Det nya året kan börja

veckobrev
2 oktober 2020 | Höst i luften och nytt Fårår.
Anna Maria Johansson vill gärna få in fler svar på sin enkät om skador på beredda päls- och nappaskinn. Anna Maria jobbar med det av Stiftelsen Svensk Fårforskning finansierade projektet om vilka faktorer som påverkar beredda skinns slutkvalitet. Har man svarat tidigare, men slaktat nya djur sedan dess får man gärna svara igen. Enkäten finns här.
Er respons på vår medlemsenkät, den som ni svarade på i våras, kommer att redovisas under hösten. Många fritextsvar kräver en hel del bearbetning, men det är väldigt intressant att ta del av svaren. Mer om detta kommer.
mediakonsumtion
Många gillar Fårskötsel och veckobrevet.
8 och 9 oktober är det dags för Baltic Wool Conference som 2020 fokuserar på innovation, forskning och hållbar affärsutveckling – avgörande områden för ullnäringens framtida utveckling. Claudia kommer att delta, så vi får en rapport nästa vecka.
Rapporter från auktionernaGotland och Jönköping finns nu att läsa på hemsidan.
Vi har sett en stor efterfrågan på avelsdjur i höst, med många spekulanter och bra priser på auktionerna. Äntligen börjar lammnäringen åter få vind i seglen, och det är glädjande att antalet djur som riksbedömdes i år var fler. Vi vill passa på att ge riksdomare och arrangerande lokalföreningar en stor eloge för era betydande insatser. Ert jobb under dessa hektiska riksbedömningsveckor är nu till nytta för många.
De nya seminbaggarnas riksbedömningsprotokoll finns nu tillgängliga här.
Under helgen och början av nästa vecka anländer årets sex baggar till Alebäck. Så snart de har varit hos fotografen kommer en ny upplaga av baggkatalogen. I den nya baggkatalogen kommer även seminverksamhetens sponsorer att presenteras. Vill du vara med där, kontakta Britta. Alla bidrag är välkomna, stora som små.
På Slottsrestaurangen i Kalmar den 13 november och på Hotell Borgholm den 29 oktober kommer en unik meny innehållande kött från äldre får/tackor att serveras. Denna smakupplevelse ingår i projektet ”Tackakött ett naturligt gott kött!” som är ett samarbete mellan Länsstyrelsen Kalmar län, LRF, Norra och Södra Kalmar läns Fåravelsföreningar i samverkan med Exceptionell Råvara. Syftet att sammanföra kockar och bönder, och att restaurangerna ska få upp ögonen för det fantastiska tackaköttet. Läs mer här.
I Stockholm kommer Exceptionell Råvara att hålla ett utvecklingsmöte om lamm och får den 12 oktober. Kött från lamm och får kommer att provas och diskuteras. Läs mer här.
Ett remissyttrande gällande CAP, eller mer omständligt uttryckt Promemoria om behovsanalys i den strategiska planen för genomförandet av den gemensamma jordbrukspolitiken i Sverige, har sänts till Näringsdepartementet och finns att läsa på hemsidan.
Beslut är taget om licensjakt på varg vintern 2021. Beslutet gäller tolv vargar i Gävleborg, sex Värmland och sex i Örebro/Västmanland. Samanlagt 24 vargar som får fällas i vinterns licensjakt, som startar den 2 januari.
Både SF och LRF har fått påstötningar om att licensjakten borde överklagas på grund av det låga antalet beviljade vargar, men SFs styrelse anser inte att det är lämpligt i nuläget. Det kommer en artikel i nästa Fårskötsel som handlar om varför vi resonerar så. Ett överklagande innebär också ökad risk för att det inte blir någon licensjakt alls, och det är varken bra för näringen eller acceptansen. Licensjakten är viktig, men framför allt är en fungerande skyddsjakt avgörande för vår näring och den behöver fungera bättre och likvärdigt i hela landet.
Viltskadecenters statistik över viltskador år 2019 är klar, rapporten kan hämtas här.
LRF har denna vecka hållit uppföljande årsstämma med motionsbehandling. Ett digifysiskt möte som fungerade till fullo. Totalt 58 motioner avhandlades om allt från gruvdrift, skolkontakt, svenksmärkning av träprodukter och många viltmotioner. Till exempel blev det bifall till att uppdra riksförbundsstyrelsen att fortsatt arbeta för att länsstyrelsens beslut om ersättning vid rovdjursskada får överklagas. Örebros motion om krafttag kring rovdjur var en annan, där alla 12 att-satser fick stämmans gehör.
riksLRF
Debattlusten var stor och lät sig inte hindras av att deltagarna befann sig på 8 olika platser runt landet. Foto Gudrun Haglund Eriksson
Det finns fortfarande chans att hoppa på Forslundas driftledarutbildning. En CSN-berättigad, gedigen och 1,5 år lång utbildning för dig som redan har eller siktar på eget företag eller ett utökat helhetsansvar som anställd inom lantbruk. Utbildningsstart är beräknad till 23 november 2020. Kan detta vara något för dig eller någon du känner?
Nästa vecka genomförs de sista gårdsbesöken inom Om Får och Foder och nu ska projektet avrundas och redovisas. Både SF och Gård & Djurhälsan är nöjda med satsningen, många fårägare har kompetensutvecklat sig tillsammans med oss. Det digitala upplägget kändes lite vågat när vi planerade projektet, men har gått bra att genomföra trots coronapandemin och numera är digitala möten vardagsmat för väldigt många. Vi ser stora möjligheter att använda olika digitala format för framtida utbildningar.
Tack alla ni som gjort Om Får och Foder möjligt; alla som deltagit i föreläsningar och gårdsbesök, ni som arrangerat, Theo som föreläst och inspirerat, Britta som samordnat och finansiärerna Jordbruksverket och Europeiska jordbruksfonden!
logga SJV EU
Hösten – ett nytt Fårår står för dörren. Dags att planera, men också att summera. Gård & Djurhälsan har sammanfattat höstens sysslor i fårbesättningen, de som är grunden för ett lyckat kommande år.
Har ni läst Jordbruket i siffrors artikel om att åkerarealen i Sverige minskar med 1 hektar per timma? Nog för att man märker att landskapet förändras, men vem hade gissat på ett så högt tempo?
Appropå odlingslandskapets förändring har Einar funderat över sina mossbetens historia och framtid i denna krönika med klimattema.
Hembakade kanelbullar och kaffe hos Donnia på söndag. Det är inte bara kanelbullens dag, utan också söndagsöppet på berederiet inför sista dag att lämna in skinn som ska bli klara före Lucia. Läs mer här.
Trevlig helg önskar SF!
hostihage
Höst i luften, det nya året kan börja. Foto Britta Wendelius
meragotland