Upp till bevis

veckobrev

26 juli 2019 | Det märks att det är semestertider, det blir ett relativt kort veckobrev men med många bilder av en av säsongens viktigaste och roligaste händelser – mönstringen. Det är nu vi får veta om valen som gjordes i höstas var rätt. Vi önskar alla som mönstrar lamm nu och framöver lycka till!

Men först: uppdaterade medlemslistor med färre tomma fält för epostadresser börjar komma in från lokalföreningarna. Jättekul! Stora instatser har gjorts för att komplettera med fler epostadresser, vi är imponerade. Stora pengar i prispotten och kampen är inte över förrän den 30 september. Läs mer om eposttävlingen här.

Årets Riksdomardagar var förlagda till Västmanland i Mellansverige. Britta som var värdinna för dagarna rapporterar: Riksdomarna ankom till Stjärnbäck på söndagkväll, de installerade sig och laddade upp med varma kantarellmackor. En intensiv dag väntade med start tidigt på måndagsmorgon. Vi började med besök på ryafårgården utanför Uppsala där Carina och Stig Wenngren tog emot med öppen famn och jordgubbspaj. Speciellt inbjudna gäster var erfarna ryamönstrare Ingegegärd och Gunnar Lindberg. Det blev många och intressanta diskussioner kring ryabedömning. Alla var rörande överens om värdet av att utbyta erfarenhet och enas om gemensamma riktlinjer inför kommande riksbedömningsturne. Nu hoppas vi på att många ryabaggar anmäls till riksbedömning i år.

20190722_110510
Ryaullens egenskaper studeras. Foto Birgit Fag

ullfritt huvud rya
Ett ryafår ska ha ett ullfritt huvud. Foto Birgit Fag

Tillika korrekt svanslängd. Foto Birgit Fag

Efter ett kortare lunchstopp styrdes färden mot Titti Strömnes gård mellan Örsundsbro och Enköping, där en grupp förväntansfulla finullslamm låg i hagen och väntade på riksdomarna. Diskussion och sambedömning fortsatte lika intensivt och så även senare på kvällen i samband med middagen i Stjärnbäck. Dag två ägnades förmiddagen åt planering och teoretiska diskussioner, för att sedan fortgå ute i fårhuset där en grupp gotlandslamm tålmodigt lät sig skärskådas både fram och bak upp och ner! Både folk och fä var trötta och lite lagom möra i värmen då vi avrundade dagen med en go´ fika innan riksdomarna åkte hemåt.

flashsgl
Med finullsfår på mönstringsbordet. Foto Britta Wendelius

qrf
Nya muskel- och fettskannern provas. Anita Forsberg ger den godkänt. Foto Britta Wendelius

Hela riksdomargruppen för päls, ull och finull samlade. Till höger sitter Margareta Källberg, inbjuden till dagarna som nestor i pälsmönstring. Foto Britta Wendelius

Nu är Riksdomarna laddade, påfyllda med kunskap och riktigt på hugget inför årets riksbedömingsturné.

Välkommen till årets riksbedömningar med era bästa lamm! Även tacklamm är välkomna. Allt om päls/ull/ryabedömningarna här, och bedömning av tyngre raser här. Anmälningar börjar redan komma in, till bedömningen i Västerås är 30 djur redan anmälda. Dröj inte för länge med anmälan för att vara säker på att komma med.

Man är välkommen att komma och titta även om man inte har med sig lamm till bedömning! Bra tillfälle att se sig om efter lämplig avelsbagge, lära mer om mönstring och inte minst att prata får.

När Birgit Fag ändå var i krokarna passade Västmanlands Fåravelsförening på att hålla mönstringskurs steg 1 tillsammans med Margareta Källberg. Ett förväntansfullt gäng dök upp i rena kläder och skor. Det blev en mycket uppskattad kurs i pälsmönstring och gårdens lamm fick återigen hoppa upp på mönstringsbordet och agera exempel på olika bedömningskriterier. Vi tittade även på lammskinn och kunde applicerade bedömningen på den färdiga produkten.

Först teori.

Margareta Källberg går igenom hur gårdsmönstring av pälsfår går till.

rhdr
Hur mycket kan man nörda ner sig i grå lockar? Svaret är väldigt, väldigt mycket.

qrf
Att förstå hur en päls kommer att bli som skinn är en viktig del av mönstrarens kunskaper.

Birgit Fag porträtterad vid lammets huvudände.
Foto samtliga bilder från möntringskursen Britta Wendelius

Ni som går steg 1-kurs i pälsmönstring får ett intyg på genomförd kurs och att alla som går Steg 2 får ett diplom, som bevis på sin utbildning. Men detta hänger på att alla kursarrangörer skickar ifylld deltagarlista till Britta efter genomförd kurs, så påminn gärna era kursarrangörer i samband med sommarens kurser. Steg 2-deltagarna kommer med på listan över tillgängliga mönstrare om de godkänner det, med noteringen Steg 2 som utbildningsnivå.

Claudia gjorde en brandkårsinsats för att fixa korsningsull till Filippa K som ska på event i Köpenhamn. De erbjöd sig att tvätta ullen på kontoret (!) om de bara fick hjälp med att hitta råull, och det verkar ha funkat fint. Nu tovar de mattor Mongolian style också. På kontoret. Detta är modeskapare av det rätta virket : )

Samtal om rovdjur har kommit även denna vecka. Vi uppmanar alla djurägare att anmäla allt ni ser och sådant som påverkar er och era djur. Känn er fria att kontakta oss. Om ni känner till någon som fått ett angrepp, tala gärna om för dem att vi finns om de behöver råd och stöd.

Planer på att importera nytt blod till besättningen eller kanske till och med en ny fårras? SF har inget emot att nya raser förs in i Sverige och vi har full förståelse för att nytt genetiskt material kan behöva importeras, men vi förespråkar att embryotransfer och seminering ska användas så långt det är möjligt. Detta av smittskyddsskäl. Tuberkolos, brucellos, scrapie, paratuberkolos, Border Disease, enzootisk abort och fårskabb är bara några av de sjukdomar vi är fria från i Sverige, men riskerar att importera med livdjur. Resistenta parasiter är en annan oro vid livdjursimport. Det är ett stort ansvar man behöver axla vid livdjursimport. Läs mer här och vår policy gällande import av levande djur och genetiskt material finns här. Ta alltid hjälp av Sveriges Djurbönders Smittskyddskontroll (SDS) vid import, deras rådgivning är kostnadsfri. Kontakta även gärna SFs avelsansvariga för att diskutera importplaner, vi kan stötta med råd och förmedla kontakter.

Ullbiblioteket är en flitig och efterfrågad resenär. Nu på väg till Ullmarknad i Österbybruk. Claudia tar sedan med biblioteket till Västernorrland och deras riksbedömning av köttraser.

Påminnelser till Elitlamm-användare som fick faktura i början av juni men inte betalat har skickats ut under veckan. Supporten öppnar avstängda konton löpande, så snart pengarna syns på kontot.

Land Lantbruk skrev i veckan om att betesmarker sakta men säkert ökar. Sedan 2013 har ängar, hagar och andra betesmarker ökat med ungefär 10 000 hektar. Fint att höra som kontrast till alla larm om artdöd och krympande odlingsmark.

Såg ni den fina artikeln om Rännagården i Västergötland i Jordbruksaktuellt? Vi blev sugna på att läsa om fler fårföretag och letade upp några reportage från fårgårdar i Jordbruksaktuellts arkiv. Några har flera år på nacken, så aktuellt är kanske inte allt som sägs, men ändå läsvärt.
Skeninge Lamm i Östergötland, ett samarbete mellan gårdarna Styra Brunnsgård, Elgsjö Gård och Bjälbo Norrgård samt den fristående matvarukedjan Östenssons Livs.
Långasjölamm i Småland.
Kulla gård utanför Boxholm.
Öströö fårfarm i Halland, som också är Årets Fårföretagare 2019.
Grevingetorps lamm i Skåne.

Trevlig helg önskar SF!

20190723_102220
Hur många kinesiska turister har besökt en västernorrländsk fårgård? I tisdags hade Hälla Gård, ett exotiskt och exklusivt resmål, besök av 10 kinesiska turister. Foto Thomas Eriksson

20190723_103338
Roligt att visa upp hur vi bor och arbetar på gården, säger Thomas. De var mycket imponerade av landskapet och djuren. Gotlandsskinn köptes med hem till Kina. Foto Thomas Eriksson

Mia har fått sina finulls-lamm mönstrade i värmen. Trött men nöjd. Vi får följa med och se hur en ullmönstring går till. Mönstraren heter Jesper Eggertsen. Det börjar med vägning.

Kroppsbedömning.

Dags att kolla på ullen …

Ullbedömning – många olika egenskaper hos ullen bedöms och poängsätts.

Benbedömning – ett livdjur måste ha korrekta ben och klövar.
Foto samtliga bilder från ullmönstringen Mia Brandqvist

2finullsbaggar
Nästa års lamm på Jorstorp ska ordnas av nya baggar i kombination med semin. Här är två av de nya killarna som har landat i karantänen. Nästa vecka är det dags att synkronisera för brunstpassning i mitten av augusti. Ni har väl noterat att man kan köpa doser ur lagret om man vill sätta igång tidigt med seminering? Foto Maria Edman

SaraElsa