Hör av er!

veckobrev
4 december 2020 | Denna vecka efterlyser vi kontakt. 1 med fårägare som inte seminerar och 2 någon som vill vara med i Fårpodden.
Datum för nästa års stämma är bestämt, det blir lördagen den 8 maj, och den blir digital. En vanlig stämma skulle börja planeras redan nu, och vi bedömer risken för att det inte går att träffas fysiskt ens i maj nästa år som för stor. Förbundet på riksnivå kommer att hålla ihop stämman, några mer detaljerade planer finns inte såhär långt. Valberedningen har börjat jobba, deras kontaktuppgifter finns här.
2019 beslutade vi om att köra seminverksamheten ytterligare tre år, och 2021 är alltså denna periods final. Antalet seminerande besättningar och sålda doser har gått ner under 2020, vilket gör att en vändning är nödvändig om satsningen ska kunna fortsätta. Nya grepp behövs. Vi vill gärna veta hur ni som väljer bort att seminera tänker, och vad ni skulle behöva för att börja. Lufta gärna era tankar med Anna!
Vid misstanke om CODD finns det möjlighet att få kostnadsfri rådgivning, detta tack vare medel från Jordbruksverket. Erbjudandet gäller till och med april 2021. Rådgivningen kan ges via telefon eller digitalt, och vid behov görs också besök i besättningen. Läs mer här.
Förslag till ändring av Statens jordbruksverks föreskrifter om ansökan om jordbrukarstöd har lästs och ett yttrande har skickats till Jordbruksverket.
enfetremiss
Mer remissjobb på gång, jullektyren är säkrad. Foto Britta Wendelius
SLU-forskare har gjort simuleringar och menar att vargpopulationen sannolikt inte kommer att kolonisera Götaland under de närmaste 10-15 åren. Läs den vetenskapliga artikeln här.
Vargfrågan är het och många kontaktar oss för att diskutera den. Det välkomnar vi, men vill också påminna också om att mycket information om vad som händer i frågan finns att läsa i senaste Fårskötsel.
Innovativt Lantbruk på Gotland höll i onsdags en utbildningsdag för rådgivare om framtidens foderstater för idisslare, med fokus på foderstater som är hållbara ekonomiskt, klimatmässigt och odlingsmässigt. Intressant rapporterar Anna som deltog, och vi räknar med att få höra mer om ämnet framöver.
Jordbruksverket jobbar tillsammans med RISE med att skapa vad man kallar ett kunskapsnav, ett verktyg för att förverkliga livsmedelsstrategin med fokus på konkurrenskraft. Tanken är att man ska samla behov och resurser och att detta ska stärka animaliesektorn på gårdsnivå. Genom att skapa en långsiktig verksamhet med statlig basfinansiering vill man komma tillrätta med dagens projektifiering och se till att framtagen kunskap blir långsiktigt tillgänglig, navet skall utgöra länken mellan forskning och primärproduktion. Kunskapen som tas fram eller sprids med offentliga medel ska vara tillgänglig för alla.
Många aktörer är inblandade, rådgivningsföretag, SLU och universiteten, företag med flera. Det är ett ambitiöst grepp som vi tror kan falla väl ut om man lyckas nå de högt ställda målen att stärka samarbetet med och mellan forskningen, rådgivningen, branscherna och jordbrukarna. Det ligger också ett tydligt ansvar på oss företagare och branchföreträdare att delge forskningen vad vi önskar.
Swedish Design Awards 2020, klassen Mode & accessoarer vanns av A New Sweden för deras sweatshirt i ull från svenska jämtlandsfår. Grattis!
Juryns motivering: En till synes enkel design rymmer en revolutionerande idé: svensk, giftfri ull är en resurs som ska användas. Förslaget kan inspirera andra branscher och därmed leda till en radikal uppvärdering av lokala råvaror. Detta plagg, del av svenskt kulturarv, har potential att förändra hela den internationella ullindustrin.
”Detta plagg har potential att förändra hela den internationella ullindustrin”. Stora ord, tänk att vi lever i en tid då man får höra något sådant. Vi håller tummarna.
Det här är A New Swedens nya plagg i svensk ull. Den är gjord av findor-ull (Finull x Dorset) som har spunnits, vävts och valkats. De två sistnämnda momenten är gjorda i Sverige. En praktisk jacka som praktiskt taget är outslitlig enligt min bedömning, säger Claudia som har hjälpt till att förmedla ullen.
anewsweden-mix
Foto A New Sweden
På hemsidan finns nu en webbshop i sin enklaste form, det vill säga en sammanställning över trycksaker som kan beställas från SF. De flesta finns att ladda ner gratis, men som en medlem som nyss köpte stängselboken återkopplat: ”Jag har vid många tillfällen tidigare varit inne på pdf:en via nätet, men vilken annorlunda upplevelse det är att ha en fysisk bok att läsa i vid köksbordet. Kalla mig gärna gammaldags, men inget slår en fysisk bok!”
Väggkalendern Heta Baggar 2021 är en av trycksakerna som finns nu, men inte för alltid. Passar fint som julklapp och är lätt att posta. Britta jobbar extra åt tomten och postar gärna till någon du vill skicka en hälsning. Shoppa här.
Ett annat julklappstips är att ge bort ett SF-medlemskap till någon som skulle ha nytta och glädje av det. Om vi alla ger bort ett medlemsskap eller värvar en ny medlem skulle vi gå från att representera 1/3 av Sveriges fårföretagare till att representera 2/3 … Drömma får man väl?
Gotlandsfårsföreningen påminner om att inte sälja de allra vackraste skinnen nu, utan att spara dem till Skinn-SM 2021 som hålls den 6-7 mars 2021. Det blir ett arrangemang utan publik i år, läs mer här.
En utländsk organisation som rankar poddar har meddelat att Fårpodden ligger på plats 133 över Sveriges mest lyssnade poodar i kategorin utbildning. Det tycker vi låter alldeles i hästeväg bra, undrar om någon fifflat med siffrorna och höjer en skål för alla som brukar lyssna. Här finns alla fårpoddar.
En ny Fårpodd är på gång, den kommer att handla om resistenta parasiter. Ett lämpligt ämne för jullyssning, tänker ni kanske inte. Ärligt talat så är anledningen till att podden ännu inte blivit klar att vi inte lyckats hitta någon fårägare med erfarenhet av resistensproblem som känner att man mäktar med att medverka. Vi tycker det är viktigt att förmedla hur livet med resistenta parasiter i fåren är. Har du erfarenhet och vill berätta? Hör av dig till Anna, Einar eller Titti.
December = dags för räkning av får. Jordbruksverket har skickat ut blanketter, e-tjänsten finns här.
HKScan påminner om att det inte är för sent att rösta på årets leverantör och transportör. Vinnarna presenteras efter julhelgen. Läs mer här.
Appropå jul. SVAs patologer ger ut en annorlunda adventskalender på Instagram. Kräsmagade varnas.
Trevlig andra adventhelg önskar SF!
lockar60darsenare Kommer ni ihåg bilden från Anna när livgimrar och vinterlamm klipptes den 4 september? Så här ser lockarna ut exakt två månader senare. Foto Anna Törnfelt
irl
Digitala möten i all ära, men de fysiska mötena är ändå bäst. Foto Britta Wendelius
Sammanställt av AnnaSisy