Ha nu en fin midsommar allihop!

veckobrev

23 juni 2017 | Och kör försiktigt om ni behöver ge er ut i midsommartrafiken.

diket

Beväpna er med gott om tid och beredskap för allt. Foto: Elof Nilsson

I söndags arrangerade Claudia tillsammans med ett gäng lokala fårägare och ullhantverkare en Ull- och hantverksdag i sin bygdegård i Sättraby. Evenemanget drog drygt 100-talet besökare. Claudia fick många tillfällen att berätta om både fårskötsel och ullhantering och kunde även göra lite reklam för SF. Besökare kom från Gnesta i söder, Uppsala, Tierp i norr, Västerås i väst och Åland (!) i öst. Kul att ett så litet evenemang kan få så stor spridning!

Claudia har även haft en grupp konstfackselever på besök – blivande arkitekter, inredare, textilare, keramiker och skulptörer m.m. De har fått ett stipendium för att göra en utställning i höst där ull, kunskap om ull och fåren spelar en viktig roll. Förutom att öka intresset för och kunskapen om ullen är en del av projektet att synliggöra djuren. Eleverna fick känna och klämma på ull från finull, jämtland, värmland, gestrike, gotland, pälsfår och gute och kunde konstatera att det är makalöst stora skillnader på alla dessa får och deras ull. Alla var överens om att ull är en fantastisk råvara och ett material som borde kunna användas till långt mer än det idag görs. Cirka 8 fällar av olika sorters ull fick följa med dem hem. Claudia har fått en inbjudan till utställningen i höst och hoppas kunna återkomma med en rapport om resultatet av detta samarbete.

Vi vill påminna om att inte glömma smittskydd vid livdjursköp. Man kan begära att få en hälsodeklaration av säljaren. Tänk också på att att odling för Haemonchus vid träckprov bara görs på begäran eller i samband med behandlingskontroll. Vi får alltför många samtal från ledsna djurägare som fått in parasiter eller smitta i samband med inköp av djur, och det är lika tråkigt varje gång.

Intresset för semin verkar öka inom Gotlandsrasen, men vi tycker att det är alltför tyst när det gäller övriga raser. Hoppas fortfarande att fler rasföreningar kommer med baggförslag, så att även andra raser kan komma igång.

Vi har fått flera frågor om ersättningar för förlorade djur vid rovdjursangrepp. Har man ett större värde på sina djur än schablonersättningen och kan styrka det med till exempel avelsvärden, riktpriser från rasförening (renrasiga djur) eller kvitto som visar inköpta djurs faktiska värde, så kan man hävda att man ska ersättas med ett högre belopp. Schablonersättningarna ska betraktas som riktlinjer.

I Elitlamm bröts det för årets första avelskörning i tisdags. Många har jobbat med att få in sina lamm i avelsregistret i tid. Om man inte hann klart i tid så är andra körningen den 25 augusti.

Tyvärr är Fåskötsel några dagar försenad denna gång och hinner inte komma ut innan midsommar. Redaktionen beklagar och hoppas att alla läsare får en härlig midsommar, trots att den får firas utan färsk tidning!

Hemsidan tipsar om det vita Australiska fåret som nu sägs vara fårvärldens motsvarighet till Wagyu. Jag skulle bra gärna vilja smaka lite Australian White sheep, och jämföra med våra svenska fårraser. The Land:  Eating quality and health findings for Australian White sheep meat are exciting breeders ››
Här översatt med Google ››

spinner

Studenten Evelina spinner ull på sin sjuksköterske-examenspresent. Foto: Claudia Dillmann