Värmebölja och skolstart

veckobrev
21 augusti 2020 | Stor efterfrågan på lamm, LRF manar till kamp, ull på schemat och nu har årets riksbedömningsturné dragit igång. Dessutom får vi hänga med på Leicesterfårföreningens årsmöte med ullkunskap.
Köttdelegationen har haft möte under veckan och nu tar hållbarhetsarbetet form. Specifika hållbarhetsmål ska nu specificeras för de olika djurslagen, som tillägg till de gemensamma målen.
Kollpålammen har också haft ett avstämningsmöte, i dag har gruppen över 850 följare på Facebook och räckvidden för inläggen är tusentals läsare. Är du inte en av dessa, gå in och gilla sidan. Bjud in vänner och bekanta som har får, så hjälps vi åt att sprida kunskap och tips. Det finns många matnyttiga tips i det senaste inlägget, som handlar om att förhindra att lammen stannar upp i sin tillväxt så här års.
Väg lammen och ändra planeringsanmälning om de inte hinner bli klara i tid. Det är viktigt att lammen är färdiga när de går till slakt, och att slakteriet vet om lammen kommer eller inte. Annars fungerar inte marknaden för lamm, och det påverkar även lönsamheten både för oss bönder och för slaktbranschen extremt mycket.
Avräkningspriserna ligger fortfarande högt vilket är mycket positivt, och det är en stor efterfrågan på svenskt lamm. Det finns en viss oro att lågkonjunkturen ska påverka priserna framöver, men det största orosmolnet är att antal slaktade djur har sjunkit totalt, vilket gör det allt svårare för handeln att planera för olika erbjudanden och kampanjer. Har ni möjlighet att lägga på några extra tacklamm så gör det, hungern efter lammkött är stor.
Utbildningen till driftsledare vid Forslundagymnasiet i Umeå har dragit igång efter sommarlovet. Eftersom Claudia håller i 10-poängskursen i Ull och Skinn för de elever som valt inrikting får, kan vi dela med oss av bilder och lite inside information från denna spännande utbildning. Driftsledarutbildningen är 1,5 år lång, och nu när de gått sitt första år väljer eleverna inriktning.
Forslunda
Tre av de 16 eleverna har valt inriktning får. Foto Claudia Dillmann
Forslunda_tovning
Eleverna har fått prova olika förädlingstekniker och vad olika ullkvaliteter har för egenskaper och möjligheter som kan utvecklas. Här har de tovat med ull från Dorper-Dorsetkorsningar (t.v.) respektive mjölkfår (t.h.). Ullen kommer från deras egna gårdar. Denna ull har tidigare ofta använts/sålts som trädgårdsull, eller körts till skogen. Nu vet vi att den går att produktutveckla, och att det kan gå att få ullekonomi även på denna typ av ull. Foto Claudia Dillmann
LRF har blåst till strid om pengar till jordbruket och startat en namninsamling för den svenska maten. ”Om inte sommarens förhandlingsresultat på EU-nivå ska slå hårt mot oss svenska bönder och svensk livsmedelsproduktion måste nu en del av den rabatt som regeringen förhandlat sig till användas för att öka den svenska medfinansieringen av landsbygdsprogrammet med 500 miljoner kronor per år.” Detta mot en bakgrund där Sverige arbetat aktivt inom EU för att minska jordbruksbudgeten. LRFs öppna brev till regeringen finns att läsa här.
Om CAP och jordbruksbudgeten är frågor som är svåra att greppa, finns det en kortare sammanfattning om vad som har hänt när det gäller EU-budgeten, vilka konsekvenser det svenska beslutet kan få och LRFs syn på frågan här.
Närmast kommande gårdsbesök hos Långaryds Lamm är fullbokat. Graute på Gotland den 3/8 har ett fåtal platser kvar, och därfter är ni välkomna till Lindås Lamm i Värmland. Elsa Lund Magnussen från Lindås Lamm pratade om att sälja lammkött direkt till konsument i P1s Plånboken häromdagen, och efter att ha lyssnat på henne är vi säkra på att det blir ett superintressant gårdsbesök. Eller som Britta utbrast: JAG blev också sugen på att köpa lammskött av henne! Alla höstens Om Får och Foder-gårdsbesök finns här.
Eftersom vi fått genomgående positiv feedback för Om Får och Foder, som ett mycket väl genomfört och alltigenom uppskattat och lyckat projekt, passar vi på att visa EU och Jordbruksverket uppskattning för finansieringen. Svenska Fåravelsförbundet är projektägare, Britta är projketledare och SF sammarbetar med Gård & Djurhälsan som genomför de praktiska utbildningstillfällena med lammrådgivaren Theo den Braver som magister och inspiratör.
logga SJV EU
Premiär idag i Bohuslän för riksbedömning av ull- och pälsraser. Vi har fått massor med bilder, tack Bohuslän! Ni får se några här, men det finns på vår Facebook-sida (i bildtexterna finns lite närmare beskrivet hur en riksbedömning går till).
Coronasafe
Såhär ser en Corona-säker riksbedömning ut. Som taget ut Folkhälsomyndighetens skolbok, vi är imponerade. Domare är Maria Ericsson och Anita Forsberg, två rutinerade riksdomare från Gotland på fastlandstripp. Foto Monica Öberg
I vanliga fall är riksbedömning på Jordhammar en ganska livlig tillställning där traktens pälsnördar surrar runt baggarna för att diskutera deras olika kvaliteter och brister, och ibland behöver hyschas för att inte störa domarna. När domarna hittar en extra fin bagge tränger alla in sig i båset för att gratulera och få känna på hur ett ytterst bra pälshår känns och studera den fina locken. Besökare och nyfikna är normalt varmt välkomna till riksbedömningarna för att titta och lära. Men i år får vi tacka nej till studiebesök och hålla strikt ordning och avstånd mellan domare, funktionärer och djurägare. Det får gå det också, och vi önskar alla djurägare som tar sig till årets bedömningar lycka till!
sprallbordet
Väntar på sin tur. Foto Monica Öberg
I morgon välkomnar Jönköping, där också ett trettiotal baggar är anmälda, sina djurägare till traditionsenlig riksbedömning. Gotland har hittills 128 anmälda. Max är 130 djur, det är vad som hinns med innan domarna ska med färjan. Möjligen finns 2 platser kvar för efteranmälan, med reservation för att de kan ha gått åt under dagen.
Baggauktion Jönköping har publicerat information om årets auktion, anmälningsblankett finns på plats.
Även information om Baggauktion Mälardalen, som i år hålls digitalt, finns på hemsidan.
Nya Fårskötsel, nu eller annars mycket snart i din brevlåda. Några rubriker är Utveckling av vinterlammsförmedling – få tillbaka skinnen, Får kan göra stor nytta i odlingen, Seminskolan 4: Dags att seminera, Om inköp av livdjur och veterinärers tystnadsplikt och Hur kan vi kombinera ökad livsmedelsproduktion med varg och övrigt vilt? Detta och mycket mer!
tidning
Sveriges bästa fårtidning, helt enkelt. Visserligen i stor brist på konkurrens, men alla fårägare i hela Sverige borde väl vilja läsa allt bra som står in den här blaskan? Foto Britta Wendelius
Svenska Leicesterfårföreningen delar med sig av text och bilder från sitt årsmöte som hölls för några veckor sedan. Mötet hölls under två dagar på Båvens Spinnhus i Flen, där man utöver årsmöte också vidareutbildade sig om ull. SFs Gudrun var inbjuden som talare och hon berättade om aktuella frågor som förbundet jobbar med. Detta årsmöte 2020 öppnade mångas ögon för hur värdefull leicesterullen är. Båvens Spinneri, kan vidarförädla vår ull till unikt vitt och glänsande garn och andra produkter. Karin, Båvens VD, uppmanade oss att hantera ullen väl vid klippning och inte kasta den. Ull från leicesterfår kan nyttjas till många intressanta produkter. Spännande affärsidéer framkom på samma sätt som nu sker med den grå pälsullen.
Tack för att vi fick hänga med! En hel artikel om mötet och studiebesöket, med fler bilder, finner ni här.

24 personer deltog, så alla är inte med på gruppbilden. Foto Arne Sturesson
Birgit-Sturesson,-Gudrun-Haglund-och-Carin-Strömberg
Birgit Sturesson, Leicesterfårföreningens ordförande, Gudrun Haglund, SF och Karin Strömberg, Båvens Spinnhus. Foto Rose-Marie Billefält
Carin-Strömberg-vd-på-Båvens-Spinnhus-visar-det-första-garnet-som-spunnit-från-tasmanska-leicesterlamm.