Jubel över stor-affär med Norge

10 september 2021 | Äntligen, ett veckobrev med kvällstidningsrubrik.

Under hösten blir det en ny omgång Elitlammkurser. Utbildningarna genomförs digitalt via Teams. Kursledare är Titti Strömne och det blir tre olika kurser att välja på; fokus på Avel i Elitlamm, kom-i gång med Elitlamm Avel & Produktion och en uppföljningskurs för Avel och Produktion-användare. Läs mer och anmäl här.

Under oktober kommer det finnas chans att gå en kurs speciellt för besättningar som har allmogefår i genbank och vill börja använda Elitlamm Avel & Produktion. Mer information kommer.

Rovdjursvakan närmar sig. Lokalföreningarnas rovdjursansvariga och ordföranden hade möte igår för att planera. Det kommer att hållas vakor runt om i landet. Både enskilda djurägare och lokalföreningar kommer att bjuda in media, en lista över dessa vakor tillsammans med pressmeddelande går ut på söndag. Talespersoner centralt från SF är Gudrun, Ulf och Jonas. I dagsläget är det 13 länder med i denna gemensamma vaka. Sverige, Norge, Finland, Danmark, Holland, Nederländerna, Litauen, Ungern, Tjeckoslovakien, Slovenien, Schweiz, Frankrike och initiativtagande Tyskland. Vi har många kollegor runt om i Europa som har samma problem som vi.

Facebook-eventet Rovdjursvaka 2021 är igång. Kommer du?

Mycket på rovdjursfronten även denna vecka. Skyddsjakt blev beviljad i Siggeforareviret, men beslutet blev tyvärr överklagat och skyddsjakten är inhiberad. Stockholm-Uppsala Fåravelsförening och SF har skrivit en debattartikel som har publicerats idag, om man prenumererar på UNT kan man läsa den här. Rovdjursförvaltning och de problem som finns för samexistens mellan tam- och rovdjur är inte svart eller vitt. Debatten har som så ofta handlat om att vi djurägaren är skyldiga att skydda våra djur med RAS, men så är det inte. Vi är skyldiga är att hålla våra djur inne. Ett bra uppsatt RAS är ett av de bästa skydden vi kan uppnå, men det för med sig stora kostnader och mycket underhåll. Samhället måste vara med och stå för de kostnader som rovdjuren förorsakar. Detta budskap fortsätter vi att upprepa.

Anledning att smälla med korkar! Norsk Sau og Geit satsar i år på att köpa svenska gotlandsfår-doser av oss, vilket kommer att bidra med ökad omsättning och kapital till seminverksamheten. Vi tror att detta kommer att vara positivt även för de norska pelssau-besättningarna, en riktig win/win med andra ord. Första leveransen till Norge har gått iväg, och de ska få mer längre fram från de nya baggarna.

Det har hållits ett nationellt branschråd för djuromsorg under veckan. Efter Uppdrag Gransknings reportageserie om djurskyddsbrister på gårdar och i slakten har det blivit ett högprioriterat nationellt åtagande att försöka hitta sätt att på ett tidigare stadium identifiera och sätta in åtgärder när det finns risk att djur far illa. Hela branschen jobbar tillsammans, men indelat i djurspecifika grupper, med målet att minska och förebygga brister. Ni kommer att höra mer om detta när arbetet kommit längre.

Imorgon är det dags för årets första baggauktion. Digitalt uppsnack en halvtimme innan auktionen drar igång, och sedan kan man följa budgivningen hemifrån. Bulla upp med kaffe och dopp/en skummande öl/popcorn/annat och njut/bit på naglarna/köp bagge/avstå/köp två. Oavsett val så blir det spännande! Katalogen finns här och auktionen hålls på Boskapstorget.se.

Katalog för baggauktionen i Jönköping den 18 september finns att hämta via hemsidan. 40 utrop varav 27 har 4,5 eller 5 på helhet päls, detta måste vara ett rekordår! När får vi se lika många lika snygga baggar på samma plats härnäst?

En vetenskaplig artikel om de två svenska fallen av CODD av Malin Bernhard, Ulrika König och Sara Frosth har publicerats. First report on outbreaks of contagious ovine digital dermatitis in Sweden.

Gård & Djurhälsan bjuder in till ett webbinar om klövar den 29 september. Liknande kurser hölls förra hösten och vi kan verkligen rekommendera detta för alla fårägare. Anmälan via kurskalendern senast 27 september.

I Gävle/Hudiksvall drar det ihop sig till avslutning av utställningen Wanja Djanaieff och hennes tjugotvå älsklingsfärger. Den 2 oktober blir det en workshop om skinn med Wanja Djanaieff, där Marie-Louise och andra stora namn medverkar. Stjärnspäckat och intressant : ) Läs mer här.

Program för Baltic Wool Conference den 7-8 (9) oktober är klart och finns här. Seminarierna är digitala, men den 9/10 blir det Gotländska studiebesök IRL.

Det är en hel del som händer i får-Sverige under hösten. Ta en titt i kalendern för att inte missa något, och kontakta webbredaktören om ni har tips om sådant som borde finnas med.

Catharina Miller har skrivit en essä om får och ull som finns att läsa på Borås Tidnings hemsida. Den handlar om får, ull, en kommande utställning i Borås, de brittiska fårens miljöpåverkan i jämförelse med de svenska fårens, historia och framtid. Bra helgläsning.

Med ett stort tack till Marianne Andersson bjuder vi på en bildkavalkad från Ullveckan i Värmland.

Trevlig helg önskar SF!

Badsemestern är över, dags att resa hem. Foto Anna Törnfelt

Nedan bilder från Ullveckan i Värmland. Foto Marianne Andersson

Idag torsdag har man tovat i det stora formatet på Frykstahöjden i Kil. Deltagare i daglig verksamhet tillsammans med handledare från ParaCraft och UlliBruk. Bildserien visar tillblivelsen av en lång och kraftig filt.

Ovan ett ullträd med tovade äpplen på Mårbacka under Äpplets dag den 4 september.

Nedan visar medlemmar i FÅReningen FÅRfest i Kil ullskapelser på Kils bibliotek.

Detta är ”stenfår” med råull, redo att träda i tjänst som rådjurskrämmor.

Tack igen Marianne, för att vi fick hänga med till Ullveckan i Värmland!

När vi i somras körde en serie med fårraser på vårt Instagramkonto efterlystes bilder på bland annat Tabackatorpsfår. Tabackatorpsfåret är en av Sveriges minsta raser, både storleksmässigt och till antalet. Maggan Häggkvist delade generöst med sig av en hel drös väldigt fina bilder på sin flock. Ni måste också få se några av dem. Foto nedan Maggan Häggkvist

Bilder ovan av Tabackatorpsfår, foto Maggan Häggkvist

Sammanställt av AnnaSisy