Fårsommar

veckobrev

5 juli 2019 | Mönstringssäsongen är här och det handlar mycket om kommande mönstringsutbildningar i veckans brev. Men även lite annat, både stort och smått.

Ett tillfälle till sambedömning för gårdsmönstrare päls erbjuds i sommar. Finns det intresse kan det bli tal om ytterligare ett tillfälle. Passa på att förbereda er inför säsongens gårdsmönstringar! Sambedömning görs tillsammans med andra gårdsmönstrare och rekommenderade mönstrare, under ledning av minst en riksdomare. Träffen ger chans till erfarenhetsutbyte och kompetensöverföring. Och så har vi roligt också! Vill du veta mer eller stämma av din kompetens, kontakta Anders Hjort, via epost eller på 070-332 65 16 (säkrast). Läs mer här.

Pälsmönstring steg 3 med möjlighet att examineras för att bli rekommenderad mönstrare kommer att hållas på två platser. Den 25 juli i Jönköpingstrakten och den 29 augusti i Piteåtrakten, med SF som arrangör. Fler gårdsmönstrare efterfrågas, så har du gått steg 2, eller har motsvarande kunskaper, och vill mönstra i fler besättningar än den egna är detta kursen för dig. Om Du är intresserad och vill veta mer, till exempel vilken tidigare kunskap/erfarenhet som behövs, kontakta Anders Hjort, via epost eller på 070-332 65 16 (säkrast). Läs mer här.

Information om fler mönstringskurser finns här. Det börjar bli fulltecknat, men kolla om det finns plats vid intresse! Hetaste nytt är att en steg 2-kurs i finullsmönstring kommer att hållas i Norrbotten i Föreningen Svenska Finullsfårs regi. Läs mer på Norrbottens sida.

Listan över gårdsmönstrare på hemsidan är nyuppdaterad. I den finns mönstrare för päls, ull, rya och tyngre raser som man kan kontakta för att få hjälp med mönstring av lammen.

plockar2

Dags att boka mönstring, om det inte redan är gjort. Nu längtar vi, det är ju en av fårårets höjdpunkter. Foto Britta Wendelius

Ni som är lokala samordnare för riksbedömningen av päls och ull, håll utkik i inkorgen efter underlag och information kring årets riksbedömning som skickas ut i början av nästa vecka. Har ni frågor eller funderingar så tveka inte att kontakta Britta, samordnarnas samordnare. Britta nås även på 076-76 33 980.

funktionar

Taggade Fårfunktionärer i Västmanland. Foto Britta Wendelius

Nytt möte om CODD under veckan. En ansvarig veterinär är tillsatt och de inblandade organisationerna jobbar intensivt med frågans olika aspekter.

Nordgen har sänt ut en enkät om utbildning i användandet av inavelsprogrammet EVA som vi har besvarat. Lite förenklat är EVA är ett datorprogram som kan visa hur mycket inavel det finns i en population, vilka djur som bidragit mest till inaveln, hur fullständiga stamtavlor är, genomsnittlig inavel och kan optimera genetiskt bidrag (inavel och genetiskt framsteg).

Naturvårdsverket har gett länsstyrelserna rätt att besluta om licensjakt på lo. Delegeringen gäller för de tre kommande jaktsäsongerna, och innebär att ansvaret ligger kvar på regional nivå. Läs mer här.

Flera vargangrepp har ägt rum under veckan. Om ni får ett angrepp eller känner någon som råkat ut för det, hör gärna av er om ni behöver stöd och råd. Antingen till oss i förbundsstyrelsen, eller rovdjursansvarig i lokalföreningen.

Rättelse! Vi var lite väl otåliga när vi förra veckan skrev att de nya avelsvärdena skulle synas i Elitlamm den 4 juli. Den 9 juli är rätt datum! Vi får vänta ytterligare några dagar innan de färska avelsvärdena kan studeras i Elitlamm.

Tips om kommande ullhändelser:

Vad har vi glömt? Tipsa gärna.

Ett stort fett grattis till Viktor Larsson som igår vann Intermediate-finalen under VM i Fårklippning i Frankrike! Idag och i morgon pågår VM-tävlingarna. Det finns en film från gårdagens tävlingar delad på vår Facebooksida. Finalen som Viktor vann börjar ca 1 h 12 min in. Här finns Klipp-VMs egen Facebook-sida, man kan där leta sig fram till live-sändning. Spännande på riktigt!

Även ett stort grattis och varma lyckönskningar till vår Victoria Östlund (lamm- och nötköttsansvarig LRF Kött och adjungerad i SFs styrelse) och Viktor Pålsson som gifter sig i morgon. Hip hip hurra!

Lästipsar om Land Lantbruks artikel om får på Brunnby Lantbrukardagar, Många nyfikna på fårproduktion.

Stiftelsen Lantbruksforskning undrar vad lantbrukare tycker det borde forskas mer om. Det kan du svara på, om du vill.

Trevlig helg önskar SF!

foto_birgitta-hellkvist2
Lamm på grillen i helgen!? Så kul det är när köttlådekunder skickar bilder och berättar vad de lagat av lammköttet, och hur gott det blev. Här Stjärnbäckslamm tillagat och fotograferat av Birgitta Hellkvist.

stangseljobb
Arbetet med att byta gamla fårnät mot RAS fortsätter på Bengtstorp. Foto Gudrun Haglund-Eriksson

RAStrim3
När RAS väl är på plats ska det underhållas. Britta med hundsällskap röjer åter under sina RAS. Gymkort överflödigt. Foto Britta Wendelius