Emma Norberg, Rummelsrums Gård, Gamleby

Nominerad av Norra Kalmar Fåravelsförening

Emma Norberg

Foto Örjan Karlsson

”Bondunge” som alltid varit intresserad av djur och började med flasklamm som liten. Fick sen en ko att förbarma sig över istället för häst. Hundsportsgymnasiet i Forshaga Värmland. Träutbildning i Nässjö träcentrum. Inköpare på Västervik kommun. Träffade sedan en man som är grävmaskinist och köpte Rummelsrum Gård. Köpte några får av sin kusin, får som i sin tur funnits långt tillbaka i släkten.

Efter ett besök på fårgårdar i Skottland och Skåne bestämdes att ett nytt fårstall skulle byggas och sagt och gjort Emma blev bonde på heltid. Nu har hon tre boardercollies som hjälp i lantbruket, tre hästar, höns och katter, växthus, två barn och man.

Motivering:
En tjej som vågat satsa nytt och har byggt nytt fårstall för 400 tackor. Hon har tre lamningsperioder under året och har gett sig in i branchen med liv och lust. Engagerad i vår fåravelsförening, rekoringar mm.

Översta bilden: Emma och dottern Lykka Norberg, taget idag framför deras nybyggda fårhus. Fotograf Magnus Norberg