Ljuset på vakande fårbönder

veckobrev
18 september 2020 | Denna vecka har mycket handlat om rovdjursvakan. Tack alla för era insatser! Vakan har fått ett enormt genomslag i media och vi kan vara stolta över detta stora grupparbete som vi tillsammans genomfört.
Sist i dagens veckobrev blir det bildkavalkad enbart tillägnad Rovdjursvaka 2020. Massor med fina bilder, det märks att kamerorna i våra telefoner har utvecklats sedan 2015. Tack till vakare och fotografer! Ännu fler bilder finns i Rovdjursvaka 2020 på Facebook.
Att få upp rovdjursfrågan på medias dagordning var ett huvudsyfte med att hålla vakan, och det verkar ha lyckats bra. Här är några smakprov.

• TV4 Nyheter 16/9 från Anders Råsbergs gård utanför Jönköping.
  • P4 Kristianstad idag med Anna Kristoffersson från Skånes Fårintressenter.
  • Gudrun var med i P1s flaggskepp Nordengren & Epstein 17/7 28:20 in i programmet. Något rumphuggen intervju på grund av kort om tid, men en uppföljning kanske kan bli möjlig.
  • P4 Västernorrland idag
  • Lantbruksnytt 17/9 3:35 in i programmet om vargangreppen i Skåne och direkt därefter om Rovdjurvaka i Eksholmens fårhage.

Vi har samlat på oss klipp och länkar, men har säkert missat en del. Så har ni tips på mediauppmärksamhet, skicka gärna ett mail till Britta. Särskilt lokala inslag, som vi lätt kan ha missat.
Nu gäller det att spinna vidare och att hålla frågan levande. Fler artiklar och inslag i etermedia är på gång. Vi kommer också att följa upp genom att uppvakta landsbygdsministern, riksdag och regeringen.
Våra djur står oss nära, är oerhört värdefulla både känslomässigt och ekonomiskt för våra företag, oavsett storlek på flock och företag. Hela livsvärv hotas av en rovdjursförvaltning som inte fungerar. Det är så lätt för människor som inte har någon relation till lantbruk eller djurhållning att avfärda frågan med ett ”lammen ska ju ändå slaktas”. Att man både kan älska, värna och äta djur är idag svårt för många att förstå, och hur man kan få ut den berättelsen behöver vi klura vidare på.
Sara Staffare Bredsjö 2
Mysigare än såhär blir det nämligen inte. Bild Sara Staffare i Rovdjursvaka 2020.
Idag deltar Anna i en workshop där pilotgårdarna i projektet Fossilfritt kött på Gotland får ta del av konsultbyrån 2050s klimatberäkningar för hela köttkedjan från gård till konsument, där även slakteri, transporter och grossister är inkluderade. Gårdarna har fått lämna in uppgifter om foder, drivmedel, gödsel, plast, elproduktion med mera. Allt detta handlar om att producera kött klimatsmartare, och att öka lantbrukens hållbarhet. Alla djurslag är representerade, flera lammgårdar är med, och betesmarksproduktion diskuteras mycket. Projektägare är LRF Gotland med Gotlands Slagteri AB som samarbetspartner. Vi väntar med spänning på siffror och mer kunskap från detta projekt.
Det har också varit Leverantörsråd med HKScan. Lammkonsumtionen ökar, men produktionen minskar. Försäljningen av Styckmästaren bästa går väldigt bra och det avspeglar sig på avräkningspriset. Det finns ingen kölista på lamm till slakt denna höst och anmälningarna stämmer bättre i år än det gjorde förra året. Bra jobbat ute på gårdarna, detta är superviktigt för att marknadspriset ska kunna hållas uppe! Nu gäller det att vi hela hösten lyckas hålla våra anmälningar och utlovade leveranser. Har ni blivande vinterlamm, förmedla dem vidare redan nu.
Scan kommer att införa ett nytt intransportsystem, det håller på att testas i ett pilotprojekt. Syftet är att minska körning med tomma bilar och ingår i HKScans hållbarhetsarbete.
Unga köttbönder heter ett nytt projekt för 25 utvalda nöt, gris och lammproducenter under 35 år. Här ska bönderna kunna utbyta erfarenheter, bilda nätverk och stärkas i sitt företagande. Projektet kommer att pågå under ett år och drivs av HKScan, för mer information kan man kontakta Elisabeth Svensson.
Möte denna vecka angående hårdgjorda ytor under djupströbäddar i fårstallar med Gotlands miljö- och hälsoskydd, LRF, Gotlands Fåravelsförening och RISE. På Gotland, men även i övriga Sverige, ställs olika krav från kommun till kommun. En del kräver gjutet betonggolv, andra kommuner nöjer sig med grusbädd. Miljö & hälsa på Gotland är rädda att bäddarna kan läcka och hänvisar till lagstiftningen. Forskningen från RISE informerade om att betong är också genomsläppligt, så en djupströbädd som får syre underfrån och där bädden börjar brinna snabbt är minst lika bra. Vem har inte försökt köra ut en hård ströbädd från får? Vi var dock överens att det behövs mer forskning, då lagstiftningen för miljö och djurhållningen är olika. Djupströbäddar som läcker är ofta ett djurskyddsproblem, då det inte har använts tillräckligt med strömedel. Skulle det bli krav på gjutna betonggolv under alla djupströbäddar skulle kostnaderna bli enorma. En del kommuner går med på att inte ha betonggolv, bara man har en gödselplatta för lagring.
Två rykande färska följesedlar för ullförsäljning finns att hämta på hemsidan. Den ena har tagits fram av SF i samarbete med Smart Textiles och Fårklipparförbundet, och är tänkt att användas vid både småskalig och storskalig försäljing, men den har anpassats för att fungera för industrin och att öka förståelsen för vad industrin efterfrågar. Den andra följesedeln är från Ullvilja och går in mer på detaljer, vi tror att den passar för försäljning av hantverksull. Målet med båda är att öka kvalitén på den svenska ullen och förstås att bidra till ökad och förenklad försäljning av svensk ull. Prova gärna båda följesedlarna och återkoppla till SF respektive Ullvilja vad som fungerar för er på fältet, och om ni har idéer till förbättringar.
Intensivt arbete med att välja ut årets seminbaggar pågår, 3 gotlandsbaggar och en textel är mer eller mindre klara. Men vi vågar inte avslöja vilka de är förrän nästa vecka, när avtalen är undertecknade och i hamn. Vi hoppas att även kunna erbjuda en ny finullsbagge och en Leicester, håll tummarna.
Världens första svenska digitala baggauktion hölls i lördags. Slutsatsen efter den första digitala baggauktionen är att formatet fungerar utmärkt. Läs Einars reportage från årets Linköpingsauktion redan nu, en längre version kommer i nästa Fårskötsel.
Några ändringar i utbudet på morgondagens Jönköpingsauktionen. Katalognummer 18, 21, 25 och 34 har lämnat återbud. Katalogen finns här, och programmet här. (Tryckfel i katalogen; rätt avelsvärden för katalognummer 24 och 38 på härstamningsbevisen, men inte i sammanställningen över baggarna.) Auktionskommittén skickar med en hälsning: Vi ses väl på lördag? Välkommen!
Katalog för baggauktionen Gotland och färsk information om auktionen finns här. Hela 48 baggar bjuds ut på Boskapstorget och det gör Gotland till Sveriges största auktion i år.
Boskapstorget finns också baggarna som bjuds ut på Mälardalens auktion på onsdag. Mer om Baggauktion i Mälardalen på deras Facebooksida.
Avsätt ordentligt med tid för Mälardalens och Gotlands auktioner. Linköpingsauktionens 25 baggar tog nästan två timmar.
Länsstyrelsens personal kan och ska alltid legitimera sig. På förekommen anledning uppmanas alla som får besök av någon som påstår sig vara från länsstyrelsen att begära legitimation. Om någon uppger sig att komma från länsstyrelsen eller någon annan myndighet men inte gör det, är det ett  brott enligt Brottsbalken och det är viktigt att polisanmäla sådana händelser.
Det finns platser kvar på de sista gårdsbesöken som Om Får och Foder-projektet arrangerar. Långasjö, Västerås, Ljusdal och Borlänge är de gårdbesök man fortfarande kan anmäla sig till. Har du möjlighet att haka på så missa inte chansen till kostnadsfritt och lärorikt möte med fårkolleger och lammrådgivare Theo den Braver.
Annkristin Hult med flera har skrivit ett häfte om ull som just släppts. Om ull är titeln och boken har i första hand kommit till för att skapa förståelse och väcka nyfikenhet. Boken kan köpas från nätbokhandlarna. Här finns mer information från förlaget.
omullbok
Foto Britta Wendelius
Läsning till helgen har kommit i form av Fårskötsel späckad med intressant läsning. Flera debattartiklar dessutom, vilket ju inte är så vanligt numera då debatter oftare förs på nätet. Kul tycker vi som med en viss saknad minns 1900-talets debattrika tidningar.
roligtochnyttigt
Foto Britta Wendelius
Linnea Eklund LE Ullkonsult är ute på turné. Linnea besöker ett antal fårgårdar för att få in känslan av ull från svenska fårraser ”i fingrarna”. Här besöker hon Stjärnbäck för att studera ull från gotlandsfår, för att sedan resa vidare till Stora Hallarsbo och deras ryafår. Erfarenhetsutbyte och intressanta diskussioner mellan fårbönder, fårklippare och ullkonsult utvecklar oss alla. Läs om Linnea och hennes företag i nya Fårskötsel.
LE
Fårklippare Johan Uhlås från Uhlås Fårservice och Linnéa Eklund LE Ull konsult. Foto Britta Wendelius
Trevlig helg önskar SF!
Nu blir det Rovdjursvaka 2020 för hela slanten. Och som sagt, ännu fler bilder finns i Rovdjursvaka 2020 på Facebook.
Johan Wegebro Vännäs
Johan Wegebro, rovdjursvaka på Forsbackagård utanför Vännäs.

Carina Jälkentalo Jämtland
Carina Jälkentalo, Laxsjö Jämtland.

Julia Snickås Siljansnäs Dalarna
Julia Snickås, Siljansnäs, Dalarna.

Karin-Wennås-Uppland
Karin Wennås, varg, lo och björn i närområdet här mitt i Uppland.

Sara Staffare Bredsjö 1
Sara Staffare, hälsningar från #rovdjursvaka2020 på Bredsjö Mjölkfår AB! Vi har en trevlig men kylig stund tillsammans med tacklammen och passar på att värma oss med lite Irish Coffee här uppe i Bergslagen.

Rosemarie Rudenvall, Meja och fåren i Åbyhammar.

Karin Ericson Eskilstuna
Karin Ericson, Eskilstuna i Sörmland.

Erik Löfstrand
Erik Löfstrand, Får i Åhl finns på plats och hoppas vi får uppmärksamhet och gehör för våra frågor.

Jonas Karlsson, Rovdjursvaka i Hällestad i Östergötland. Ann Hägge-Nilsson från LRF, Björn Johansson från Östgötalamm, reporter från Norrköpings tidningar, mfl var på plats. Tack alla för uppslutningen.

Bengt-Olov Elfman Värmland
Bengt-Olov Elfman, Rovdjursvaka med Värmlands Fåravelsförenings styrelse.

Anna Käll Värmlandsnäs,jpg
Anna Käll, det mörknar snabbt. Sörby strandängar, Värmlandsnäs.

Veronica Nyman Härlunda Skara
Veronica Nyman, medlemmar i Skaraborgs Fåravelsförening vakar över Trumpetaregårdens får i Härlunda utanför Skara.

Emil-Hamngren-Tranemo2
Emil Hamngren, Tranemo, Västergötland.

Karolina Persson Bosarp
Karolina Persson, rovdjursvaka i Lilla Bosarp, Jönköping.

Fredrik Bjarnehall
Fredrik Bjarnehall, när man är förkyld i Coronatider får man vaka ensam.

Passa Torp Halland
Passa Torp, vargvaka ute på tackornas bete. Vargen sågs senast i fredags bara några kilometer härifrån. Oroligt.

Helle Vanglund Söderberg
Helle Vanglund Söderberg, vaka i Hässlehult.

Anders Edbro Ekeröd
Anders Edbro, Rovdjursvaka i Ekeröd. God uppslutning och givande diskussioner med bland annat kommunalrådet!

Inger-Efraimsson-Blekinge
Inger Efraimsson, Blekinge.

Helén Reinholdsson, Öland.

Sjunkamosse Gård Skåne
Sjunkamosse Gård, skymning och vak i NV Skåne.

Katarina Larsson Skåne
Katarina Larsson, blåsig rovdjursvaka i Skåne.

FB_IMG_1600318469833
Här håller Skånes Fårintressenters styrelse representerad av Jerry Ohlin, Anna Kristoffersson och Marie Gardesson möte och rovdjursvaka på Eksholmsgård hos Pia-Maria och Jörgen Rasmusson. Deltar gör också Jan Hultgren och Hans Ramel från LRF Skåne och Elisabeth Svensson, HKScan.

Sammanställt av AnnaSisy