Litet steg för mänskligheten, men ett stort för riksbedömningarna

veckobrev

8 mars 2019 | Ull, nappa, glädje, fest. Och sjukdomar. Plus en hel del annat, varav mestadels goda nyheter.

Förra veckan handlade mycket om Fårfesten. Alla som var där har lämnat entusiastiska rapporter. Tänk att ullsmyckade ris och fårälskare kan förvandla ett vinterruggigt Kil till en ren fest. Vi hade kul och våra monterbesökare hade kul. B2B-mötet om ull väckte stort intresse. De aktörer som jobbar med nappaprojektet möttes även de, och arbetet går nu vidare efter den storstilade presentationen av nappakollektionen. Läs mer om B2B- och nappamötet längre ner. Intresset för nappakollektionen var minst sagt stort, och det röda skinnfårklädet (bild i förra veckobrevet) väckte stort vill-ha-begär, för att inte tala om Elitlamm-Ulfs skinnkeps. Britta och Ulf dansade och nynnade enligt trovärdig källa på den här låten hela helgen.

FiK2019_4
Frida Hauback är en trogen utställare på Fårfesten. Hon säljer bland annat tovade tvålar (!) och härliga flugor för den medvetne mannen, gjorda i tovad ull förstås! Foto Einar de Wit

Tack alla inblandade, extra tack till Värmlands fåravelsförening för superbra hjälp och megatack till alla er som arrangerar denna fest!

Nya medlemmar till Förbundet och nya Elitlammare anslöt sig under Fårfesten och vi önskar er varmt välkomna!

I nya Fårpodden, som kommer inom kort, kan ni lyssna på många röster från årets Fårfest. Vi bjuder också på ett inslag om hur man lyckas med lammadoptioer. Därtill kortrapport om andra aktuella ämnen.

FiK2019_3
Två talanger från den stora Fåreställningen går runt i vimlet och gör reklam.
Foto Einar de Wit

B2B-mötet på Fårfesten i Kil drog ett 30-tal deltagare och i stort sett alla delar av branschen var representerad. Kul också att träffa på flera från den textilindustri vi faktiskt inte visste längre existerar. Bland annat Ljungskile trikå (som drivs av fårägare) och några andra företag som tillverkar stickade tyger. Med på mötet var också Vargön Innovation, med en ung företagare med ambitionen att starta ett modernt högteknologiskt kamgarnsspinneri i Sverige. Under veckan har mail och samtal kommit, både från deltagarna på mötet men även från företag som inte hade möjlighet att närvara i Kil. Redan nästa vecka är några möten med dessa inbokade, bland annat Our Legacy.

mycketnu
Claudias kontormycket ull och skinn nu. Foto Claudia Dillmann

Vi hade ett mycket lyckat möte under Fårfesten med Donnia Skinn, Tranås Skinnberederi och Kero Leathers som inte bara kommer att höja värdet på skinnen till fårbonden utan också kommer att mynna ut i flera smarta lösningar för att få fart på svensk lammnappaproduktion på sikt. På nappasidan är det nu rent hysteriskt! Många kan tänka sig att både garva och köpa skinn efter denna megahit med produkterna på Fårfesten. Här måste vi tacka vår otroligt skickliga skinnskräddare Philip Willners/Skinnverkstan som sytt kollektionen. Hur någon på så kort tid kan trolla fram så fina produkter! Philip är redan i färd med en ny laddning grillfårkläden inför stämman, och Kero Leathers ser helt klart en ny affärsidé i att köpa in och garva lammskinn som inte duger till pälsberedning.

Ett stort möte runt smittskydd där Svenska Djurbönders Smittskyddskontroll (SDS) och hela animaliebranschen samlades ägde rum i Stockholm under veckan. Branschen är rörande överens om att vårt smittskyddsläge är unikt och att det måste skyddas. Vi har konkurrensnackdelar i form av dyrare byggnader, höga kostnader för arbetskraft och bättre djurskydd än importköttet. Men vi har också ett hälsoläge som spar oss mycket arbete och pengar. Detta försprång kan väldigt lätt att raseras, och vi kan inte göra om vår lyckosamma resa när vi väl fått in de farsoter som drabbar världens får. Det är mycket viktigt för alla branscher och alla djurslag att branschöverenskommelserna som finns följs, och att de importer som görs är både genomtänkta och säkra. Import bör ske i samråd med rasföreningar och avelsgrupper, och de råd som SDS ger måste följas. Vi kan efter mötet konstatera att det kommer att krävas mer av varje enskild djurägare att bibehålla vårt goda hälsoläge. Läs vad Gård & Djurhälsan har skrivit om träffen här.

En ny otäck sjukdom har helt nyligen konstaterats i Sverige. Den förkortas CODD och är en plågsam och svårbehandlad klövsjukdom. Ännu så länge känner vi bara till att den har konstaterats i en besättning. Mer information kommer när vi vet mer.

Funderar du över att importera? Svenska Djurbönders Smittskyddskontroll erbjuder kostnadsfri rådgivning i samband med import av lantbruksdjur. Kontakta alltid SDS för att få hjälp att genomföra import på ett säkert sätt! Hämta broschyren Vet du vad det svenska djurhäloläget innebär? (Men att CODD inte finns i Sverige, som det sägs i broschyren, stämmer alltså inte längre.)

Risken att köpa resistenta parasiter, som vi skrev mycket om förra veckan, ska allvarligt övervägas vid import. Dessa ingår inte den utökade provtagning som SDS förespråkar, och att importerade besättningar följt SDS råd till punkt och pricka ger alltså ingen garanti när det gäller resistenta parasiter.

Vi behöver en ambitiös seminverksamhet för att minska smittspridning mellan våra besättningar och vi hoppas att fler rasföreningar gör upp planer för hur semin bäst kan användas. Är du djurägare och intresserad av att börja med semin men saknar vad du behöver i vårt utbud? Lobba mot din rasförening i första hand, men låt oss gärna veta vilka önskemål som finns.

Avelsutskottsmöten har hållits under veckan, vilket betyder att SF och rasföreningarna träffats för att jobba med avelsfrågor. Projektet Beräkning av totalindex för den svenska fåraveln skulle här ha slutredovisats, men projektet är försenat och kommer i stället att redovisas under mars månad. Riksbedömning av både kött- och päls/ull/rya ska nu digitaliseras och den frågan jobbades det mycket med. Hela vägen från att man anmäler sig via Elitlamm till att riksbedömningsresultat visas på djurkortet och delvis på härstamningsbeviset ska nu ske på digital väg. Här har vi en ambition att kunna köra digtalt redan till sommaren, så håll alla tummar ni har att allt blir färdigt i tid.

YH-utbildningen till Driftledare Lantbruk, en utbildning med får på schemat har nu öppnat för ansökan. Känner du någon som skulle kunna vara intresserad av att utbilda sig för arbete inom lantbruk och fårproduktion, tipsa gärna om denna möjlighet. Det finns ingen annan motsvarande utbildning i Sverige.

Vid djurskyddsmöte med en länsstyrelse framhöll de att man vid kontroller på gårdarna hittar många tackor som är lite för magra. Håll lite extra koll på hullet denna foderbristens vinter och se över foderstater vid behov.
Gård & Djurhälsan: Hullbedömning (text och film)
Gård & Djurhälsan: Hullbedömning – ett bra hjälpmedel för koll av utfodringen

Guldsponsor2019

Veckans Guldsponsorpresentation: Svenska Köttföretagen

Svenska Köttföretagen är ett bransch- och utvecklingsbolag som ägs av de största slakterierna i Sverige. Målet med verksamheten är att vända trenden för svensk köttproduktion och att verka för en växande, lönsam svensk köttproduktion som är klimatsmart och som stödjer god hälsa. Svenska Köttföretagen driver en intensiv bransch- och lobbyverksamhet genom att i samarbete med övriga aktörer och myndigheter förbättra förutsättningarna för svensk animalieproduktion, till exempel genom handlingsplanerna för gris, nöt och lamm. Genom dotterbolaget Gård & Djurhälsan jobbar man aktivt med rådgivning, utbildning och djurhälsa. Det sista ledet i värdekedjan är bolaget Svenskt kött, som Svenska Köttföretagen är delägare i (tillsammans med LRF, Sveriges Nötköttsproducenter, Sveriges Grisföretagare och SF). Svenskt kötts uppdrag är att driva en positiv bild av branschen gentemot konsumenter och politiker och andra intressenter. Svenska Köttföretagen tar ett övergripande ansvar för köttproduktionen i Sverige genom att verka i hela värdekedjan från producent till konsument.

Jordbruksverket har släppt sina helårssiffror för 2018, där vi ser en stor ökning i  lammslakt. I media lyfts att fler väljer att äta svenskt vilket naturligtvis är positivt, men en stor del av den ökade slakten beror också på utslaktning av moderdjur på grund av torkan, så vi kan vänta oss en minskad produktion framöver.

LRF har också sammanställt värdeutvecklingen för 2018, där lammsektorn fortfarande ligger väl över målvärdet om en ökning om 60 % från 2015 till 2030.

uppfoljningQ4_2018
Visa större bild | Källa: Uppföljning av LRFs strategiska mål Kvartalsrapport – Kvartal 4, 2018

En påminnelse till lokalföreningarnas styrelser, glöm inte skicka in funktionärsrapport efter att ni hållit era årsmöten. Skickas till Maria.

Påminner också om att det finns möjlighet att låna både Ullbiblioteket och Jubileumsullen. Det är först till kvarn som gäller, så boka gärna redan nu inför årets arrangemang. Kontakta Britta för bokning eller mer information.

Riksdomarna har gjort en sammanställning över de riksbedömda lammskinn som de hade tillgång till under sin träff i Tranås. Alltså pälsskinn där riksbedömning av det levande djuret jämfördes med det beredda skinnets kvalitet. Den slutsats man kunnat dra är att riksdomarnas poäng från riksbedömningen stämmer väl överens med kvaliteter och brister hos det färdiga skinnet.

Tidningen Land har en artikelserie där de tittar på den svenska köttproduktionen, djurslag för djurslag. De har nu kommit till lammet, och det är en artikel som på ett förtjänstfullt sätt sammanfattar den svenska lammproduktionen för någon som inte är så insatt. Den är värd att spridas till alla som har en luddig uppfattning om hur svenska lamm föds upp.

Trevlig helg önskar SF!

Fia
Fia är en fågelhund som älskar får, och det är ömsesidigt. Foto Britta Wendelius

proppenur