Må framtiden för fåraveln bli rik i riket, amen!

14 maj 2021 | Vi tackar Jacke Sjödin för veckans rubrik!

SFs Årsstämma gick av stapeln i lördags, och vi var drygt hundra personer som deltog hemifrån våra gårdar. Det vara bara fyra motioner i år, och det var nog tur för det blev livlig diskussion och debatt runt de som handlade om avel. Det fungerar förvånansvärt bra att debattera via digitalt format, och vi tolkar det som att dessa frågor verkligen behövde luftas. Styrelsen har tagit till sig de starka önskemål som både motionärerna och stämman givit uttryck åt, det vill säga att förbundet ska lägga mer energi, tid och resurser på avelsfrågor.

Thomas har fattat att det gäller att mysa till det när man ska på digital Stämma. Foto Jeanette Eriksson

Claudia Dillmann som varit ledamot i styrelsen sedan 2017, och som gjort enormt mycket för att lyfta den svenska ullen, avstod omval och vi fick tyvärr tacka av henne i lördags. Claudia har inte varit ensam om att så framgångsrikt driva ullfrågan, men hennes roll har varit viktig. Tusen tack Claudia för ditt engagemang och jobb!

Stämman valde in två nya ledamöter och medarbetare till styrelsen. Vi säger varmt välkomna till Marie-Louise Blanksvärd Andersson och Jonas Karlsson!

Marie-Louise bor i Kalix och har en köttras-korsningsbesättning där ullkvalitet kommit att bli en allt viktigare parameter. Marie-Louise jobbar som hantverkslärare på Kalix folkhögskola och hon håller som bäst på att installera ett kardverk hemma på gården. Ull och allt den kan användas till är hennes stora intresse.

Jonas driver ett jordbruk i norra Östergötland tillsammans med sin fru Malin. De brukar 6 gårdar, fem på arrende och en ägd, och de kallar allt för Sätersborg. Fårbesättningen består av 200 Gotlands- och 40 Leicestertackor, och det finns också ett 40-tal dikor på Sätersborg. Jonas stora intresse är avel och han är engagerad i Gotlandsfårföreningen, där han är med i kommittén som håller i Skinn-SM.

Marie-Louise och Jonas kommer att presentera sig mer utförligt i nästa Fårskötsel.

Insprängt mellan stämmoförhandlingarna fick vi korta dragningar om olika ämnen.

• Jens Berggren från LRF pratade om hållbarhet och han spår att bonden kommer att vara framtidens hjälte, även om vi nu kämpar med att få ut vårt budskap. Lantbruksnäringens kunskap ligger idag ofta före forskningen när det gäller klimat- och hållbarhetsfrågorna på vårt område, och det saknas verkliga experter ”att kalla in”.
  • Ing-Marie Jirhed som jobbar med LRF-projektet Mer mat – fler jobb bjöd in företagare som producerar och förädlar mat till företagsanalys och kompetensutveckling till en mycket rimlig kostnad. Kolla in hennes presentation här.
  • Landshypotek höll en uppskattad dragning om finansiering av lantbruksverksamhet. Den bästa säljpresentation jag har hört på länge, som någon skrev i chatten.
  • Isabell Moretti från Svenskt Kött berättade hur de tänker när de kommunicerar kött med olika målgrupper, vilket var väldigt intressant att ta del av. Isabells presentation kan hämtas här, missa inte den.

Du kan också boka företagsanalys. Foto Thomas Eriksson

Jacke Sjödin stod för minnesvärd underhållning. Dock sabbades musikunderhållningen delvis av klantig personal bakom spakarna. Undertecknad ber så hemskt mycket om ursäkt (mitt straff har varit att drömma mardrömmar om Teams ; ) Jacke följde stämman från sitt håll, och avslutade den med en rimmad vers om det han precis upplevt. Spot on och tämligen otroligt!

Årets Fårföretagare 2021 korades i samband med Stämman och vid det här laget har ni nog redan sett att Halland åter knep titeln. Carl-Oscar Allared och Charlotte Jansson som bland annat driver fårgården Pråmhuset, CC Wool och Västkustens ullinsamling utsågs till vinnare för sitt driv utöver det vanliga, och för idéer som vi hoppas ska inspirera fler. ”Man behöver inte driva fyra parallella företag för att bli Årets Fårförtetagare, men Calle och Charlotta imponerar när de tar sig an utmaningar och löser problem i stället för att vänta på att någon annan ska göra det.” Det är motiveringens inledning, läs hela här.

Snyggt jobbat, fortsätt så och lycka till på vägen! Foto Jimmy Lundgren

SFs Speciella Pris som delas ut årligen för berömvärda insatser inom den svenska fårnäringen gick i år till Svenska Fårklipprförbundet, ett sätt att synliggöra och hylla en viktig yrkesgrupp. Svenska Fårklipparförbundet fick priset för att:

• man har samlat landets fårklippare och höjt statusen för yrket.
  • man varje år genomför utbildningar för att öka skickligheten hos klipparna.
  • man målmedvetet rekryterar nya förmågor till detta viktiga yrke.
  • man medverkar till utbildning av fårägare för att öka kvaliteten på ullråvaran.
  • man medverkar i branscharbete för att öka avsättningen för den svenska ullen.

Vi har sagt det förut men kan sägas igen, vi gillar fårklippare! Här är ett antal samlade på Norrby Gård för fortbildningskurs. Foto Claudia Dillmann

Lite extra ljus vill vi sprida på samtliga elva fårföretag som nominerades till årets pris. Ett fyrfaldigt leve … Hipp, hipp. Hurra! Hurra! Hurra! Hurra!

TT såg nyheten att nästan 50 % av den svenska ullen nu tas tillvara, så de kontaktade oss för att prata ull. Det blev något av en rivstart för Marie-Louise som fick kavla upp ärmarna redan på måndagen. Med lite understöd från oss andra fixade hon det med den äran!

Ett par projekt är på gång, där vi kommer att delta som bollplank om de beviljas. Dels ett forskningsprojekt om ranchdrift och utegångsdjur där försöken kommer att ske på Götala, och dels ett projekt där RISE sökt medel från Formas för att studera hur fårens beteende påverkas av rovdjur. I förlängningen handlar sistnämnda försöket om huruvida det är möjligt att använda sändare på fåren för att få indikationer när rovdjur finns i närheten och på så vis kunna förbygga angrepp.

Tipsar om Lammlyftets film om smak. Det kommer att produceras ytterligare fyra liknande föreläsningar, som kommer att behandla andra viktiga kvalitetsegenskaper. Förutom dessa föreläsningar kommer även ett antal filmer från Lammlyftets utbildningsverktyg att läggas upp på samma kanal på Youtube framöver.

Tre Teamsträffar riktade till producenter har nu hållits om MSS Lamm och Lammlyftets verktyg. Ca hundra intresserade har deltagit på träffarna där man gick igenom MSS-lamm, dess gränsvärden och tips på hur man kan arbeta för att hamna rätt. Lammlyftets utbildningsverktyg har också presenterats närmare. Framöver planerar Lammlyftet för Teamsträffar riktade till slakterierna med början i juni.

Medlemmar i Jönköpings Fåravelsförening har fått medlemsutskick denna vecka.

Stötte på en hemsida som intresserade av matkultur kan finna intressant, Matkult. Institutet för språk och folkminnen vill vi synliggöra och tillgängliggöra kulturarv kopplade till mat, dryck och måltider. Grunden är det rika arkivmaterial som finns i institutets samlingar. Här kan man lära sig om rullkorv, råkorv, skrapkorv och läsa om hur man förr tog vara på får efter slakt. Vi har ju en del att lära om att ta vara på allt från nos till svans.

Kommande fårpoddavsnitt ska nu upp på klippbordet, och där kommer vi bland annat prata om varför tackakött bräcker lammkött med hästlängder. Om man frågar kockarna.

Trevlig fortsättning på helgen önskar SF!

Äntligen! Efter en lång och kall vår har vi äntligen kunnat börja släppa ut djuren. Som synes inga löv på träden än, och inte mycket gräs heller. Men i onsdags kom sommarvärmen till Skaraborg. Det blev som ordförande Kjell sade i lördags, ”gräset växer tio centimeter om dagen!”. Så nu är åtminstone hälften av djuren ute. Skönt! Foto Einar de Wit

Exakt så här grönt är det i Västernorrland. Foto Thomas Eriksson

Råg med blodklöver som växer järnet när värmen kommit. Foto Elof Nilsson

En blivande fårbonde. Här sitter Erik i ett stim av lamm, av vilka ett gäng tacklamm kommer att flytta hem till hans gård i augusti. I dessa tider hör många av sig och har frågor runt hur det går till att börja med får. Det kan kännas tryggt för en nystartande besättning att etablera kontakt med en mentor i ett tidigt skede, och också tryggt för säljaren. Foto Britta Wendelius