Karin Strömberg-Lundqvist, Ateljé Norrgården och Gårdsmejeri Ostbiten, Vintrosa

Nominerad av Örebro Läns Fåravelsförening

Hemsida: Ostbiten och Ateljé Norrgården, Båvens spinnhus

Karin och hennes man driver ett lantbruk med fjällnära kor ca 30 st, får ca 240 st. och 30 angoragetter en bit utanför Örebro. Av all mjölk från korna gör de ost och andra mejeriprodukter, som säljs i egen regi. Fåren är av raserna Gotlandsfår och Leicester. Karin har en genuin kunskap om ull och skinn. Började sin bana med att sortera ull hos Wåhlstedts textilverkstad. Hennes ullkunskaper är det inte många som har den bredd och dimension. Har en lada (Ernst rustade den i ett tidigt program) där hon säljer ullgarn och skinn bla. Karin är rekommenderad mönstrare, har mönstrat i många år och i många besättningar, 2020 blev det total 3000 lamm som mönstrades. För några år sedan köpte hon Båvens Spinneri där hon tillsammans med anställda driver ett flertal samarbetsprojekt, Ullen vi ärvde, samarbete med Tant Kofta att nämna några. Provar fram nya produkter som ligger i tiden ex liggunderlag till hund en filtad dyna. En inspiratör och delar gärna med sig av sin kunskap och idéer!

Motivering:
En genuin fårägare med kreativa idéer, både stora och små! Tar idéer till verklighet med sitt enorma kunnande och driv, fångar möjligheterna och gör dem till verklighet! Sin kunskap om ull och skinn sprids med vinden till alla som vill ta emot den! Är en stor inspiratör och ambassadör för alla oss andra fårägare oavsett ras och förkunskaper! Kan sammanfattas med lockig, glansig, avel, spinna utveckla och verkställa! Stort Lycka till!

Foto Kerstin Karlén