Vi ses i cyberspace

veckobrev
8 maj 2020 | I morgon bitti är det dags för SFs allra första digitala Årsstämma.
Vi har testat tekniken flera gånger om och försökt att förbereda oss till tänderna, men om sanningen ska fram så är vi lite nervösa. Men vi hoppas att det ska bli intressant en stämma, och att den kan genomföras på ett tillfredsställande sätt.
Alla delegater samt medlemmar som anmält sig har fått Teams-länken utskickad. Har du inte anmält dig men vill vara med så mailar du Anna, som skickar ut länken till eftersläntrare senast kl 7 i morgon bitti.
Alla ombeds att logga in i mötet mellan kl 8–9. När man klickat sig fram till mötet (information om hur man gör kommer med länken) kan man med fördel ta kaffepaus till kl 9.30 då stämman börjar.
Vi har kollat upp vad som rekommenderas när det gäller vett och etikett för digitala möten, och den listan kan göras ganska lång men här är några grundläggande tips:

• Kom i god tid
  • Ställ in kameran så att du syns ordentligt
  • När du talar är det bra att titta direkt i kameran och inte på skärmen, detta ger mer närvarokänsla för övriga deltagare
  • Prata i vanlig samtalston
  • Stäng av din mikrofon när du inte talar. Samma sak gäller om du exempelvis behöver hosta
  • Stäng också av kameran när du inte själv talar (många kameror igång stjäl bandbredd)
  • Undvik störande bakgrundsljud

Detta blir spännande …
I morgon under Stämman får vi veta vem som blir Årets Fårföretagare 2020 och vem som i år tilldelas SFs Speciella Pris i år.
Vi vill passa på att tacka Stämmans och Lammriksdagens sponsorer. Deras roll under denna digitala stämma är något undanskymd, men vi får träffa dem under höstens Ordförandekonferens och Lammriksdag, och då ska vi rikta mer strålkastarljus på dem.
Vid fjolårets stämma i Mora antogs två motioner. Det var motion 1 om juridiska och ekonomiska konsekvenser med resistenta parasiter vid köp/försäljning och motion 2 om åldersbestämning vid slakt. Slutsatser av det jobb som gjorts runt dessa har nu publicerats på hemsidan.
Många frågetecken runt ekonomiskt och juridiskt ansvar vid försäljning/inköp av livdjur med resistenta parasiter har rätats ut. Den bild som vuxit fram visar dock att det finns väldigt begränsade möjligheter att använda lagen om man köpt in resistenta parasiter och det finns i dagsläget heller inga försäkringslösningar som täcker ekonomisk förlust. Ansvaret vilar i stort sett helt på köparen. Läs hela redogörelsen av juridiskt ansvar vid försäljning/inköp av livdjur med resistenta parasiter här.
Resultatet av arbetet runt felklassade lamm och får vid slakt finns här.
Vi har träffat Axfoundation tillsammans med Filippa K med anledning av att Axfoundation vill plocka upp tråden från Vinnovaprojektet och bidra till ökad användning av svensk ull. De har förstås massor att lära om får, ullbranschen och den cirkulära ullkedjan, men är mycket intresserade och ska skissa på en projektplan. Vi får se vad som kan komma ut av detta, fortsättning följer.
Möte med gruppen som jobbar med att skapa en utbildning för ullrådgivare. Nästa steg är att skicka in en studieplan med förslag på praktikplatser. 90 % praktik och 10 % teori är modellen vi skissar på. SF tror att det vore bra att starta i en eller två regioner, för att hålla det enkelt och kunna dra lärdomar innan vi skalar upp. Västra Götaland har flest fårgårdar, flest fårraser och flest alternativ på förädlingssidan samt Högskolan i Borås, så att starta där tror vi vore en bra idé.
Veckan har även innehållit Lammråd med LRF och möte med Kollpålammen. Håll utkik efter Kollpålammen på Facebook där Theo de Braver delar med sig av andvändbara tips runt bete, koll på lammens tillväxt under sommaren, parasiter med mera. Målet med Kollpålammen är att våra lamm ska må bra och att vi ska utnyttja de förutsättningar vi har för att producera lamm. Friska lamm som växer bra gynnar alla, inte minst ekonomiskt.
seminerameraInget med att seminera får är särskilt svårt, men man behöver göra en plan och hålla sig till den. För att förenkla planeringen för er som tänker seminera till hösten har vi tagit fram en tidsatt manual som mycket kortfattat berättar hur du förbereder dig själv och tackorna, och sedan genomför semineringen effektivt. Ladda ner Seminera mera – så här gör man.
LRF Kött tagit beslut att gå in med finansiering för att slutfasen av Lammlyftet ska kunna genomföras. Detta då alla projektmedel via SJV har strypts och inga mer medel kan sökas under 2020. Lammlyftet behöver fortsatt finansiering för projektets sista del, att nå ut till marknaden. Denna sista fas är förstås helt avgörande för om projektet lyckas, så vi är mycket glada att LRF Kött räddar genomförandet.
Ni som inte redan besvarat medlemsenkäten har maj ut på er – glöm inte att ge oss din bild av livet med får och förbundets arbete. Enkäten skickades ut via epost den 21 april. Har du inte fått den eller råkat slarva bort den, kontakta Britta.
En av frågorna i enkäten är ”Vad anser du vara viktigast som framtida inkomstmöjlighet inom fårhållningen?” 48 % av de som hittills svarat anser att den viktigaste framtida inkomstmöjligheten är lamm- och fårkött. 17 % har svarat att småskalig förädling och försäljning är den viktigaste framtida inkomstmöjligheten. Hittills har 16 % svarat ull och skinn är den viktigaste framtida inkomstmöjligheten. Andra viktiga inkomstmöjligheter som anges är avel och livdjursförsäljning, samt betestjänster. Många har i fritextsvaret skrivit att fårhållningen kräver flera ben att stå på, många hade önskat att man kunde välja fler svar på just denna fråga. Siffrorna kan ändra sig, men enligt våra enkätbesvarare står lamm och fårkött ut som den viktigaste framtida inkomstmöjligheten för fårföretaget.
Anna Maria Johanssons som jobbar med det Stiftelsen Svensk Fårforskning-finansierade projektet om vilka faktorer som påverkar kvalitet på nappaskinn skulle gärna vilja att så många som möjligt fyller i hennes enkät om skador på beredda päls- och nappaskinn. Enkäten finns här.
Elmia Lantbruk satsar på att mässan kommer att kunna hållas i höst, så vi är igång och jobbar efter den modellen även vi. Ett par rasföreningar har tackat ja till att vara med och visa upp sin ras, men vi vill bli fler för att kunna skapa ett attraktivt och spännande rastorg. Vi har ju så många olika typer av får i Sverige. Kontakta Britta om din rasförening funderar på att vara med, så berättar hon mer. Elmia är en plats där vi vill visa upp fårens många möjligheter för att attrahera nya fårbönder och nya medlemmar. Vi behöver bli fler av båda sorterna!
Nästa vecka håller Theo två Om Får och Foder-föreläsningar i Umeå och på Gotland. Deltagare har strömmat till under veckan, men fler är välkomna. Föreläsningen i Umeå har bytt lokal och kommer att ske i Hushållningssällskapets lokaler på Verkstadsgat 24. Plats för 10 deltagare, just nu endast en plats kvar. Vi tar emot efteranmälningar fram till lunch samma dag som kursen körs. Så tveka inte, kan du hänga på så gör det. Stora lokaler och små grupper som gör att social distans kan hållas utan problem.
Trevlig helg önskar SF!
nyhalmat
Alla har inte nått fram till betessläpp och lammen får då stoja inomhus. Härlig känsla när fårhuset är nyhalmat. Foto Britta Wendelius
4weeldrive
Vårbruket avslutat på Nors som naturligtvis kör fåååår wheel drive. Foto Elof Nilsson
major
I Skaraborg sås det just nu, när veckor av regn övergått i solsken. Foto Einar de Wit
lammlekpark
De flesta bönder behöver kassera en och annan ensilagebal som inte håller måttet. I år har Einar tyvärr fått kassera fler än vanligt på grund av ovanligt mycket gnagar-angrepp. För att försöka göra något positivt av det hela tas nätet bort, balarna sönderdelas ordentligt och allt läggs upp i en komposthög, med förhoppningen att kunna använda det som gödsel om något år. Lammen älskar dessutom sin nya latjolajban-lekpark! Foto Einar de Wit
wow
En av örnarna som häckar på Nors. Vilken bild! Foto Mats Boman, King Edwards Farmartjänst

majmat
Gräset börjar sträcka på sig på Gotland. Vad tror ni, blir det vallskörd om två veckor? Foto Elof Nilsson
På Stjärnbäck pågår projektet ”äta ur frysarna”. Det går bra och mycket gott att äta blir det! Ett tips som Britta gärna delar med sig av är att göra långkok på fårlägg. Ja absolut, du hörde rätt, fårkött är som allt fler vet en ren delikatess. Denna tacka, ca 3 år gammal, lagas till med slow cooking i flera timmar i en järngryta, enbart med vatten och lite salt. När köttet faller av och senorna är mjuka som gele, då är det klart. Låt svalna, rensa köttet från benen och spar buljongen. Som sås och grytbas till dig själv, eller som extra gott till hundarna. Det rensade köttet kan sedan förvaras i kylen och användas till olika grytor eller till exempel som fyllning i fredagstacosarna.
slowcook
En ny grej som vi provade i veckan var att steka det rensade och tärnade läggköttet rätt hårt och knaprigt i riktigt smör (såklart) i en het stekpanna med salt, peppar och lite chili. Serveras med varierande tillbehör, här färsk vitkål och lingon. Detta är mat för kungar (och fårbönder) … Foto Britta Wendelius
lammkorv
Eller så kan man prova Elofs mellis; lammkorv från Smak av Gotland med ramslökspesto på rågbröd. Foto Elof Nilsson