Vi klarar påfrestningar bättre tillsammans?

veckobrev

23 augusti 2019 | Idag får vi följa med på studeiresa till Västernorrland och till riksbedömning i Västerås. Detta plus senaste nytt från får-Sverige.

Idag deltar Claudia i möte som nämnden för Hemslöjdsfrågor arrangerar om att dra igång en svensk ullvecka inspirerad av britternas Campaign for wool. Vi får vänta till nästa vecka med att berätta hur mötet gick, för Claudia drar raskt vidare till Norrby Gård för att bistå med spetskunskap när Filippa K och Röjk fotograferar och filmar till kommande lansering av sina höstplagg i Norrby-ull.

SF och Svenska Fårklipparförbundet jobbar tillsammans med att ta fram en kurs för fårbönder och fårklippare, som tar upp vad man ska tänka på om man ska sälja ull till industrin. Låter det som något för dig? Håll utkik, mer information kommer under hösten.

Vi skrev för några veckor sedan att det är fart på livdjushandeln, vilket vi märker på att många nya Elitlammanvändare anmäler sig. Cirka 1000 svenska fårbesättningar försvann efter fjolårets torka, enligt Jordbruksverkets statistik, och den siffran gäller alltså alla besättningar i hela landet. Vi har fått frågor på detta och vill därför förtydliga att antalet medlemmar i Fåravelsförbundet har minskat något, ca hundra färre än förra året, medan antalet Elitlammanvändare är konstant. Vågar vi av detta dra slutsatsen att SFs medlemmar och Elitlammare är mer motiverade och lite bättre rustade att klara påfrestningar än andra fårägare? Det verkar i alla fall så.

Vi får alla hjälpas åt att välkomna nya och nygamla fårgägare. Kunskap, nätverk och mentorskap är väldigt viktiga delar i ett lyckosamt liv med får, så glöm inte att värva era livdjursköpare till förbundet och Elitlamm.

Arbetet med att skapa ett avelsvärde av typen totalindex för gotlandsfår, finull och texel pågår för fullt. Arbetet görs tillsammans med Växa.

Riksmönstring för köttraser 2019 är över. Sammanlagt har 101 texel, 38 suffolk, 12 dorset och 9 dorperbaggar bedömts under augusti på fyra platser; Växjö, Våxtorp, Noraström och Flen. Baggarna höll mycket bra kvalitet. Uttagningskommittén för baggauktionen i Linköping hälsar att den samlas den 25 augusti för att välja ut de bästa baggarna. Den 14 september är det 25-årsjubileum för auktionen på Vretaskolan Linköping. Mer information kommer att läggs ut på Lammproducenternas hemsida runt den 10 september.

9
Riksdomarna Anna Olsson och Lennart Carlsson in action. Lasse Isaksson, Helgölamm, Växjö med suffolkbagge. I andra ringen skymtas Mattias Rickardsson från Färjestaden. Foto Ann Karlsson

Riksbedömning av päls- och ullraser pågår för fullt. Fylligt bildreportage från Västerås längre ner.

#kollpålammen – Gård & Djurhälsan har publiccerat sin sammanställning med råd om hur vi får lammen att växa inför höstslakten. Det har varit lite svag tillväxt på lammen den senaste tiden, ”för mycket” gräs (förväxt på sina håll) och vallar som lidit av fjolårstorkan.

kollpalammen

Är lammen på fel sida av staketet kan man misstänka att betet tryter. Foto Gudrun Haglund Eriksson

Kampanjen #höstlamm kommer även i år att hållas vecka 40-41 då handeln går ut med lammkampanj. Efterfrågan är stor och handeln visar mycket intresse för kampanjen. Slakten har haft stora bekymmer att få in det antal lamm som anmälts, så nu behöver vi kavla upp ärmarna och se till att det finns lamm i butikerna till kampanjen och under hösten. De lamm som kommer att finnas i diskarna under #höstlammkampanjen kommer att slaktas de närmaste veckorna. Väg och ändra era leveranser i tid om inte antalet stämmer med planeringsanmälan!

Vad tycker du om Elitlammsupportens och kansliets nya telefontider? Vi har på försök ingen telefontid under tisdagen men i stället dubbel bemanning under måndagens tid kl 10–12, då en väldigt stor del av samtalen kommer. Vi har inte satt något slutdatum för hur länge vi ska köra detta försök, vad ni tycker och vår egen utvärdering får avgöra om det blir permanent. Bu eller bä, vi vill gärna veta om ni gillar det nya upplägget som ger mindre kö under måndagar!

I senaste Fårskötsel är tyvärr fel telefontider angivna. För telefonkontakt med kansli och Elitlammsupport är det måndagar och onsdagar kl 10–12 på nummer 0174-301 50 som gäller.

Anmälningblankett till auktion i Mälardalen kan nu hämtas på hemsidan.

Viltförhandlingsdelegationen gör idag en studieresa till Tived och besöker där två fårgårdar för att se på stängsel och prata med djurägarna, som båda haft vargangrepp under 2018 och 2019. Stutarna som har varit utskrämda och på rymmen i Tivedsreviret är nu infångade och alla 43 är välbehållna. Det har tagit 6 veckor och en enorm massa timmar och mil för djurägaren och medhjälpare, men dessbättre ett lyckligt slut denna gång.

Lantbruksnytt hade igår ett inslag om betalningen för lammkött. Viktoria Östlund från LRF Kött svarar på Lantbruksnytts frågor om varför betalningen för svenskt lamm under en stor del av året ligger långt under EU-snittet.

Team Fårerådgivning, Gimrarnas danska samarbetspartner, bjuder in till konferens i Odense den 21 september. Alla lammproducenter är välkomna.

Den 21 september anordnar Svenska Fårklipparförbundet SM i fårklippning, denna gång på Hornsunds Gård i Flen. Otroligt spännande tävling som nog de flesta kan uppskatta. Ta med svärmor, arbetskompisarna och/eller grannen för att heja på din favoritklippare.

Varför händer allt den den 21 september i år? Baggauktion i Jönköping, baggauktion i Nye, kurs i Danmark och SM i fårklippning på samma dag.

A New Sweden är i full gång med att planera sin nästa Edition. Efter den stickade ull-sweatshirten vill de nu ta fram en vind- och vattenavvisande jacka, gjord av ull som annars skulle slängts bort. De vill gärna veta vad som skulle vara den perfekta jackan för dig, så har du tankar runt det, svara på deras formulär här.

A New Sweden har även gått ut med att de erbjuder livstids reparationsgaranti på sina plagg. Ett helt nytt grepp, som utmanar den snabba modeindustrin som enligt Svenska Yle förorenar näst mest efter oljan. Härligt när någon gör något för att förändra. Läs mer om garantin här.

Det underskattade brittiska kökets paradrätt shepherds pie plus flera andra nya lammrecept finns på Svenskt Kötts hemsida.

Vill du vara säker på att ha tillgång till zinksulfat inför höstens fotbad av inköpta av livdjur? Beställ från Svenska Köttföretagen, 1 kg och snabb leverans. Ingen stor kostnad jämfört med att få in smitta in besättningen. Blandas enligt rekommendation på påsen, 100 gr till 1 liter hett vatten. Gård & Djurhälsan beskriver hur man blandar och tar hand om lösningen efter behandling. Obs, zinksulfatet finns inte i Köttföretagens webshop, utan man ringer och beställer på nummer 010-130 89 32.

zinksulfat
Foto Britta Wendelius

Veckans klimatinslag citerar SLU-forskaren Anders Herlin:
Vegotrenden har vuxit och finns närvarande i offentlig debatt och privata samtal. Vi hör krav på köttfria dagar i skolan och skatt på kött. Argumenten handlar om att rädda planeten, att djuren förbrukar stora resurser, att en övergång till vegetarisk kost minskar klimatavtrycket samt även att djurens välfärd är dålig. Men de fakta som man baserar argumenten på är ofta tagna ur sitt sammanhang och de används vilseledande.

I livscykelanalyser anges vanligen klimatavtrycket per funktionell enhet, vilket oftast innebär per kg vara, t.ex. kg benfritt kött eller kg mjölk utan hänsyn till varans innehåll av vatten och näringsämnen. Men klimatavtrycket måste beskrivas efter den nytta som livsmedlet ger. Exempelvis har morötter lågt klimatavtryck men hög vattenhalt och låg proteinhalt. För att ersätta proteinet i 1 kg benfritt kött måste vi äta 30 kg morötter. Komplext sammansatta livsmedel som t.ex. mjölk ger enligt en svensk undersökning betydligt lägre klimatavtryck än havredryck, när man räknar på klimatavtryck i relation till näringstäthet.

Läs Anders Herlins krönika Animalierna får kämpa i debatten men är en del av lösningen!

Har du en idé om en åtgärd för att minska samhällets klimatpåverkan? Då kan du söka pengar från Klimatklivet. Klimatklivets förordning ändras så att möjligheten att söka stöd till informationsinsatser upphör, samtidigt som fler kan få stöd för åtgärder som minskar jordbrukets och trädgårdsföretagens utsläpp av växthusgaser.

Jämtlands läns fåravelsförening gjorde en studieresa till Västernorrland tillsammans med Länsstyrelsen den 20 augusti. Anna Hedendahl bjuder oss på ett bildsvep från resan, stort tack för fina bilder!

Vädret var fint och första stoppet var på Thaipaviljongen i Utanede. Vilken magnifik och oväntad skapelse!

studieresa_jmtlnd2019_1

Inte långt därifrån snirklade vi oss uppför en smal grusväg och hittade Hälla gård, där Thomas Eriksson med familj bor. Här fanns gott om nybyggda fårhus och energi och vilja att satsa framåt. Treraskorsningar, smarta lösningar, riktigt god mat till lunch och gott om tid för samtal. Allt uppskattades verkligen.

studieresa_jmtlnd2019_3

studieresa_jmtlnd2019_2

studieresa_jmtlnd2019_4

Vidare åkte vi till Kovland där Magnus Jakobsson och Amanda Alskogs gård drivs med grönsaksodling och fårproduktion. Vi blev så otroligt imponerade av grönsakerna att vi liksom fastnade där. De fyrtiotalet tackorna gick på naturbeten längs åkanten.

studieresa_jmtlnd2019_5
På huk Ann Rudsby, ordförande i Jämtlands läns fåravelsförening, tillsammans med länsstyrelsens agronom Agneta Andersson.

Dagens sista besök var hemma hos Christer och Ulla Englund på Nylandsgården, som har renoverat beten som betas av texel och helsingefår. Sedan bar det av hemåt igen och det kändes som en riktig fullträff att äntligen kunna åka på en liten studieresa tillsammans.

studieresa_jmtlnd2019_6

studieresa_jmtlnd2019_8
Carina Jälkentalo, SM-guldmedaljör i fårklippning 2009, visar helsingefårets bjällror. Det finns många namn på dem, men utskotten som hänger på fårets hals, och som man lätt klipper i om man inte vet om dem.

studieresa_jmtlnd2019_7
Såhär ser bjällrorna ut på nära håll.

Tack för att vi fick ”hänga med” på det här Jämtland!

Underbara sensommar. Med en solnedgång från Brismene önskar vi en trevlig helg!

sonedaug
Foto Einar de Wit

Riksbedömningen i Västerås var sedvanligt en glad och välarrangerad tillställning. Tack Britta Wendelius för bilderna!

RBVasteras2019_7
Ett helt gäng med gotlandsbaggar skärskådades av domarna Göran Carlsson och Håkan Blidberg

RBVasteras2019_6
Camilla Carlsson från Värmland hade åkt långt för att få sina leicesterbaggar bedömda.

RBVasteras2019_3
Ulf Ekholm på tur med sina finullbaggar för bedömning.

RBVasteras2019_5
Funktionärerna i sekretariatet Jenny Karlsson, Vivvi Fredriksson-Isberg och Margau Wolfrath-Leijdström gjorde en strong insats

RBVasteras2019_2
Trevlig stämning kring lunchbordet när funktionärer och riksdomare intar en härlig sopplunch med hembakt bröd. Mia Höglund och Ulf Andreasson tittar in i kameran, de flesta andra äter och låter sig väl smaka. Britt Lundberg stod för den hemlagade maten och brödet.

RBVasteras2019_4
Kändisarna Titti Strömne (Fårpodden mm) och Ulf Andreasson (Elitlamm) visar skomodet som gäller i dessa sammanhang.

RBVasteras2019_1
Brittas svärmor Gunilla med sitt numera världsberömda fikabord, allt fikabröd är hembakt och allt ingår… All inclusive : )

betesblommor
Nu blommor det på välkomtsbetet, men ingen får beta här före nästa vår! Nogsam strategi för att hålla parasittrycket nere på betena gör att man kan njuta av den blommande vallen nu. Foto Britta Wendelius