Fårnäringen på agendan

20 augusti 2021 | Precis lagom till att veckobrevet skulle publiceras kom en bra nyhet. Den 17 november blir fårens dag i Sveriges riksdag!

Vi har tagit initiativ till en dag om fårnäringen i riksdagen. Idén har tagits emot positivt och den 17 november blir den av! Innehållet kommer att planeras under hösten. Vi är väldigt taggade och ser fram emot detta!

Branschen har gemensamt tagit fram råd som varje fårägare kan följa för att skydda sin besättning och för att motverka uppkomst/selektion av resistens hos fårens parasiter. Detta är viktiga grejer eftersom vi har ett ökande problem med parasiter som utvecklar resistens mot de vanligaste avmaskningsmedlen. Syftet med riktlinjerna är att alla genom att följa dem kan göra sitt för att stoppa denna utveckling. Håll ett öga på riktlinjerna, de handlar om avmaskningsrutiner, val av preparat, provtagning, livdjursförflyttningar och vad man gör vid misstanke om resistens.

Vi har idag haft ett uppstartsmöte för att ta tag i frågan om livdjursförsörjning för produktionsbesättningar. Inbjudna var KLS Ugglarps, HKScan, Gotlands Slagteri och Lammproducenterna. Enligt vår gemensamma analys råder det brist på livdjur, och att det är där man måste börja. Vi tror att framtidens producenter inte vill producera sina egna livdjur, att de kommer välja att köpa in både hybridtackor och renrasiga baggar om utbudet finns. Prissättningen behöver vara högre än slaktvärdet, men inte för högt om affären ska gå ihop både för säljare och köpare. Det finns ett behov av att studera och räkna på vilka raskombinationer som ger bra respektive sämre resultat. Smittskydd är viktigt att beakta och vi tror på mellangårdsavtal där man köper alla sina rekryterignar från en eller få gårdar. Olika typer av livdjur kommer troligen att efterfrågas, t ex tacklamm efter avvänjning, betäckningsfärdiga osv. Fortsättning följer, och läs tills dess mer om ämnet i senaste Fårskötsel.

FinDor, korsning mellan finull och Dorset, är en populär raskombination i svenska köttproduktionsbesättningar. Ullen är heller inte att förakta. Foto Thomas Eriksson

Det är dystert på rovdjursfronten nu, många vargangrepp de senaste två veckorna. Fårbesättningar på Orust, där har skyddsjakten dock lyckats och avslutats, i Gävleborg, Dalarna, Uppsala, Hälsingland och Tiveden har haft angrepp. Kanske på ytterligare ställen som vi missat?

En fuktig med härlig augustimorgon och tackor med lamm är på väg ut till dagens (ar)bete. Besättningen finns i ett rovdjurstätt område och fåren vallas hem på kvällen för att kunna skyddas från nattliga angrepp. Foto Ulf Ekholm

Vi har fått en hel del positiv respons på planerna för Rovdjursvaka och hoppas på stor uppslutning i fårhagarna. Vi vakar fredligt över våra djur, gärna med grill eller brasa tänd. Mer information och material kommer när vi närmar oss, men boka in datumet 17 september som är en fredag. Vi räknar med att starta runt kl 18. Vi har kontaktat våra systerorganisationer i Skandinavien med frågan om de vill ansluta.

Möte med HKScan under veckan. De har haft färre lamm till slakt under våren jämfört med 2020, men också färre tackor. Det sistnämnda är positivt, för då finns det en chans att de kommer att få lamm som ökar på fårbeståndet som sjunkit sedan torkan 2018. Det är inte slaktkö för lamm, och förmedling av vinterlamm har börjat så smått. Positivt är att lamm som kommer in håller måttet på vikt och klass bättre än tidigare år. Bra jobbat av er, fortsätt att väga era slaktlamm!

HKScan tillsätter nu en djuromsorgschef, Anna Larsson kommer att ha denna roll. Syftet är att ta ett helhetsgrepp på djuromsorgen; på gård, under transport, och vid slakten. Både djurskydd, som vi människor som jobbar med djuren ansvarar för, och djurvälfärd, det vill säga djurens behov, ska ingå i djuromsorgsarbetet.

Det är fortsatt väldigt bra avräkningspriser, men det finns en farhåga att priset kommer att sjunka något framöver. Här gäller det för slakten att hålla i och hålla ut. Om de gör det är vi övertygade om att de kommer att få in fler lamm till slakt på sikt. Alla skulle gynnas av att en ökad andel svenskt lamm på tallrikarna, så vi håller tummarna för ökad rekrytering och att ännu fler startar nya besättningar. Nytillströmningen är stor i Elitlamm, det går åt rätt håll!

Från den 1 oktober 2021 gäller nya priser för för några av Elitlamms och kansliets tjänster. Det är registrering av nya djur i officiella avelsregistret och exportcertifikat som har ny prissättning. Från årsskiftet gäller också nya priser för listrapportering, det gäller de besättningar som har Elitlamm Avel Mini List. Läs om de nya priserna här.

I morgon startar årets riksbedömningar av ull, päls och rya. Först ut under helgen är Västmanland, Gotland och Örebro. Anmälningsläget ser ganska bra ut, förutom i Skaraborg där man ställt in på grund av för få anmälningar. Det finns plats för fler på bedömningarna. Som Jonas skriver i sin ledare i senaste Fårskötsel; det vore bra om fler besättningar riksbedömde och sålde livdjur för att öka rasernas avelsbas. Bra livdjur från mer okända besättningar är ofta svåra att hitta, bjud ut dem t ex via auktionerna i stället för att slakta dem. Så gör slag i saken och anmäl dina bästa livdjurskandidater! Och tänk på att samordnarna blir väldigt glada om de får preliminäranmälningar i förväg.

Anmälan till Digital Baggaukton i Mälardalen den 22 september finns att hämta på hemsidan.

Gård & Djurhälsan påminner om att kontrollera lammens parasitstatus. Under de senaste veckorna har det på många håll kommit mycket regn efter en lång torkperiod, och det gör att parasiterna kan sprida ut sig och de smittar därmed lättare fåren. Gård & Djurhälsans veterinärer har fått flera samtal där lamm har haft mycket höga äggtal vid träckprovtagning, i vissa fall har lamm dött av stora magmasken-angrepp. Även om prover togs i juni/juli kan situationen ha förändrats på betet och en förnyad provtagning bör göras nu. Läs mer om träckprov här och om parasiter på bete här!

Britta har semester till den 6/9. I fall av brådskande ärenden till Britta, kontakta lämplig person i styrelsen. Om du läser detta Britta, då önskar vi dig en supermysig semester!

Trevlig helg önskar SF!

Jo det kom lite vatten denna vecka. Foto Britta Wendelius

Fårbonden slapp i alla fall att få vatten i stövlarna när en räddningsaktion sattes in för att inte tappa strömmen i staketet. Foto Britta Wendelius

När sommargästerna är borta dansar fåren på Krogensomintefinns. Foto Gudrun Haglund Eriksson