Nytt fårår på gång

veckobrev

13 september 2019 | Uppstart på seminsäsongen, jubileum i Linköping, höstsysslor och klimat-matte.

19113_Helanders Usain BoltÅrets texelbagge till semin är klar, han heter 19113 Helanders Usain Bolt. Han är avkomma till en av texelbaggarna som kom till Sverige som embryo från Nya Zeeland förra året. Med ett smalt huvud och bra ben är han en passande bagge för renrasavel.
Foto Carl Helander

Vilka som blir årets gotlandsbaggar till semin kommer snart att tillkännages. Vi som sitter och bläddrar bland seminbaggarna i Elitlamm och är ungefär så nyfikna man kan bli, ska inte behöva vänta länge till.

Årets första utskick av baggsperma är nu färdigpackad och levereras ut nästa vecka. Elva besättningar är med i denna första utsändning, vilket vi tycker är en fin start på seminsäsongen.

leverans1
Foto Magnus Håård

STV Örebro har idag intervjuat Gudrun om det aktuella rovdjursläget. Några besättningar i Örebro län har drabbats hårt under året. Håll utkik, vi tipsar förstås på hemsidan och Facebook när inslag finns ute.

Idag är det utställning i Linköping och i morgon går den 25:e baggauktionen av stapeln. Jubileum alltså, och lite extra festligt. Baggarna som säljs är av raserna finull, dorset, dorper, suffolk, blå texel och texel. Auktionskatalogen där baggarna presenteras med riksbedömningsprotokoll och härstamningsbevis finns på Lammproducenternas hemsida. Passa på att prata med Thomas, som är på plats för att träffa er som vill diskutera förbundets verksamhet och allt annat som handlar om får. Även Ulf Andreasson kommer till Linköping, så ni kan prata Elitlamm med hästen själv.

texelkonkurrens1

texelkonkurrens2
Nästan live från Linköping. Foto Thomas Eriksson

21eauktionen
Även Ulf Ekholm är på plats och säljer livdjur för 21:e året i rad. Ett rekord månne? En av finullsbaggarna här tvättad och klar inför avresa från gården. Foto Ulf Ekholm

Kataloger för auktionerna i Jönköping och Mälardalen finns nu tillgängliga på hemsidan. Auktionsdjuren finns även på plats för inspektion och släktskapskontroll i Elitlamm Avel & Produktion.

Kajsa Walberg
Baggauktionskommitten i Jönköping som gjort jobbet med Jönköpings-katalogen. Foto Kajsa Walberg

Utlovad statistik från riksbedömning av gotlandsfår, leicester och finull kommer här.

Riks_stat2019
* Gäller pälsraserna, dvs gotlandsfår och leicester.
Visa större tack ››

Vi närmar oss slutspurt i epostadress-tävlingen, senast den 30 september måste Maria få in era uppdaterade medlemslistor. Flera lokalföreningar har gjort enastående instatser, det kommer att bli hård konkurrens.

Vi kommer att införa en ny rutin runt faktureringen av Elitlamm så att en varningstext visas i programmet om man missat att betala sin faktura. Vi märker att många använder programmet ofta och är beroende av att alltid ha tillgång till det, och detta kan förhoppningsvis vara till hjälp för att minimera irriterande avstängningar när fakturan hamnat i skräpposten eller av någon annan anledning missats.

Vi vill tipsa om att det finns tryckt material att använda vid träffar, studiebesök på gård, mässor och liknande. Äldre nummer av Fårskötsel, broschyren Tacka + Bagge = Lamm, den lilla boken om ull och skinn, foldern om ullskörd och bokmärke som berättar om ullens förträffliga egenskaper är vad som för stunden finns i tryckt form. Kontakta Britta i god tid. Man kan även hämta pdf:er med fakta om svensk lammproduktion och ull på hemsidan, och glöm inte våra filmer som finns på Youtube.

trycks
Foto Thomas Eriksson

Ydre20190907

Jubileumsullen på Östgötadagarna hos Ydre Ekonomiska förening blev en uppskattad ögonfångare. Låntagarna blev förvånade men glada över hur många positiva kommentarer konstverket fick. Foto Britta Wendelius

Drygt två veckor kvar till #höstlamm-kampanjen. Kampanjens syfte är att inspirera till matlagning med svenska lamm som råvara och att uppmärksamma att det är säsong för lamm. Under kampanjveckorna kommer kocken Erik Videgård att bjuda oss helt nya recept med lamm. Bakom #höstlamm står SF, LRF, Lammproducenterna, Scan, KLS Ugglarps, Svensk Kött och Svenskmärkning. Läs mer på kampanjsajten och bidra gärna med bilder och information i era egna kanaler under kampanjen.

Två ekonomistudenter från SLU som skriver en mastersuppsats om produktutveckling inom lammproduktion söker just nu lammföretag som har fler än 50 tackor och ligger i Svealand eller norra Götaland att intervjua.

Avgiften för att vara med i Maedi-Visnaprogrammet kommer att förändras, framledes kommer man att betala en årsavgift på 350 kr, istället för den avgift som tagits ut vid förnyelse av status. Läs mer och om varför betalningsmodellen behöver uppdateras i Gård & Djurhälsans Nyhetsbrev MV/CAE programmet.

Vi måste säga några ord om förra veckans händelse i Örebro län, Matresan. Det blev en helt galen helg med otroligt många besökare som åkte runt i länet för att handla, smaka och njuta av allt som bjöds. Många av utställarna blev helt tagna på sängen av anstormningen. För till exempel Korgen Som Inte Finns var det den mest intensiva och hektiska dagen i korgägaren och kocken Davide Lindqvists krögarliv. Ett fint arrangemang, och tillströmningen visar att intresset för mathantverk och lokalproducerad mat är på topp.

Vi kör ett klimatcitat även denna vecka. Ann Helen Meyer von Bremen är en av Sveriges vassaste mat -och lantbruksjournalister, hon skriver i sin blogg:
Är det bästa du kan göra för klimatet att äta mindre kött? Orsakar svensk konsumtion av nötkött skövling av regnskogar i Brasilien? Har vår konsumtion av nötkött ökat jättemycket? Svaret på de här frågorna är faktiskt – nej.

I blogginlägget Klimat-matte reder Ann Helen Meyer von Bremen ut begreppen och avslöjar hur siffrorna bakom larmen räknats fram. Svar på alla de vanliga frågorna om kött och klimat.

Trevlig helg önskar SF!

lamps
En utfällbar värmelampshållare kan se ut såhär. Fotograferad på en gård i Bjurum i Västerbotten. Foto Thomas Eriksson

nappisar