Klimatprat, koll på lammen och kraftsamling i rovdjursfrågan

veckobrev

21 februari 2020 | Veckans stora nyhet är att Fårpodden tror sig har svaret på hur vi ska rädda världen. Vad säger ni, kommer det att funka?

Äntligen är vår sedan länge utlovade Fårpodd om fåren och klimatet här. Våra frågor om fåren och klimatet är många, men vi får också många svar i denna podd. Vi har ansträngt oss att samla fakta som vi saknat i debatten, och för att få en bättre bild av vår framtid tillsammans med fåren. Eller är det så illa att vi efter 11 000 år av samarbete snart ska behöva klara oss utan får? Låt er inte avskräckas av ämnets tyngd eller avsnittets längd, det här är spännande på riktigt. Vi som har jobbat med podden har lärt oss massor och verkligen uppskattat att diskutera våra många frågor med Ann-Helen, Jens och Elof. Hoppas att även ni får ut något av detta. Återkoppla gärna till Anna, Einar eller Titti när ni har lyssnat. Fick ni svar på era frågor, eller dök det upp nya?

Ett Lammråd där SF, LRF Kött och Lammproducenterna ingår har bildats under ledning av Viktoria Östlund som är lammansvarig på LRF Kött. Planen är att träffas via telefonmöten tre till fyra gånger per år för diskutera lammspecifika frågor. Detta gör det lättare för oss att visa en enad front i frågor som rör får och lamm. Frågor som nu är högaktuella är till exempel beräkningen av djurenheter, vad som krävs för att lammproduktionen ska kunna öka, LRFs hållbarhetsstrategi, projektet Ökad utevistelse för får och frågan om en egen slaktklass för ungtackor. Svenska Fåravelsförbundet har varit medlemmar i LRF i många år, att också Lammproducenterna nu blivit medlemmar gör denna nya form av samarbete möjlig.

I onsdags arrangerade Ullihop i Umeå ett branschmöte. Claudia deltog och kom hem fylld av energi och entusiasm. Ullihop är verkligen ett kreativt och härligt gäng med målet att skapa nya jobb genom ökad användning av lokal ull. Claudia var på plats för att prata om vad SF arbetar med på ull- och skinnsidan, och om resultatet av det nyligen avslutade Vinnovaprojektet. Lammnappa, nytt merionoblod via embryotransfer, Forslundagymnasiets jobb med ull med flera var andra ämnen på programmet.

Referensgrupp Rätt sortering & köttkvalitet har mötts i Stockholm under veckan. Bland annat diskuterades frågan om vad som kan göras för att färre underviktiga lamm, de som slaktar ut under 16 kg, ska levereras till slakt.

sorteringokvalitet
Från vänster Jenny Elsmark (Från Sverige), Annelie Lundell (HKScan), Therese Strand (Köttföretagen) och Maggan Åberg (LRF Kött). Foto Thomas Eriksson

Kollpålammen är en grupp som också jobbar med den frågan. En ny Kollpålammen-grupp har startats på Facebook, där kommer tips och ideér på hur vi gör för att få #kollpålammen att publiceras. Dela gärna inlägg och glöm inte att följa sidan. Första tipset är en superbra broschyr om hullbedömning.

Även Referensgrupp Klimat och kretslopp har haft ett möte under veckan, virtuellt denna gång.

DNA-insamlingen av spillning från varg hade den 17/2 konstaterat 333 olika individer av varg i Sverige, Norge då inte inräknat. Inventeringen pågår till den 31/3 och därefter sammanställs resultaten från Sverige och Norge.

Redan nu märker vi av en oro inför kommande betessläpp i de delar av landet som har ett ökande rovdjurstryck. Med anledning av det kommer vi att ägna rovdjursfrågan, som visserligen alltid är högt prioriterad, extra stor uppmärksamhet det kommande halvåret. Förra veckans möte i riksdagen kommer till att börja med följas upp med fler politikerkontakter.

budskap
Vårt budskap är det samma som tidigare. Foto Britta Wendelius

Sista handen är lagd på vår nya Ullhanteringsmanual, och den har nu gått till tryck. Manualen har tagits fram i Vinnovaprojektets regi, och kommer att premiärvisas i vår monter på Fårfesten i Kil.

Även en rykande färsk folder om Elitlamm kommer att premiärspridas under Fårfesten.

Elitlammfolder
Fresh out of the box, anlände från tryckeriet idag. Foto Britta Wendelius

Sex lokalföreningar är positiva till att arrangera riksbedömning för päls/ull/rya i år: Skåne, Södra Kalmar, Västmanland, Gotland, Stockholm/Uppsala och Västerbotten. Arbetet med turnéplanen startar i början av mars, så hör av er snart ni som vill vara med och erbjuda riksbedömning 2020!

Riksbedömning görs med samma mål och värderingar som gårdsmönstringen, men är mer detaljerad och har andra poängskalor. Den ger ett extra stöd för avelsurval och livdjurshandel. Att låta riksbedöma presumtiva livdjur är alltid intressant, har du aldrig provat så fundera på att ta med de finaste lammen i år. Det är oftast baggar som riksbedöms, men även tacklamm är välkomna. Gotlandsfår, Leicester, Finull och Rya bedöms vid ull- och pälsmönstringarna som arrangeras av SFs lokalavdelningar. Köttrasernas riksbedömning arrangeras av Lammproducenterna.

UnoRB
Riksbedömning är också ett tillfälle att lära och att spana in kollegornas bästa lamm. Så här kan det se ut, funktionärer, djurägare och intresserade besökare flockas och applåderar en bagge som just tilldelats 5 i helhetspoäng. Alla vill se och känna på hans härliga lock och pälshår. Baggen på mönstringsbordet är ingen mindre än Flöje Uno, senare utvald att tjänstgöra som seminbagge. Foto Anna Bergström

Förra årets många mönstringskurser var mycket uppskattade och drog många deltagare. Men mer mönstringsutbildning behövs, både för nybörjare och mer erfarna elever. Finns det planer för mönstringskurser ute i landet i år? Vi hoppas på det. Finns det funderingar över det praktiska så bolla gärna med Britta.

Planering av kommande stallvandringar/gårdsbesök inom Om Får och Foder-projektet pågår, och det första gårdsbesöket är nu klart. Det kommer en spännande artikel om första gården ut i nästa Fårskötsel.

Elitlamms årsstatistik 2019 finns nu sammanställd. Nytt för i år är att även statistik över finullsmönstring presenteras. Hur många Elitlamm-anslutna besättningar med din ras finns det, och hur många renrasiga lamm har de fått tillsammans? Den sortens frågor och en hel del annat kan man få svar på här.

Program för Stämma och Lammriksdag i Tranås i maj är på gång, det kommer på hemsidan under nästa vecka.

Sjuhärads Fåravelsföreningen har haft sitt årsmöte. Cirka 25 tappra medlemmar kom och lyssnade på årsmötesförhandlingarna och åt smårgåstårta och gofika.

KristofferHenningson

Efter detta lyssnade vi på Ulf Andreasson som berättade om Elitlamm och produktionsuppföljning, hälsar Kristoffer Henningson som också fotograferade.

Gotlänningarna är inte bara duktiga fåravlare, de är också generösa när det kommer till att låna ut baggar till glädje för många fler än den egna besättningen. Hela fyra av årets semindiplom har landat på Gotland. Tack alla uppfödare och ägare som på detta vis har bidragit till att föra fåraveln framåt!

Gotlandlevererar

Uppfödare och ägare av baggarna Nors Ad Blue, Rommunds Curt och Soläng: Elof Nilsson, Per-Johan Eriksson, Björn Eriksson och Anna Törnfelt. Elin Gustafsson

Nästa vecka är det Fårfest i Kil, hoppas möta många av er där!

Trevlig helg önskar SF!

motnorrbotten
Thomas är på väg till Boden, han ska vara med på Norrbottens fåravelsförenings årsmöte i morgon. Foto Thomas Eriksson

varkanning