Efterlängtat tillkännagivande

veckobrev
25 september 2020 | Utvalda att tjänstgöra som seminbaggar 2020 är …
Äntligen kan vi avslöja vilka kandidaterna är. Dessa sex baggar kommer nästa helg eller under början av vecka 41 att resa till Alebäck, genomgå veterinärbesiktning och sedan introduceras i sitt uppdrag. Det är lika spännande varje år och det finns inga garantier, men vi hoppas kunna erbjuda er dessa toppenbaggars gener för leverans vecka 44.
Gotlandsfår:

• SE870-18003 Sindarve Blue Sky
    Uppfödare och ägare Eva Twengström & Mats Pettersson, Sindarve
  • SE56618-18052 Apleröds Briska
    Uppfödare Håkan och Tina Blidberg, Norra Apleröds Gård
    Ägare Patrik Jönsson och Elisabeth Fungby-Jönsson, Högagärde Fårgård
  • SE3508-17110 Graute Gudetti
    Uppfödare Kjell Nilsson, Graute
    Ägare Hanna och Erik Cederlund, Källunge Lammgård
  • SE44402-18600 Hamre Lukas
    Uppfödare och ägare Roland Peterson, Stora Hamre

Leicester:

• SE90703-15134 Ytings Rufus
    Uppfödare Viveca Johnsson, Ytings
    Ägare Björn Eriksson och Monika Nilsson, Rommunds

Texel:

• SE66185-20126 Oh-lala af Ölmhult
    Uppfödare och ägare Ulf Ekholm, Ölmhult

Seminkatalogen kommer i en ny upplaga när baggarna anlänt till stationen och fotograferats.
Vill du eller ditt företag sponsra seminverksamheten för att den är viktig för svensk lammproduktion? Våra sponsorer bjuds in att medverka i den kommande seminkatalogen. Kontakta Britta för mer information.
Möte för nappprojektet del 2 med Tomas på Kero Leather för att diskutera, summera och dra slutsatser. Nu ska slutrapport skrivas och en artikel till Fårskötsel där ni får veta mer.
KeroThomas
straeckskada
Sträckskador som dessa kommer sig ibland av hanteringen på slakteriet, men de kan också bero på att djuret har druckit för dåligt inför slakt. Viktigt att tänka på efter transporter och när djuren stallas upp efter intransport. Foto Claudia Dillmann
På lördag hålls årets sista baggauktion, den på Gotland. Baggarna presenteras på Boskapstorget med bilder och dokument, men finns också att se IRL i Sjonhem. Varmt välkomna hälsar Gotlands Fåravelsförening. Baggkatalogen finns här.
Baggauktion i Mälardalen hölls i onsdags och det heldigitala arrangemanget fungerade bra och verkar rönt stor uppskattning. Auktionsgeneral Barbro Nord har skrivit om auktionen här, och här finns siffror och länkar till mer information.
Bohusläns Fåruppfödare har haft föreläsning om vad man ska tänka på när man ska välja livdjur. Ett 10-tal intresserade fårägare hade samlats för att ta del av kunskaper och erfarenheter som Lennart Carlsson delade med sig av på ett trevlig och lättsamt sätt. Efteråt hade vi fråge- och diskussionsstund. Allt var Corona-anpassat med avstånd och egen fikakorg. Så det går att ha kurs även i dessa tider.
BohuslFaruppf1
Foto Bohusläns fåruppfödare
I oktober startar Bohusläns Fåruppfödare en kurs för nyblivna fårägare eller för dem som tänkt skaffa får. Kursen startar i oktober och består av 4 kurskvällar som avslutas med ett gårdsbesök i mars-april. Intresset har varit stort och kursen är överfull!
Intresset för får är på uppåtgående, det märker vi på nytillströmningen till både Elitlamm och SF. Är det fler lokalföreningar som kommer att hålla starta med får-kurser under vintern? Tipsa gärna hemsidan, så kan vi marknadsföra dem lite extra. Trafiken till hemsidan visar tydligt att många söker information om fårraser och att skaffa får.
Behöver du foldrar om SF och Elitlamm att ge till livdjursköpare, kompisar, klippkunder, inför arrangemnag och kurser, skicka ett mail till Britta så kommer det en bunt med posten.
119539511_4427167263991012_2085043283816272166_o
Foto Britta Wendelius
Om Får och Foder går in i slutspurt, tre gårdsbesök kvar i oktober. Vi har fullbokat både i Västerås och i Borlänge, men det finns platser kvar till besöket på Onsäng Gård i Ljusdal den 6 okt kl 10-12. Missa inte chansen att besöka en spännande lammgård och att träffa Theo i egen hög person. Anmälan här.
Facebookgruppen Om Får och Foder väcker stort intresse och har nu över tusen följare. Ett bra ställe att diskutera utfodring så här inför stallsäsongen. Fortsätt bjuda in fler fårägare, känn er fria att ställa frågor och bidra gärna till den samlade kunskapen med egna erfarenheter och reflektioner!
Protokollsammanfattningnar från förbundsstyrelsens två senaste möten har skickats ut till lokalföreningarnas styrelser.
27 september är sista dag för anmälan till Baltic Wool Confrence. Konferensen är i år digital och hålls 8–9 oktober. Läs mer och anmäl på BWCs hemsida, och läs pressmeddelandet som de skickat ut under veckan här.
På Svenskt Kötts hemsida finns mycket matnyttig information och bra recept. Hittade denna spännande grafik i artikeln Så äter du kött hälsosamt och hållbart.
sk-graf-riskfaktorer-kost-2017-clean-1024x724
Forskning visar att den största hälsorisken relaterad till våra matvanor, i Sverige och globalt, är att vi äter för lite fullkorn, nötter, frön, grönsaker och frukt. Att köttet skulle vara en stor hälsobov på tallriken är alltså en myt. Att vi får i oss för lite fibrer, fullkorn och hälsosamma livsmedel bedöms vara en betydligt större hälsorisk än att vi äter för mycket rött kött och chark. Grafik Svenskt Kött
Svenskt Kötts uppdrag är att berätta om varför vi ska välja svenskt gris-, nöt- och lammkött när vi handlar mat och äter ute. Man satsar nu hårt på att informera om kött kopplat till näring, hälsa och hållbar utveckling. Ett samarbete som är aktuellt är med det folkliga idrottsevenemanget Lidingöloppet, läs mer om det här.
Lyssningstips inför helgen är Lantbrukspoddens senaste som pratar om att komma tillbaka som bonde efter en kris. Medverkar gör Robert Petersson och Johanna Haraldsson som berättar om när fåren blev sjuka och det visade sig vara CODD.
Trevlig helg önskar SF!
Denna vecka funderar Einar över om han blivit en bättre bonde:
Ibland måste man ändra på sina principer. Jag har alltid haft som regel att aldrig beta under insåningsåret. Den nyetabletade vallen ska få lugn och ro att växa till sig.
När vi blev bönder 1984 tog vi två vallskördar och körde förstaskörden i juni. Nu för tiden vill vi vara färdiga med förstaskörden i maj och tar regelmässigt tre grässkördar (och betar ofta en fjärde). Och gräset växer ofta till en bit in i oktober.
Årets havre/vallinsådd skördades första gången i slutet av juni och andra skörden togs i början av augusti. Sedan har det fortsatt att växa och nu måste vi göra något, annars blir det alldeles för mycket gräs i vinter och vi riskerar mögel på gräset. Så nu har vi släppt lammen på tredjeskörden. Vi har aldrig tidigare tagit tre skördar insåningsåret.
Så frågan är; har vi blivit så mycket bättre bönder, har växtförädlingen gått så mycket framåt eller har vi hjälp av klimatförändringarna?
Lammnyvall
Lamm på nya vallen efter att Einar släppt en 35 år gammal princip. Foto Einar de Wit
danefter
Någon körde hårt på rehabträningen igår och nådde ett träningsmål. Idag lugnare och i behov av visst stöd. Foto Ulf Ekholm