Flaggar för framgångsrika fåruppfödare

9 juli 2021 | Fredagsmys med nya avelsvärden, topplistor, toppbesättningar och en stor eloge till alla er som bidrar till att kvaliteten på levererade slaktlamm har förbättrats avsevärt.

Idag har nya avelsvärden samt rasindex för gotlands- och finullsfår publicerats. Topp- och söklistor i Elitlamm Avel och Produktion är uppdaterade, och djur som är utannonserade på Marknadsplatsen har uppdaterade avelsvärden. (Fel datum smög sig in i förra veckans nyhetsbrev, så har väntan känns längre än vanligt ber vi om ursäkt.)

De traditionsenliga besättningstopplistorna för gotlandsfår, som tas fram en gång om året efter junikörningen, finner ni på hemsidan. Från och med i år baseras besättningstopplistorna på de tre rasindexen KIX, PIX och RIX. PÅ KIX-listan finner ni de besättningar vars tackor har högst index med avseende på tillväxt. PIX-listan är motsvarande för pälsegenskaper och RIX är de besättningar med tackor som enligt rasindexet bäst kombinerar tillväxt och pälsegenskaper.

Idag hissar vi flaggan för er på topplistorna. Grattis! Foto Gudrun Haglund Eriksson

Efterfrågan på svenskt lamm är enorm och det högsta avräkningspris vi någonsin haft är stabilt. Om vi alla kan lägga på några extra tacklamm till hösten skulle vi kunna öka produktionen! Är det något ni ute på gårdarna funderar på?

Efterfrågan på lammkött har sedan 1995 ökat med 122 %, medan slakten har minskat med 3 %. Idag är det bara 2,9 personer av 10 som ska äta lamm, som får svenskt lammkött på tallriken. Efterfrågan på lammkött tycks omättlig, för att citera Land Lantbruk som idag gör en intressant inventering av nuläget för nöt, kyckling, gris och lamm.

Slakten meddelar att det skett en stor förbättring när det gäller vikt på levererade slaktlamm, i dag håller 85 % av lammen måttet, vilket är en klar förbättring på bara några år. En stor eloge till alla er som väger, slaktmognadsbedömer och levererar fina lamm i rätt tid! Fortsätt så, det gynnar våra egna plånböcker och det blir mer lammkött till folket.

Vi flaggar också för alla er som levererar fina lamm till slakt!

Nästa nummer av Fårskötsel, som kommer i mitten av augusti, blir ett temanummer om livdjur. Vi tittar bland annat på hur man går tillväga när man köper in livdjur till sin besättning. Och vi tittar på hur vi ska kunna öka produktionen av korsnings-ungtackor för att förse slaktlammsbesättningarna med livdjur.

Lämpliga tackor för den som starta eller driva korsningsproduktion växer inte på träd, men i många fall tillgodoses behovet av avtal mellan gårdar. Här låter en närbelägen avelsbesättning med texelfår sina ungtackor bli betäckta med finullsbagge, för att få lättare lamningar. De 50/50-tacklamm som blir bra köper en annan gård in som livdjur till sin produktionsbesättning. Det blir en win-win situation för båda besättningarna. Årets skörd med ungtackor anländer här till sitt nya hem. Foto Einar de Wit

För er som funderar på att använda semin för första gången är det dags att planera seminkursen. Skriv in viktiga datum i kalendern för beställning och synk av tackor. Spaning efter lämpliga baggar att tar extra fart, nu när nya avelsvärden publicerats.

Alltid extra spännade att följa seminlammen, som detta tacklamm efter Eldner. Foto Gudrun Haglund Eriksson

Medlemsbrev gick ut i måndags till Gotlands Fåravelsförening, och idag till medlemmar i Norrbottens Läns Fåravelsförening.

Två nya Lammlyftet-filmer har kommit. I den ena går man igenom faktorer som påverkar hållbarhet hos kött och i den andra vad vi kan göra för att påverka köttets saftighet. Alla filmer, hittills fyra stycken, finns via menyvalet Lammlyftet och Handlingsplan Lamm.

LRF har haft ett dialogmöte om marknadssamarbete, både inom näringen och med handeln. Syftet är en större kunskap hos konsument om köttets hållbarhets- och klimataspekter, men framför allt en bättre förståelse för helheten.

Två skrivelser om rovdjur har skickats till regeringen och avsändare är ett antal länsstyrelser som gjort gemensam sak. Den ena rör bristerna i ersättningssystemen, bland annat taket för ersättningar i ”stöd av mindre betydelse” och kritiken baseras på händelser där djurägare råkat illa ut. Den andra rör problemen med genetiskt viktiga vargar och eventuell flytt av sådana vargar (denna skrivelse har vi nämnt tidigare). Skrivelserna är ett resultat av att berörda länsstyrelser inser behovet av både ändringar i regelverket och mer generösa ersättningssystem. De är också ett resultat av LRF:s och SFs påverkansarbete i drabbade län, och väcker hopp om att förändringar nu kan komma till stånd. Vi hoppas att staten (regeringen) kommer att lyssna på staten (länsstyrelserna)!

Riksbedömning för köttraser anordnas av Lammproducenterna på fyra platser mellan 31 juli och 21 augusti. Observera att det i år också finns möjlighet till förenklad riksbedömning, som görs hemma på gården hos djurägaren. Mer information här.

Gård & Djurhälsans nyhetsbrev nr 4 tar upp att det är läge för uppföljning av parasitstatus och att lammen växer som de ska, att lammbranschen är hetare än någonsin och den rådande bristen på läkemedel. Med mera. Som alltid fyllt med viktig läsning för alla fårägare.

Nyheten att Gård & Djurhälsans nya VD har utsetts kom också under veckan. Håkan Henrikson, som tidigare har jobbat i olika befattningar på Jordbruksverket, de senaste åren som näringslivschef och chefsveterinär, kommer att börja den 1 november. Läs mer om Håkan här.

SCB har publicerat statistik om viltskador i lantbruksgrödor och ökningen man konstaterat är nedslående, jämfört med viltskadeundersökningen 2014 har viltskadorna fördubblats. Mer än en tredjedel av lantbrukarna anger att förekomsten av vilt påverkar deras val av grödor. Förekomst av vildsvin har störst påverkan på vad som går att odla.

Ni har säkert märkt att LRF kör en kampanj med syfte att öka kunskapen av viltskador och att få igenom en skarpare viltpolitik och en ny jaktlagstiftning. Läs mer här.

SVA var tidigt ute med att erbjuda kostnadsfria trikinanalyser när regeringens subventioner trädde i kraft 1 juli och flera andra aktörer har hängt på, vilket betyder att trikintester numera är kostnadsfria så länge den budgeterade summan räcker, eller till och med 31 december 2021. Svensk jakt har sammanställt information.

Premien som betalas för GMO-fritt sojamjöl har stigit snabbare än kursen för en kryptovaluta under de senaste månaderna, skriver Jordbruksaktuellt. Hög efterfrågan i Europa och Kina kombinerat med dåliga skördar i USA driver priserna för kraftfoder, vilket oroar köttbranschen.

Baltic Wool Conference har öppnat för anmälan. Programmet, som kommer mer i detalj under augusti, finns på hemsidan. Det finns även ett online-evenemang på Facebook. Arrangörerna hälsar att det vore roligt om fler rasföreningar kommer till konferensen, och välkomnar fårägare som vill skapa internationella kontakter med andra företag i ullbranschen, särskilt runt Östersjön.

HKScans betesblogg är en källa till kunskap och inspiration under betessäsongen och nu finns ett inlägg om läget i juli 2021. Missa inte det.

Har ni läst Nina Solomins krönika i SvD där hon spanar in en kommande trend av får i villaträdgårdar och beskriver sitt eget får-uppvaknande? ”Kanske var det helt enkelt pandemin, som i detta liksom i så många andra fall, var den utlösande faktorn till att jag i vårvintras gick med i ett par Facebookgrupper för folk som har får. Det visade sig oförhappandes bli rena jackpoten. Sällan har väl april och maj tett sig sällare.” I krönikan finns också några lästips (dock inte nya för trogna veckobrevsläsare). Hur många rätt blir det när en kultiverad stadsbo reflekterar över livet med får? Ja, läs och döm själva men SF ger Nina en eloge för gedigen research : )

Trevlig helg önskar SF!

Britta har varit på husmorssemester i Gryts skärgård och glädjer sig över att det finns aktiva bofasta jordbruk på Fångö, och att det enligt uppgift ska finnas fler sådana gårdar i denna skärgård.

Det blev mest sol och bad, men även vandring runt ön. Träffade på ett par mindre gårdar som höll får. Kunde inte låta bli att fundera över hur de klarar slakttransporterna. Antar att det som allt annat sker med båt, då det inte fanns några andra motorfordon än traktorer, fyrhjulingar och mopeder på ön. Foto Britta Wendelius

På drift mot nytt bete. Två hundar håller i kulisserna ordning på sina väluppfostrade får. Foto Gudrun Haglund Eriksson

Sammanställt av AnnaSisy