Färska avelsvärden, resultatet av årets första avelskörning, finns publicerade i Elitlamm. Nya topplistor med de bästa gotlands- och leicesterbaggarna samt söklista för finullsbaggar kan studeras i Elitlamm Avel & Produktion (Djurregistrer > Andra djurlistor). Topplistor över de gotlandsfårsbesättningar som har högst medel på sina avelstackor finns tillgängliga via hemsidan.

Bakgrundsinformation gällande topplistorna

• Alla baggar som finns med på topplistorna är bra baggar. De baggar som finns med på listan med Gotlandsfår är utvalda bland 1532 baggar som levde den 1 september 2018 samt är födda 2017 eller tidigare. Av dem uppfyllde 730 kravet på att ha minst 20 mönstrade avkommor, varav 288 uppfyllde kvalitetskraven för att få vara med.
  • För Leicester är motsvarande siffror 194 födda senast 2017, varav 112 hade 15 avkommor eller mer, och 62 uppfyllde kvalitetskraven.
  • När man tittar på baggarna är det viktigt att titta på de olika avelsvärdena och inte bara på rangeringen. Inom +/- 20 placeringar är det ofta väldigt små skillnader. Testa att rangera om baggarna efter olika avelsvärden.

Några missade att få avelsvärden på årets lamm på grund av att lammen inte var regstrerade i Elitlamms avelsregister vid brytpunkten. Loppet är inte kört, för att komma med i årets andra körning räcker det att lammen är registrerade efter konstens alla regler den 24 augusti. Läs mer om hur det går till här och kontakta Elitlamms support om hjälp behövs. Att registrera lammen direkt när de föds har många fördelar. Varför inte med Elitlamms mobilversion? Då är det dessutom snabbt och enkelt gjort ; )

Påminner om kurser i pälsmönstring steg 3 med möjlighet att examineras för att bli rekommenderad mönstrare kommer att hållas på två platser, i Jönköpingstrakten och i Piteåtrakten. Det finns lediga platser, passa på! Sista anmälan är 15 juli för Jönköping (skynda skynda) och 18 augusti för Piteå, men räkna inte med att det finns platser kvar så länge.

Påminner också om sambedömning för gårdsmönstrare päls den 26 juli i Jönköpings län. Platser kvar, passa på!

Planering av riksdomardagarna som i år hålls 22-23 juli i Västmanland pågår. Alla riksdomare för päls, ull och rya träffas då för kalibrering av kunskaper, ögon och fingrar. Får på tre olika gårdar kommer att granskas och diskuteras, ryor, finullsfår och gotlandsfår.

Onsdag och torsdag kommande vecka samlas förbundsstyrelsen för sommarmöte nära Skövde, i hjärtat av Skaraborg. Alla styrelsemöten under året hålls per telefon, utom sommarmötet i juli och ett möte under vintern. Agendan är fullspäckad och det ska bli trevligt att ses. Telefonmöten är effektiva och extremt kostnadsbesparande, men man behöver träffas också. Är det något du som medlem vill skicka med till mötet, kontakta någon i styrelsen!

Sommarmötet innebär att Elitlamm- och kanslitelefonen är stängd på onsdag, den 17 juli. Vi svarar på mail till Elitlamms support under onsdag och torsdag, men längre svarstider än vanligt kommer det att bli.

Biologisk mångfald är i fokus i media. Sådd av sommarblommor, rufsiga diken och bihotell diskuteras. Alla insatser behövs, för utan pollinering lär vi svälta, men betesdjurens betydelse för Nordens biologiska mångfald måste lyftas igen och igen. #allalammbehövs

sommarblommor
Foto Elof Nilsson

Lagom spännande lästips för hängmattan. Jordbruksstatistisk sammanställning finns nu på Jordbruksverkets hemsida. Den innehåller en sammanfattning av den officiella statistiken om jordbrukssektorn för det senaste året. Du kan bläddra i den i webb-butiken, eller läsa den i pdf kapitel för kapitel genom statistiksidorna.

Förresten, när läste du Erik Sjödins klassiker FÅR senast? Styrelsen har fått läsläxa inför sommarmötet och påmints om hur bra den är. Den står sig, där den står i snart sagt varje fårbondes bokhylla. Vi har en litteraturlista i Kunskapsbasen som gärna får bli längre. Tipsa Anna om bra fårlitteratur.

Trevlig helg önskar SF!

sommarscanning
Alla lammar inte på våren! Här dräktighetsscanning av de höstlammande tackorna. Foto Gudrun Haglund-Eriksson

sommarflytt